SME

Bratislava s opravou električkových tratí v rozpočte neráta

Električky do Dúbravky jazdia pomalšie, na stanicu vôbec. Peniaze na rekonštrukciu tratí nie sú.

Trať v bratislavskej Dúbravke. Jej rekonštrukcia sa odkladá už roky. Dopravný podnik hovorí o kritickom úseku Pri kríži – Hanulova. Zatiaľ spoje jazdia, dopravca však znížil rýchlosť.Trať v bratislavskej Dúbravke. Jej rekonštrukcia sa odkladá už roky. Dopravný podnik hovorí o kritickom úseku Pri kríži – Hanulova. Zatiaľ spoje jazdia, dopravca však znížil rýchlosť. (Zdroj: SME– GABRIEL KUCHTA)


BRATISLAVA. Odstavené električky na hlavnú stanicu, kritický stav trate v Dúbravke, znížená rýchlosť a pomalšie cestovanie.

Bratislavské električky sa nerozbehnú ani v najbližších rokoch. Možné dokonca je, že na stanicu nezačnú jazdiť skôr než v roku 2016, keď majú dokončiť prestavbu stanice a námestia.

„Kapitálové investície na modernizáciu vozidlového parku a koľajových tratí sú nulové,“ hovorí o návrhu rozpočtu pre dopravný podnik Ľubomír Belfi, jeho generálny riaditeľ.

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) nulu v rozpočte vysvetľuje tým, že mesto na rekonštrukciu tratí nemá.

„Musíme splácať staré dlhy 20 až 25 miliónov, to sa týka aj roku 2013 a 2014, nemáme peniaze, lebo ich minuli tí pred nami.“

Stav: Trasenie

info
Električky
Kritické miesta
  • Hlavná stanica – havarijný stav , od 2. 11. nepremávajú električky 2, 3, 8, 13.
  • Dúbravka – stav trate Pri kríži – Hanulová je kritický, prípadná odstávka by sa dotkla liniek 1,5, 12 – teraz znížená rýchlosť na 20 km/h.

Električky na stanicu prestali jazdiť 2. novembra. Trať je v havarijnom stave, hrozilo vykoľajenie.

Ani po vyše mesiaci nie je jasné, či mesto trať opraví aspoň čiastočne, ako avizovalo.

Dopravný podnik tvrdí, že zlý stav električkových tratí zapríčinilo aj to, že údržba tratí bola niekoľko rokov zanedbávaná.

„Ak by sme to mali opraviť úplne, potrebovali by sme niekoľko miliónov eur, ktoré mesto nemá,“ vraví Ftáčnik.

„Hľadali sme čiastkové riešenie, no v časti od Šancovej po Hlavnú stanicu vrátane otočky má v budúcnosti byť investičný projekt. Nemalo by zmysel investovať peniaze.“

Výmena koľajníc by podľa primátora stála okolo 1,5 milióna eur, no situáciu by podľa neho nevyriešila.

„Je tam zlé podložie, ak neopravíte podložie a dáte nové koľajnice, tak sa môžete dostať do stavu, že to bude po roku opäť zlé a bude sa to triasť,“ dodal Ftáčnik.

Celá rekonštrukcia v dvoch etapách by stála 8 až 9 miliónov eur.

kolaj_res.jpg

Pohľad na trať. Pre zlý stav koľají musia električky jazdiť pomalšie. FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Náhradný autobus

Mesto preto podľa primátora uvažuje o náhradnej doprave autobusmi. O doprave na stanicu má rozhodnúť v najbližšom čase. Jasnú odpoveď má magistrát dať začiatkom roku.

Obnovenie električiek závisí aj od prestavby stanice. Tú má robiť firma IPR. Projekt, ktorý mal byť už hotový, však ešte ani nespustili. Začiatok výstavby investor avizuje v budúcom roku, koniec v roku 2016.

Električky by mali k stanici po dokončení stavby jazdiť tunelom pod Šancovou. Dopravný podnik tvrdí, že súkromný investor má uzavretú dlhodobú nájomnú zmluvu, na základe ktorej sa rekonštrukcia nemohla robiť.

Náhradné spoje

Najkritickejšia časť koľajníc, kde premávajú električky, je teraz v Dúbravke na úseku Hanulova – Pri kríži. Odstavenie zatiaľ podľa dopravného podniku nehrozí, robia tam pravidelné kontroly a pre zlý stav koľajníc znížili rýchlosť.

„Na niektorých miestach na 20 kilometrov za hodinu,“ povedala Agáta Staneková hovorkyňa dopravného podniku. Normálna rýchlosť mestských tratí je 50 kilometrov za hodinu.

Ak by dopravca musel trať odstaviť, jazdili by náhradné autobusy. „Doprava by sa riešila autobusmi medzi Karlovou Vsou a Dúbravkou a súbežnými autobusmi 34 a 83,“ dodala Staneková.

Ftáčnik vraví, že v takomto prípade bude mesto situáciu riešiť. „Budeme voliť netradičné riešenia, zatiaľ na netradičné riešenia poslanci nie sú pripravení.“

Náklady na rekonštrukciu, ktorú dopravný podnik naplánoval na najbližšie leto, odhadli na 8 miliónov eur.

Cesta električkou z centra do Dúbravky sa znížením rýchlosti predĺžila o niekoľko minút. Spoje jazdia pomalšie a brzdia ich aj časté červené na križovatkách.

ico

Hrozia opäť škrty spojov

Dopravný podnik chce od mesta viac peňazí. Inak to vraj pocítia cestujúci.

BRATISLAVA. Dopravný podnik varuje pred štvormiliónovou stratou. Nestačí mu 51,7 milióna eur, ktoré mu na budúci rok avizoval magistrát.

Návrh rozpočtu zverejnil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Ten naopak tvrdil, že dopravný podnik dostane viac než tento rok.

„Na chod MHD vyčlenil magistrát 54 miliónov eur. Tento rok to bolo 51,5 milióna eur.“

Hoci mesto vyčlenilo 54 miliónov, 2,3 milióna pôjde na splácanie starých dlhov mesta voči dopravcovi.

Generálny riaditeľ dopravného podniku Ľubomír Belfi hovorí, že na objednané výkony by potrebovali 55,8 milióna eur.

Ak mestskí poslanci schvália navrhnutý rozpočet, kvalita MHD podľa Belfiho nestúpne a začnú sa tvrdé redukčné opatrenia, ktoré zasiahnu aj cestujúcich.

Hovorca primátora Ľubomír Andrassy povedal, že dopravnému podniku by malo pomôcť už začaté šetrenie, jesenná redukcia spojov a aj tohtoročné zvýšenie cestovného.

O rozpočte mesta a tým aj dopravného podniku majú mestskí poslanci rozhodovať 15. decembra.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 239
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 874
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 190
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 026
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 785
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 888
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 970
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 620
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 420
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 138
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 431
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 214
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu