BRATISLAVA. Z aktuálnych meraní a fyzickej obhliadky tratí, ktoré vykonala Správa koľajových tratí vyplynulo, že električkovú dopravu v úseku Radlinského - Hlavná stanica je nevyhnutné odstaviť . Technický stav koľajovej trate je v tomto úseku v havarijnom stave. Odstávka trate sa dotkne liniek č. 2, 3, 8 a 13. O situácii informoval Dopravný podnik Bratislava.
Náhradné linky MHD počas odstávky trate Radlinského - Hlavná stanica
Pre zabezpečenie obslužnosti na Račianskej, Ružinovskej, Vajnorskej radiále a spojenia z Námestia Ľudovíta Štúra a Obchodnej ulice bud premávať náhradné linky:
Linka č. 15 (nahradí električky č. 2 a 13) Trasa: Zlaté piesky - Vajnorská - Krížna - Vazovova - Radlinského - Obchodná - Námestie SNP - Jesenského - Námestie Ľ. Štúra - Šafárikovo nám.
Linka č. 16 (nahradí električky č. 3 a 8) Trasa: Komisárky - Račianska - Radlinského - Vazovova - Krížna - Trnavské mýto – Ružinov
Na Hlavnú stanicu sa cestujúca verejnosť dostane trolejbusmi a autobusmi cez:
- Trnavské mýto: linky č. 61, 74, 201
- Krížna: linka č. 210
- Obchodná, Hodžovo nám. linka č. 93
Obslužnosť týchto trás zabezpečujú aj linky smerujúce na Predstaničné námestie, respektíve SAV.
Stav koľajovej trate v uvedom úseku sa podľa odborníkom neustále zhoršuje a vyžaduje komplexnú rekonštrukciu. Ak sa tieto opravy nevykonajú, hrozia vážne následky - poškodzovanie podvozkových častí, vykoľajenie električky a následná nekontrolovaná jazda dolu kopcom, vzpriečenie panelov pod električkou.
Dopravný podnik Bratislava z bezpečnostných dôvodov navrhol zastaviť prevádzku trate na danom úseku, až kým nebude vykonaná potrebná oprava.
Staršie opravy trate na úseku Starohorská – Hlavná stanica sú už dnes nedostatočné a nemôžu zaistiť požadovanú bezpečnosť. Zhoršujúci sa technický stav koľajovej trate bol v uvedenom úseku dôvodom na zavedenie zníženej traťovej rýchlosti 15 km/h a v samotnom obratisku Hlavnej stanice 5 km/h. Zároveň bol opravený koľajový úsek na Predstaničnom námestí.
V najhoršom stave sú úseky Radlinského - Štefanovičova a Hanulova - Pri kríži
Rekonštrukcie a opravy električkových tratí si v najbližšom období podľa Dopravného podniku vyžiadajú približne 18 miliónov eur. Ďalšie prostriedky sú potrebné na opravy koľajových konštrukcií. V prípade nedostatku financií sa technický stav tratí bude neustále zhoršovať.
Za najkritickejšie úseky dnes možno považovať trate na Radlinského - Štefanovičova a v Dúbravke úsek Hanulova - Pri kríži.
Správa koľajových tratí zistila nasledovné závady: neúnosný koľajový spodok, rozpad drevených podvalov, nefunkčné a nestabilné upevnenie koľajníc a tým rozpad geometrickej polohy koľaje, nežiaduci vertikálny a horizontálny pohyb koľajníc, vyčnievajúce zádlažbové panely nad dovolenú výškovú hodnotu 30 mm nad temeno koľajnice, opotrebenie koľajníc v oblúkoch na križovatke Radlinského - I. Karvaša aj na Hlavnej stanici, početné lomy koľajníc v oblúkoch na Hlavnej stanici.
S opravami majú začať na budúci rok
Rekonštrukcia električkovej trate je rozdelená na dve etapy: prvá v úseku Radlinského – Kýčerského, na ktorú už bol spracovaný projekt a vydané stavebné povolenie.
Pre nedostatok financií však do investičných plánov nebola zaradená. Táto rekonštrukcia je v súlade s plánom realizácie I. etapy nosného dopravného systému a predpokladá sa, že sa bude realizovať v roku 2012 s odhadovanými nákladmi 3 milióny 787 tisíc eur.
Druhú etapu rekonštrukcie s predpokladanými nákladmi 5 miliónov 41 tisíc eur úseku Kýčerského - Hlavná stanica by mal realizovať investor celého predstaničného priestoru až po Štefanovičovú ulicu v podzemí. Súkromný investor má uzavretú dlhodobú nájomnú zmluvu, na základe ktorej nebolo možné vykonať rekonštrukciu, preto musela byť realizácia oboch etáp zastavená.
Autor: vju