SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Aký je bratislavský volič?

HZDS: „Bratislavský volič je asi najzložitejší politologický fenomén. Rozumom a skúsenosťami pragmatický Európan, srdcom a citom zemitý Slovák. Drvivá väčšina Bratislavčanov je citovo pripútaná ku Kysuciam, k Horehroniu, Šarišu, cíti so svojimi rodákmi, .

HZDS: „Bratislavský volič je asi najzložitejší politologický fenomén. Rozumom a skúsenosťami pragmatický Európan, srdcom a citom zemitý Slovák. Drvivá väčšina Bratislavčanov je citovo pripútaná ku Kysuciam, k Horehroniu, Šarišu, cíti so svojimi rodákmi, ale život ich ženie k európskym métam. Témy, ktoré hlboko zasahujú Slovensko, Bratislavčana až tak neoslovujú. Bratislavčan je nesmierne kritický a náročný a hľadá nové riešenia. Preto HZDS v prvej fáze kampane diskutuje s občanmi a sonduje ich problémy. Za takéto považujeme problematiku bývania a súvisiacej infraštruktúry, dopravu, bezpečnosť doma i na ulici, v práci i pri oddychu. Samozrejme, prioritou je integračný proces, na čele ktorého je a musí byť Bratislava.“

Skryť Vypnúť reklamu

SDKÚ: „Robíme prieskumy verejnej mienky, analyzujeme mediálne informácie a sme aj v priamom kontakte s občanmi. Vieme, že takmer 80 percent Bratislavčanov trápi otázka bezpečnosti, 60 percent pociťuje ako problém drogy, takmer 50 percent zdravotníctvo a bytové otázky, doprava sužuje 44 percent, podobne ako nezamestnanosť a problémy s parkovaním, 48 percent Bratislavčanov sa čiastočne alebo značne zaujíma o prácu samosprávy. V celoslovenskom porovnaní má volič v Bratislave spravidla vyššie vzdelanie, lepší sociálny a ekonomický status, výrazne viac podporuje strany súčasnej vládnej koalície, je proeurópsky orientovaný. A vieme aj to, že viac ako 30 percent Bratislavčanov pravidelne číta denník SME.“

SMK: „Volič v Bratislave je rozhľadený. Volí podľa politickej orientácie a v menšej miere si vyberá osobnosti.“

Skryť Vypnúť reklamu

Smer: „Bratislavský volič je špecifický a zásadne odlišný od voličov v regiónoch. Vyplýva to zo skutočnosti, že Bratislava a jej blízke okolie netrpí takými zásadnými problémami ako zvyšok Slovenska, to znamená hlavne vysokou nezamestnanosťou a nízkou životnou úrovňou. Okrem toho má Bratislava z titulu hlavného mesta vyššiu kocentráciu vzdelaných ľudí, vysokoškolákov, štátnych úradníkov a pod. Takáto odlišnosť v kvalite života a intelektuálnom zázemí nevypovedá automaticky o inklinácii k nejakému politickému prúdu, ale skôr o inom druhu potrieb a problémov. Bratislavský volič sa v rámci Slovenska ako jediný blíži k typu veľkomestského voliča, ktorý sa niekedy dostáva akoby do opozície so záujmami a predstavami vidieckeho obyvateľstva.“

ANO: „Bratislavský volič je prevažne pravicovo orientovaný, reformne naladený a kritický k nesplneným sľubom.“

Skryť Vypnúť reklamu

TÁŇA ROSOVÁ, riaditeľka agentúry Markant, sociologička: „Bratislavčania ako najdôležitejšie problémy vnímajú kriminalitu a osobnú bezpečnosť, na druhom mieste je zdravotníctvo, nezamestnanosť, drogy a alkohol, potom životná úroveň. Vo zvyšku Slovenska je najväčším problémom obava z nezamestanosti, nasleduje zdravotníctvo, životná úroveň, kriminalita a korupcia. V Bratislave na rozdiel od iných miest navyše citlivo vnímajú dopravu. Z toho vyplýva, že témou, ktorou sú Bratislavčania osloviteľní, je otázka kriminality a osobnej bezpečnosti, menej ich strany oslovia apelom ekonomickej úrovne.“

GRIGORIJ MESEŽNIKOV, politológ a prezident IVO: „Bratislavský volič na základe našich prieskumov je skôr posunutý k pravici. Menej inklinuje k autoritárskym stranám ako HZDS a SNS. Sociálna situácia Bratislavčanov oproti obyvateľom iných miest je odlišná, sú otvorenejší prointegračným stranám.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 843
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 605
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 670
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 107
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 858
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 614
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 988
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 816
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 256
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 185
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu