Novomestskí poslanci odobrili pozemky jednomyseľne. Neschvaľovali projekt TEN-T, rozhodovali len o pozemkoch. Nové Mesto chce stavať nový kultúrny dom.
NOVÉ MESTO. Poslanci miestneho zastupiteľstva Bratislava-Nové Mesto na dnešnom druhom mimoriadnom rokovaní schválili predaj a prenájom pozemkov pre dopravnú verejnoprospešnú stavbu TEN-T. Zastupiteľstvo ich na uplynulom stretnutí neprerokovalo, pretože nebolo uznášaniaschopné.
Starosta Rudolf Kusý (nezávislý) povedal, že hlasovanie nebolo o samotnom projekte TEN-T, ten je štátny. Úlohou mestskej časti je dosiahnuť, aby jej obyvatelia boli čo najmenej dotknutí stavbou.
"Diskutovali sme, čo všetko je potrebné urobiť, aby projekt bol pre nás prijateľnejší, napríklad o protihlukových stenách, o organizácii výstavby," uviedol.
Predaj aj prenájom
Predaj sa týka pozemku s˙výmerou 112 metrov štvorcových na vybudovanie podchodu pre peších cez Šancovú ulicu a časti˙pozemku s rozlohou 70 metrov štvorcových, na ktorom by mali vybudovať spínaciu stanicu vysokého napätia.
Pozemky by podľa návrhu mala mestská časť predať za 108,75 eura na meter štvorcový, celkovo by mali stáť 19 792,50 eura.
Poslanci dnes dali súhlas aj na prenájom pozemkov s rozlohou 2 750 metrov štvorcových, pôvodne sa rátalo s pozemkami s výmerou viac ako 4 000 metrov štvorcových.
Podľa starostu to projekt neohrozí, lebo šlo o pozemky, kde mal stáť sklad materiálu, ktorý možno postaviť aj inde. Starosta Kusý autoremedúrou zmenil cenu nájomného z piatich eur na 8,3 eura za meter štvorcový na rok, mestská časť by mala za prenájom pozemkov získať 22 825 eur za rok.
Pozemky by mestská časť mala prenajať na dobu určitú, počas realizácie stavby TEN-T a˙uvedenia prenajatých pozemkov do pôvodného stavu, najneskôr však do 31. decembra 2015.
O prenájme aj predaji parciel poslanci hlasovali ako o prípadoch hodných osobitného zreteľa. V návrhu na prenájom pozemkov pre TEN-T došlo ešte k jednej zmene, Nové Mesto sa rozhodlo, že nedá súhlas na prenájom pozemku pri Eko-podniku na Račianskej. Podľa starostu ide o pozemok, kde uvažujú, že by mohol stáť nový dom kultúry.
Roky výstavby a na etapy
Projekt TEN-T je verejnoprospešná stavba, skladá sa z troch stavieb. Dve z nich zasahujú širšie centrum Bratislavy.
Hlavnou stavbou je prvá stavba vedúca od železničnej stanice Bratislava - Rača cez stanicu Bratislava - predmestie, Bratislava - filiálka až po železničnú stanicu Bratislava - Petržalka. V rozhodujúcej miere sa bude úsek viesť v tuneloch.
Druhou stavbou je napojenie Letiska M. R. Štefánika na železničnú štruktúru mesta Bratislava a treťou stavbou je elektrifikácia trate od Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Rakúskom.
Európska sieť
Cieľom projektu TEN-T je integrovať Bratislavu do európskej siete vybudovaním železničnej osi Paríž - Štrasburg - Stuttgart - Viedeň - Bratislava - Budapešť. Investorom projektu TEN-T sú Železnice SR, projekt realizuje spoločnosť Dopravoprojekt. Železničný koridor pre vlaky by mal podľa nich nahradiť v hlavnom meste metro a odbremeniť ho od automobilovej dopravy. Veľká časť trasy má viesť podzemím.
Prvá etapa výstavby sa výrazne dotkne mestskej časti Nové Mesto - ide totiž o jeden z kľúčových úsekov Predmestie - Filiálka.
Novomestská filiálka.
Autor: lut