Pilotná prevádzka elektronických formulárov funguje v Senci necelý mesiac. Podľa IT manažéra to má byť len začiatok elektronizácie služieb. V tejto oblasti však podľa neho treba dopracovať legislatívu.
SENEC. Mesto Senec začalo v komunikácii s ľuďmi odbúravať byrokraciu. Pred necelým mesiacom spustil Mestský úrad v Senci pilotnú prevádzku elektronických služieb.
V rámci nej môžu ľudia posielať 25 formulárov čisto elektronickou formou. Najskôr sa však zaregistrovať v systéme ePoint.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Zatiaľ ich testujú
„Do dnešného dňa sa zaregistrovalo 27 fyzických a dve právnické osoby,“ povedal IT manažér Štefan Pap z Mestského úradu v Senci. Týždenne sa v primere prihlásia traja až štyria. „Tento počet sa postupne zvyšuje.“ Ako IT manažér dodal, cieľom systému iPoint je umožniť elektronickú komunikáciu s mestským úradom.
„Predovšetkým chceme občanov pripraviť na plánovanú elektronizáciu služieb a ukázať tak možnosti efektívnejšej komunikácie s úradom.“
Nakoľko mesto systém stále testuje, nevedel Štefan Pap povedať, akú agendu si z ponúkaných 25 možností ľudia vybavujú najčastejšie. „Mimo testovacích vyplnených formulárov neevidujeme plnohodnotné podania.“
Taktiež sa zatiaľ nedá vyhodnotiť časová úspora či úspora práce. S podávaním elektronických formulárov sa ľudia postupne zoznamujú. Mesto do dnešného dňa nedostalo žiadny podnet na zlepšenie.
Brzdí to aj legislatíva
Spustenie systému elektronických formulárov je podľa Štefana Papa len začiatok elektronizácie služieb mesta.
Problémom je však podľa jeho slov legislatíva, ktorá musí byť pre nasadenie elektronických služieb prepracovaná.
„Legislatíva zatiaľ vo väčšine prípadov vyžaduje tlačené podania. Chýba zákon o elektronických formulároch, elektronickom podpise, elektronických schránkach, archivácii elektronických dokumentov či štandardy pre elektronizáciu služieb,“ hovorí Štefan Pap.
V tomto roku mesto zareagovalo na výzvu, v rámci ktorej by vedelo zaviesť elektronické služby z prostriedkov Európskej únie. Ako Štefan Pap hovorí, takisto nie sú vybudované centrálne systémy potrebné pre elektronizáciu služieb samosprávy a verejnej správy.
„Projekt sme podali, následne však bola výzva pozastavená a zrušená. Čakáme na jej opätovné vyhlásenie a na následné dopracovanie legislatívy a vybudovanie centrálnych systémov.