SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Bratislavčania na ulici vystupovať nechcú

Pred ôsmimi rokmi prišli ako prví pouliční umelci do mesta Peruánci. Odvtedy sa spektrum ľudí, ktorí si privyrábajú na ulici umeleckou produkciou, rozšírilo, Peruánci sa však z Bratislavy vytratili. Najväčší záujem o miesta je v centre, všetci chcú byť ..


Atmosféru na korze pravidelne dotvárajú aj traja rómski hudobníci. Ich hra má život, priam z nej srší energia. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

Pred ôsmimi rokmi prišli ako prví pouliční umelci do mesta Peruánci. Odvtedy sa spektrum ľudí, ktorí si privyrábajú na ulici umeleckou produkciou, rozšírilo, Peruánci sa však z Bratislavy vytratili. Najväčší záujem o miesta je v centre, všetci chcú byť pri Čumilovi a pred kostolom na Františkánskom námestí. Mestská časť Staré Mesto ešte v roku 1994 vydala všeobecne záväzné nariadenie, v ktorom určila podmienky konania pouličných umeleckých aktivít. Dnes sa pripravuje jeho novelizácia.

Dôvodom novelizácie je nárast nových aktivít, rozšírili sa o duchovné, napríklad o evanjelizačné vystúpenia mormónov, ktorí spevom predstavujú svoje náboženstvo. Docestovali z Ameriky a vidieť ich na Poštovej ulici alebo na Hlavnom námestí. S podobnou aktivitou prišli aj prívrženci čínskeho učenia Falung Dafa, ktoré je v Číne zakázané. Na ulici ticho meditujú. Keďže ich stretnutia majú politické pozadie, povoľujú sa pod hlavičkou protestnej akcie a nie pouličnej aktivity.

Hoci si na ulici hudobnou produkciou zarábajú najmä študenti, mladých Bratislavčanov medzi nimi niet. Sú to väčšinou mimobratislavskí študenti, ale aj ľudia zo zahraničia (Rusko, Ukrajina, Bulharsko). Činnosť im povoľuje miestny úrad, kde za používanie miesta zaplatia mesačný poplatok sto korún (v Rakúsku sa platí za dve hodiny okolo 2,5 eura).

„Centrum mesta je malé, preto treba zosúladiť miesta a typ produkcie,“ hovorí Alena Nitschneiderová z referátu registrácie podujatí na úrade. Miesto sa vyberá podľa druhu aktivity, ak ide o hudbu, aj podľa druhu hudobného nástroja. Zhustené centrum mesta, kultúra prejavu ale aj reprodukovaná muzika z letných záhrad okolitých reštaurácií sú dôvodom výberu tichších nástrojov v jadre mesta - a to gitár, fláut a huslí. Harmonika a hlučnejšie nástroje sa presúvajú na väčší priestor (Poštová ulica), kde v okolí nie sú obytné domy.

„Hudobná produkcia môže byť na jednom mieste najviac dve hodiny, ale účinkujúci môžu vystupovať na viacerých miestach,“ dodáva Nitschneiderová.

Najväčší záujem je hrať, výtvarníci sú iba traja, zriedkavo sa objaví pantomíma a úplne chýbajú tzv. živé sochy. Otvorený oheň a bubnovanie v historickom jadre povolené nie je. Kontrolovať povolenia by mala mestská polícia. Nepovšimnuté zostalo nábrežie Dunaja, cez ktoré po rieke prichádzajú turisti. V zahraničí je práve na nábreží najviac pouličných umelcov. (dro)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 432
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 811
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 329
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 061
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 769
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 303
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 440
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 499
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 230
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 5 011
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu