SME

Bratislava s opravou električkových tratí v rozpočte neráta

Električky do Dúbravky jazdia pomalšie, na stanicu vôbec. Peniaze na rekonštrukciu tratí nie sú.

Trať v bratislavskej Dúbravke. Jej rekonštrukcia sa odkladá už roky. Dopravný podnik hovorí o kritickom úseku Pri kríži – Hanulova. Zatiaľ spoje jazdia, dopravca však znížil rýchlosť.Trať v bratislavskej Dúbravke. Jej rekonštrukcia sa odkladá už roky. Dopravný podnik hovorí o kritickom úseku Pri kríži – Hanulova. Zatiaľ spoje jazdia, dopravca však znížil rýchlosť. (Zdroj: SME– GABRIEL KUCHTA)


BRATISLAVA. Odstavené električky na hlavnú stanicu, kritický stav trate v Dúbravke, znížená rýchlosť a pomalšie cestovanie.

Bratislavské električky sa nerozbehnú ani v najbližších rokoch. Možné dokonca je, že na stanicu nezačnú jazdiť skôr než v roku 2016, keď majú dokončiť prestavbu stanice a námestia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Kapitálové investície na modernizáciu vozidlového parku a koľajových tratí sú nulové,“ hovorí o návrhu rozpočtu pre dopravný podnik Ľubomír Belfi, jeho generálny riaditeľ.

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) nulu v rozpočte vysvetľuje tým, že mesto na rekonštrukciu tratí nemá.

SkryťVypnúť reklamu

„Musíme splácať staré dlhy 20 až 25 miliónov, to sa týka aj roku 2013 a 2014, nemáme peniaze, lebo ich minuli tí pred nami.“

Stav: Trasenie

Električky

Kritické miesta

Hlavná stanica – havarijný stav , od 2. 11. nepremávajú električky 2, 3, 8, 13. Dúbravka – stav trate Pri kríži – Hanulová j e kritický, prípadná odstávka by sa dotkla liniek 1,5, 12 – teraz znížená rýchlosť na 20 km/h.

Električky na stanicu prestali jazdiť 2. novembra. Trať je v havarijnom stave, hrozilo vykoľajenie.

Ani po vyše mesiaci nie je jasné, či mesto trať opraví aspoň čiastočne, ako avizovalo.

Dopravný podnik tvrdí, že zlý stav električkových tratí zapríčinilo aj to, že údržba tratí bola niekoľko rokov zanedbávaná.

„Ak by sme to mali opraviť úplne, potrebovali by sme niekoľko miliónov eur, ktoré mesto nemá,“ vraví Ftáčnik.

SkryťVypnúť reklamu

„Hľadali sme čiastkové riešenie, no v časti od Šancovej po Hlavnú stanicu vrátane otočky má v budúcnosti byť investičný projekt. Nemalo by zmysel investovať peniaze.“

Výmena koľajníc by podľa primátora stála okolo 1,5 milióna eur, no situáciu by podľa neho nevyriešila.

„Je tam zlé podložie, ak neopravíte podložie a dáte nové koľajnice, tak sa môžete dostať do stavu, že to bude po roku opäť zlé a bude sa to triasť,“ dodal Ftáčnik.

Celá rekonštrukcia v dvoch etapách by stála 8 až 9 miliónov eur.

Pohľad na trať. Pre zlý stav koľají musia električky jazdiť pomalšie. FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Náhradný autobus

Mesto preto podľa primátora uvažuje o náhradnej doprave autobusmi. O doprave na stanicu má rozhodnúť v najbližšom čase. Jasnú odpoveď má magistrát dať začiatkom roku.

SkryťVypnúť reklamu

Obnovenie električiek závisí aj od prestavby stanice. Tú má robiť firma IPR. Projekt, ktorý mal byť už hotový, však ešte ani nespustili. Začiatok výstavby investor avizuje v budúcom roku, koniec v roku 2016.

Električky by mali k stanici po dokončení stavby jazdiť tunelom pod Šancovou. Dopravný podnik tvrdí, že súkromný investor má uzavretú dlhodobú nájomnú zmluvu, na základe ktorej sa rekonštrukcia nemohla robiť.

Náhradné spoje

Najkritickejšia časť koľajníc, kde premávajú električky, je teraz v Dúbravke na úseku Hanulova – Pri kríži. Odstavenie zatiaľ podľa dopravného podniku nehrozí, robia tam pravidelné kontroly a pre zlý stav koľajníc znížili rýchlosť.

„Na niektorých miestach na 20 kilometrov za hodinu,“ povedala Agáta Staneková hovorkyňa dopravného podniku. Normálna rýchlosť mestských tratí je 50 kilometrov za hodinu.

Ak by dopravca musel trať odstaviť, jazdili by náhradné autobusy. „Doprava by sa riešila autobusmi medzi Karlovou Vsou a Dúbravkou a súbežnými autobusmi 34 a 83,“ dodala Staneková.

Ftáčnik vraví, že v takomto prípade bude mesto situáciu riešiť. „Budeme voliť netradičné riešenia, zatiaľ na netradičné riešenia poslanci nie sú pripravení.“

Náklady na rekonštrukciu, ktorú dopravný podnik naplánoval na najbližšie leto, odhadli na 8 miliónov eur.

Cesta električkou z centra do Dúbravky sa znížením rýchlosti predĺžila o niekoľko minút. Spoje jazdia pomalšie a brzdia ich aj časté červené na križovatkách.

Hrozia opäť škrty spojov

Dopravný podnik chce od mesta viac peňazí. Inak to vraj pocítia cestujúci.

BRATISLAVA. Dopravný podnik varuje pred štvormiliónovou stratou. Nestačí mu 51,7 milióna eur, ktoré mu na budúci rok avizoval magistrát.

Návrh rozpočtu zverejnil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Ten naopak tvrdil, že dopravný podnik dostane viac než tento rok.

„Na chod MHD vyčlenil magistrát 54 miliónov eur. Tento rok to bolo 51,5 milióna eur.“

Hoci mesto vyčlenilo 54 miliónov, 2,3 milióna pôjde na splácanie starých dlhov mesta voči dopravcovi.

Generálny riaditeľ dopravného podniku Ľubomír Belfi hovorí, že na objednané výkony by potrebovali 55,8 milióna eur.

Ak mestskí poslanci schvália navrhnutý rozpočet, kvalita MHD podľa Belfiho nestúpne a začnú sa tvrdé redukčné opatrenia, ktoré zasiahnu aj cestujúcich.

Hovorca primátora Ľubomír Andrassy povedal, že dopravnému podniku by malo pomôcť už začaté šetrenie, jesenná redukcia spojov a aj tohtoročné zvýšenie cestovného.

O rozpočte mesta a tým aj dopravného podniku majú mestskí poslanci rozhodovať 15. decembra.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 879
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 916
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 598
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 460
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 708
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 391
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 259
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 685
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


14
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 6
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


2
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10
SkryťZatvoriť reklamu