BRATISLAVA. Ďalší rozvoj cestovného ruchu v Bratislavskom kraji podporí projekt TransDanube, ktorý vychádza z prioritných oblastí Dunajskej stratégie. Patrí k projektom, ktorých zámerom je trvalo udržateľný rozvoj európskych regiónov pozdĺž toku rieky Dunaj.
Do TransDanube vstúpi Bratislavský samosprávny kraj, čo odsúhlasili krajskí poslanci na piatkovom rokovaní. Projekt je súčasťou programu Juhovýchodná Európa, konkrétne jeho tretej priority, ktorou je zlepšenie dostupnosti.
„Účasť Bratislavskej župy v projekte TransDanube ponúka veľkú možnosť pre využitie trvalo udržateľnej ekologickej dopravy pozdĺž rieky Dunaj. Blízkosť Maďarska a Rakúska vytvára výborné podmienky pre rozvoj cezhraničného turistického ruchu. Treba tiež povedať, že po vybudovaní rýchlostnej cesty R7 sa dopravne celá lokalita z Bratislavy a okolia lepšie sprístupní,“ povedal bratislavský župan Pavol Frešo.
Cyklotrasy
Ďalším predpokladom rozvoja turistického ruchu je podľa župana samotná rieka Dunaj, poskytujúca široké možnosti na športové aktivity, rybolov a pod. V kombinácii s vybudovanou sústavou cyklochodníkov v tesnej blízkosti rieky Dunaj po oboch brehoch sa tak stáva ľahko dostupnou pre veľký počet obyvateľov.
„Zahraničných návštevníkov takisto priláka napojenie celej oblasti na európsku sieť cyklotrás,“ poznamenal Frešo. Medzi ďalšie prírodné atraktivity patria prírodné ako aj umelé štrkoviská a vodné nádrže, ktoré poskytujú možnosti aktívnej letnej rekreácie, a po ktorých je v okolí Bratislavy v letných mesiacoch výrazný dopyt.
Oblasť riečnych kanálov v pôvodnom koryte Dunaja zase poskytuje výborné podmienky pre rekreačné člnkovanie. Celková výška rozpočtu projektu na roky 2012 až 2014 predstavuje 2,5 milióna eur, BSK sa na tejto sume bude podieľať 250 tisícami eur. Pritom povinné spolufinancovanie z vlastných zdrojov predstavuje 15 percent nákladov, teda 37 500 eur.
Projekt Perimost
Krajskí poslanci schválili aj projekt Perimost, ktorý prinesie prepojenie medzinárodnej cyklotrasy Eurovelo 13, prechádzajúcej cez územie Bratislavského kraja v úseku Moravskej cyklotrasy, s horskými cyklotrasami Malých Karpát.
Cyklistické trasy sa napoja aj na v súčasnosti budovaný cyklomost, cez ktorý budú môcť cyklisti prechádzať až do Rakúska. BSK vstupuje do projektu ako projektový partner. Je to súčasť programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúska republika 2007 až 2013.
V projekte plánujú preznačiť približne 250 kilometrov horských cyklotrás v Malých Karpatoch a ďalších 25 kilometrov takýchto trás vyznačia nanovo.
Okrem toho bude vyznačená Medzinárodná cyklotrasa Eurovelo 13 na slovenskom území. „Projekt počíta aj s vybudovaním štyroch odpočinkových cyklocentier. Ale hlavne spojí Devínsku Novú Ves s Lamačom, a tým pádom sprístupní celú Moravskú cyklotrasu aj ľuďom spod Karpát,“ priblížil Frešo. Projekt, v ktorom chce BSK čerpať 356 640 eur (pri povinnom vlastnom spolufinancovaní BSK 5 percent, teda 17 832 eur), zrealizujú v rokoch 2012 až 2013.