SME
Piatok, 7. máj, 2021 | Meniny má MonikaKrížovkyKrížovky

Bratislava s opravou električkových tratí v rozpočte neráta

Električky do Dúbravky jazdia pomalšie, na stanicu vôbec. Peniaze na rekonštrukciu tratí nie sú.

Trať v bratislavskej Dúbravke. Jej rekonštrukcia sa odkladá už roky. Dopravný podnik hovorí o kritickom úseku Pri kríži – Hanulova. Zatiaľ spoje jazdia, dopravca však znížil rýchlosť.Trať v bratislavskej Dúbravke. Jej rekonštrukcia sa odkladá už roky. Dopravný podnik hovorí o kritickom úseku Pri kríži – Hanulova. Zatiaľ spoje jazdia, dopravca však znížil rýchlosť. (Zdroj: SME– GABRIEL KUCHTA)


BRATISLAVA. Odstavené električky na hlavnú stanicu, kritický stav trate v Dúbravke, znížená rýchlosť a pomalšie cestovanie.

Bratislavské električky sa nerozbehnú ani v najbližších rokoch. Možné dokonca je, že na stanicu nezačnú jazdiť skôr než v roku 2016, keď majú dokončiť prestavbu stanice a námestia.

„Kapitálové investície na modernizáciu vozidlového parku a koľajových tratí sú nulové,“ hovorí o návrhu rozpočtu pre dopravný podnik Ľubomír Belfi, jeho generálny riaditeľ.

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) nulu v rozpočte vysvetľuje tým, že mesto na rekonštrukciu tratí nemá.

„Musíme splácať staré dlhy 20 až 25 miliónov, to sa týka aj roku 2013 a 2014, nemáme peniaze, lebo ich minuli tí pred nami.“

Stav: Trasenie

info
Električky
Kritické miesta
  • Hlavná stanica – havarijný stav , od 2. 11. nepremávajú električky 2, 3, 8, 13.
  • Dúbravka – stav trate Pri kríži – Hanulová je kritický, prípadná odstávka by sa dotkla liniek 1,5, 12 – teraz znížená rýchlosť na 20 km/h.

Električky na stanicu prestali jazdiť 2. novembra. Trať je v havarijnom stave, hrozilo vykoľajenie.

Ani po vyše mesiaci nie je jasné, či mesto trať opraví aspoň čiastočne, ako avizovalo.

Dopravný podnik tvrdí, že zlý stav električkových tratí zapríčinilo aj to, že údržba tratí bola niekoľko rokov zanedbávaná.

„Ak by sme to mali opraviť úplne, potrebovali by sme niekoľko miliónov eur, ktoré mesto nemá,“ vraví Ftáčnik.

„Hľadali sme čiastkové riešenie, no v časti od Šancovej po Hlavnú stanicu vrátane otočky má v budúcnosti byť investičný projekt. Nemalo by zmysel investovať peniaze.“

Výmena koľajníc by podľa primátora stála okolo 1,5 milióna eur, no situáciu by podľa neho nevyriešila.

„Je tam zlé podložie, ak neopravíte podložie a dáte nové koľajnice, tak sa môžete dostať do stavu, že to bude po roku opäť zlé a bude sa to triasť,“ dodal Ftáčnik.

Celá rekonštrukcia v dvoch etapách by stála 8 až 9 miliónov eur.

kolaj_res.jpg

Pohľad na trať. Pre zlý stav koľají musia električky jazdiť pomalšie. FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Náhradný autobus

Mesto preto podľa primátora uvažuje o náhradnej doprave autobusmi. O doprave na stanicu má rozhodnúť v najbližšom čase. Jasnú odpoveď má magistrát dať začiatkom roku.

Obnovenie električiek závisí aj od prestavby stanice. Tú má robiť firma IPR. Projekt, ktorý mal byť už hotový, však ešte ani nespustili. Začiatok výstavby investor avizuje v budúcom roku, koniec v roku 2016.

Električky by mali k stanici po dokončení stavby jazdiť tunelom pod Šancovou. Dopravný podnik tvrdí, že súkromný investor má uzavretú dlhodobú nájomnú zmluvu, na základe ktorej sa rekonštrukcia nemohla robiť.

Náhradné spoje

Najkritickejšia časť koľajníc, kde premávajú električky, je teraz v Dúbravke na úseku Hanulova – Pri kríži. Odstavenie zatiaľ podľa dopravného podniku nehrozí, robia tam pravidelné kontroly a pre zlý stav koľajníc znížili rýchlosť.

„Na niektorých miestach na 20 kilometrov za hodinu,“ povedala Agáta Staneková hovorkyňa dopravného podniku. Normálna rýchlosť mestských tratí je 50 kilometrov za hodinu.

Ak by dopravca musel trať odstaviť, jazdili by náhradné autobusy. „Doprava by sa riešila autobusmi medzi Karlovou Vsou a Dúbravkou a súbežnými autobusmi 34 a 83,“ dodala Staneková.

Ftáčnik vraví, že v takomto prípade bude mesto situáciu riešiť. „Budeme voliť netradičné riešenia, zatiaľ na netradičné riešenia poslanci nie sú pripravení.“

Náklady na rekonštrukciu, ktorú dopravný podnik naplánoval na najbližšie leto, odhadli na 8 miliónov eur.

Cesta električkou z centra do Dúbravky sa znížením rýchlosti predĺžila o niekoľko minút. Spoje jazdia pomalšie a brzdia ich aj časté červené na križovatkách.

ico

Hrozia opäť škrty spojov

Dopravný podnik chce od mesta viac peňazí. Inak to vraj pocítia cestujúci.

BRATISLAVA. Dopravný podnik varuje pred štvormiliónovou stratou. Nestačí mu 51,7 milióna eur, ktoré mu na budúci rok avizoval magistrát.

Návrh rozpočtu zverejnil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Ten naopak tvrdil, že dopravný podnik dostane viac než tento rok.

„Na chod MHD vyčlenil magistrát 54 miliónov eur. Tento rok to bolo 51,5 milióna eur.“

Hoci mesto vyčlenilo 54 miliónov, 2,3 milióna pôjde na splácanie starých dlhov mesta voči dopravcovi.

Generálny riaditeľ dopravného podniku Ľubomír Belfi hovorí, že na objednané výkony by potrebovali 55,8 milióna eur.

Ak mestskí poslanci schvália navrhnutý rozpočet, kvalita MHD podľa Belfiho nestúpne a začnú sa tvrdé redukčné opatrenia, ktoré zasiahnu aj cestujúcich.

Hovorca primátora Ľubomír Andrassy povedal, že dopravnému podniku by malo pomôcť už začaté šetrenie, jesenná redukcia spojov a aj tohtoročné zvýšenie cestovného.

O rozpočte mesta a tým aj dopravného podniku majú mestskí poslanci rozhodovať 15. decembra.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  3. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  3. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 58 040
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 687
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 077
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 13 064
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 276
  6. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 774
  7. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 7 709
  8. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 426
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 106
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 6 780
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu