SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÁ

Na stanicu už električky nejazdia

S opravami bude dopravný podnik čakať aj na rekonštrukciu stanice, ktorá mešká už vyše desať rokov.

Električky zrušili, lebo podľa podniku hrozilo ich vykoľajenie.Električky zrušili, lebo podľa podniku hrozilo ich vykoľajenie. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

Cestujúci majú presadnúť na autobusy. Tie nepôjdu častejšie .

Agentúrnu správu sme o 17:30 nahradili článkom denníka SME

BRATISLAVA. Obyvatelia Bratislavy si včera opäť zanadávali na dopravu. Po tom, čo vyšli na zastávku, zistili, že ich električka je zrušená.

Dopravný podnik zrušil spoje číslo 2, 3, 8 a 13. Dôvodom podľa neho je, že trate medzi Radlinského ulicou a Hlavnou stanicou a úsek Hanulova – Pri kríži, sú v zlom stave.

Havarijný stav

„Hrozia vážne následky – poškodzovanie podvozkových častí, vykoľajenie električky a následná nekontrolovaná jazda dolu kopcom, vzpriečenie panelov pod električkou,“ tvrdí podnik. Na problémovom úseku už na jar znížili rýchlosť na 5 až 15 kilometrov za hodinu. Koľaje sa hýbu a prepadávajú.

„Dopravný podnik trať musel zatvoriť, aby neohrozil cestujúcich,“ hovorí šéf dopravnej komisie mesta Jozef Uhler (SDKÚ).

Náhradné autobusy podnik nevypravil. Ľuďom v ozname na zastávkach odporúča, aby využili existujúce linky. Tie však neposilnil.

"V prípade ak nebudú postačovať kapacity, situáciu budeme operatívne riešiť, ale vďaka dostatku prestupových bodov a linkám vedúcim k Hlavnej stanici by mala podľa našich prieskumov mala byť obslužnosť zabezpečená," povedala hovorkyňa podniku Agáta Staneková.

Situáciu budú sledovať a sľubujú, že ak bude problémová, urobia zmeny. "V prípade preukázateľných kapacitných problémov na iných linkách MHD sa budú musieť výkony zvýšiť práve na týchto linkách," dodala.

Mesto však chce, aby bola električková doprava na hlavnú stanicu obnovená. Podľa hovorcu Ľubomíra Andrassyho plánuje vykonať tie najnevyhnutnejšie opravy, aby mohli električky aspoň pri obmedzenej rýchlosti na hlavnú stanicu premávať.

Bez náhrady

Autobusy tiež električkové trasy nekopírujú. „Zrušili jediný spoj z hlavnej stanice do centra,“ rozčuľoval sa na Šafárikovom námestí dôchodca, ktorý už nemôže chodiť spojom číslo 13. Dopravný podnik v ozname na zastávke cestujúcim odkazuje, aby šli na zastávku Zochova.

„To nie je možné. Mňa bolia nohy, to sa mám trepať cez celé mesto?“ krútil hlavou ďalší starší cestujúci. Podnik si robil prieskum. „Z neho vyplynulo, že ľudia preferovali skôr autobusovú a trolejbusovú dopravu.“

"Obslužnosť do centra mesta nie je zabezpečená len autobusom, ale aj trolejbusom a taktiež ďalšími linkami z prestupových bodov a novými električkovými linkami, ktorú obsluhujú dôležité radiály," reaguje hovorkyňa.

"Počas uplynulého víkendu sme realizovali prieskum priamo na Hlavnej stanici. Hoci bol predpoklad maximálneho využitia električkovej dopravy, z prieskumu vyplynulo, že ľudia preferovali skôr autobusovú a trolejbusovú dopravu," dodala.

Bratislavčania najviac cestujú autobusmi (85 percent), električky využívajú viac ako dve tretiny ľudí a trolejbusy len polovica.

Naopak v neďalekom Brne či Ostrave električkami chodí skoro každý a sú hlavným dopravným prostriedkom.

Zdroj: Prieskum spoločnosti Synovate.

elina2-r931_res_res.jpg

Zima bude pre cestujúcich na Hlavnú stanicu bez električiek.

FOTO SME - ARCHÍV

Opraviť má investor

Trate potrebujú rekonštrukciu, dopravný podnik však na to nemá. Šetriť musí aj preto, že bývalý manažment rozhadzoval. Podnik vylúčil, že by električky rušil z finančných dôvodov po tom, čo v minulosti obmedzil viaceré spoje.

Na rekonštrukciu ale treba priveľa - na úsek od Radlinského po Kýčerského potrebujú 3,8 milióna eur, ktoré zadlžené mesto môže začať hľadať až v budúcoročnom rozpočte.

Ak by sa nenašli, podľa Uhlera by museli čakať až do roku 2014 na eurofondy. Obnova zvyšku trate závisí od rekonštrukcie stanice. S tou chce firma IPR začať budúci rok, čaká na povolenia.

Časť koľajiska však prerábali v apríli. Podľa podniku to ale nestačilo. "Trať je prevádzkovaná od roku 1981 bez komplexnej rekonštrukcie, boli zrealizované len čiastkové opravy niektorých úsekov, ale v súčasnej dobe si daná trasa vyžaduje komplexnú rekonštrukciu," povedala Staneková.

Náhradné linky MHD počas odstávky trate Radlinského - Hlavná stanica

Linka č. 15 (nahradí električky č. 2 a 13) Trasa: Zlaté piesky - Vajnorská - Krížna - Vazovova - Radlinského - Obchodná - Námestie SNP - Jesenského - Námestie Ľ. Štúra - Šafárikovo nám.

Linka č. 16 (nahradí električky č. 3 a 8) Trasa: Komisárky - Račianska - Radlinského - Vazovova - Krížna - Trnavské mýto – Ružinov

Na Hlavnú stanicu sa cestujúca verejnosť dostane trolejbusmi a autobusmi cez:

  • Trnavské mýto: linky č. 61, 74, 201
  • Krížna: linka č. 210
  • Obchodná, Hodžovo nám. linka č. 93
Dopravný podnik

elektricky-r344_res.jpg

Najhoršie je na tom podľa Dopravného podniku obratisko električiek. Tie sa otáčali rýchlosťou ľudskej chôdze, aby sa nevykoľajili.

FOTO SME - Lucia Tkáčiková

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  3. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  4. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 595
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 775
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 766
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 688
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 864
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 531
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 12 708
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 998
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 108
  10. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 407
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Téma: Bratislava: MHD

Prečítajte si aj ďalšie články k téme