NOVÉ MESTO. Poslanci bratislavskej mestskej časti Nové Mesto sa budú musieť opäť venovať téme predaja a prenájmu pozemkov, cez ktoré by mal viesť nový železničný koridor.
Naposledy o pozemkoch pre Železnice SR rokovali na mimoriadnom zasadnutí zastupiteľstva 29. novembra. Prítomní poslanci vtedy návrh odsúhlasili jednomyseľne a považovali ho za schválený podľa pôvodného znenia zákona o majetku obcí, ktorý pri prevodoch a nájmoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, vyžadoval trojpätinovú väčšinu prítomných poslancov.
Podľa poslednej zmeny zákona, ktorá platí od 1. januára 2011, sú pri tomto rozhodovaní potrebné tri pätiny všetkých poslancov. Ako uviedol hovorca Nového Mesta Marek Tettinger, na splnenie tejto podmienky na poslednom zasadnutí zastupiteľstva chýbal jeden poslanecký hlas.
Rozhodovali viackrát
Novomestskí poslanci mali o pozemkoch pre železničný koridor rozhodovať už 15. novembra. Zastupiteľstvo však nebolo uznášaniaschopné.
Ďalší pokus budú mať poslanci Nového Mesta v utorok 13. decembra. Predaj sa týka pozemkov s výmerou 182 metrov štvorcových za 19 792,5 eura, pri prenájme ide o 2 750 metrov štvorcových pozemkov za 22 825 eur ročne.
Pôvodne sa pri prenájme rátalo s pozemkami s výmerou viac ako 4 000 metrov štvorcových. Ako na poslednom mimoriadnom zasadnutí zastupiteľstva uviedol starosta Nového Mesta Rudolf Kusý, projekt to neohrozí, keďže ide o pozemky, kde by mal stáť sklad materiálu a ktorý možno postaviť aj inde.
Starosta Nového Mesta ešte pred hlasovaním 29. novembra poslancov upozornil, že nehlasujú o tom, či sú za alebo proti projektu TEN-T. Ak by však mestská časť prevod pozemkov zablokovala, aj tak by o ne prišla. Úlohou mestskej časti je podľa starostu v ďalšej fáze "vybojovať" pre obyvateľov, aby ich neohrozoval hluk a prach. Mestskú časť tiež zaujíma, čo bude s povrchom, keď sa projekt dokončí.
Železničné prepojenie
Cieľom projektu TEN-T je integrovať Bratislavu do európskej siete vybudovaním železničnej osi Paríž - Štrasburg - Stuttgart - Viedeň - Bratislava - Budapešť. Investorom projektu TEN-T sú Železnice SR, projekt realizuje spoločnosť Dopravoprojekt. Železničný koridor pre vlaky by mal podľa nich nahradiť v hlavnom meste metro a odbremeniť ho od automobilovej dopravy. Veľká časť trasy má viesť podzemím. Prvá etapa výstavby sa výrazne dotkne mestskej časti Nové Mesto – ide totiž o jeden z kľúčových úsekov Predmestie – Filiálka.