BRATISLAVA. Cesta autobusom robí hendikepovaným problémy aj napriek tomu, že po Bratislave jazdia už dve stovky nízkopodlažných autobusov. Mimovládky aj telesne postihnutí tvrdia, že nespĺňajú svoj účel.
Autobusy pre invalidov
- všetkých autobusov v prevádzke je 479;
- nízkopodlažné autobusy: 200;
- čiastočne nízkopodlažné: 56;
- autobusy špeciálne určené pre imobilných: 6.
„Od obrubníka zastávky postoja ďaleko. A aj keď vodič vidí, že som vozičkár, rampu mi nevysunie,“ vraví Róbert.
O problémoch pri nastupovaní počúva aj Oľga Bohuslavová zo Slovenského zväzu telesne postihnutých. „Problém majú aj matky s kočíkmi a ľudia s barlami.“
Viac ako polovica všetkých autobusov v MHD je nízkopodlažných.
Na niektorých zastávkach nevie vodič pri obrubníku zastaviť, vysvetľuje hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková. „Príčinou je rozbitý povrch zastávok ako výtlky, výmole a vystúpený asfalt nad úrovňou komunikácie.“ Vodič podľa nej na požiadanie imobilného vyklopí aj špeciálnu rampu.
Ťažkosti spôsobujú vodičom aj nerovné obrubníky
z hrubo opracovaného kameňa a zle vyznačená dĺžka zastávky. „Kĺbové vozidlá sa tak nevedia pristaviť do priestoru v celej svojej dĺžke.“ Dopravný podnik podľa nej eviduje viac prípadov, keď si autobus o obrubník prerazil pneumatiky alebo poškodil dvere.
Mesto, správca komunikácií, tento rok na úpravu zastávok nedalo ani euro, peniaze chce nájsť v budúcoročnom rozpočte.
Zastávky tak upravujú za peniaze súkromníkov. Napríklad na zastávke na Slovnaftskej budujú obrubník v tvare pneumatiky s vhodnou výškou nástupišťa typický pre európske mestá.
Podobné obrubníky navrhli aj na zastávkach do Devínskej Novej Vsi.