BRATISLAVA. Slávnostným podujatím Bratislava mesto Franza Liszta si dnes uctili tohto hudobníka a skladateľa v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca. Pri príležitosti 200. výročia jeho narodenia popoludňajšie podujatie pripravilo mesto Bratislava s Maticou slovenskou.
Jej predseda Marián Tkáč so zástupcami mesta položili veniec k Lisztovej pamätnej tabuli na budove Univerzitnej knižnice, ktorá potvrdzuje, že ako deväťročný prvýkrát koncertoval v Bratislave.
"Dnes je deň svätého Liszta, on bol skutočne svätcom. Známa je jeho charitatívna činnosť. Okrem iného podporoval chudobných a po sebe nezanechal žiaden majetok," uviedla vo svojej prednáške muzikologička Daniela Sabatini z Talianska, ktorá sa zamerala aj na duchovnú činnosť tohto františkána, virtuózneho hudobníka a geniálneho skladateľa.
V programe s Lisztovými skladbami vystúpili študenti bratislavského Konzervatória, potom premietli dokumentárny film Lis(z)t vo vetre. Panelová výstava o Lisztovom živote potvrdila, že Bratislava bola jeho obľúbeným mestom a okrem iných aktivít v ňom bol spoluiniciátorom zbierky na pamätník hudobného skladateľa Johanna Nepomuka Hummela.
Text a obrázky prezradili nepochopiteľne utajovanú účasť Liszta na oslavách sv. Cyrila a Metoda v Ríme 5. - 7. júla 1863, kde sa na týchto miléniových oslavách slovanských vierozvestcov organizátorsky podieľal s pápežom Piom IX. Výstava prezrádza aj niečo z Lisztovho súkromia: že žil najmä v Paríži, Ríme a Weimare, aj to, kto boli jeho dve životné partnerky a čo sa stalo s ich troma deťmi. Vystavené tri obrazy Liszta namaľoval Marián Tkáč. Niekoľkohodinové podujatie vyvrcholí o 18. h koncertom Lisztových skladieb v podaní talianskych sestier Daniely a Raffaely Sabatini.
Franz Liszt (22. 10. 1811 Raiding 31. 7. 1886 Bayreuth) bol podľa encyklopédií a odborníkov géniom hudby 19. storočia a jedným z najslávnejších mužov kultúrnej Európy svojho obdobia, bol hudobnou osobnosťou mnohých tvárí. Ako fenomenálny klavírny virtuóz triumfoval po celej Európe tak ako nikto pred ním. Bol revolucionárom klavíra a rozšíril možnosti pianistiky do predtým nevídaných rozmerov. Symfonickú hudbu radikálne inovoval a svojimi experimentmi v oblasti harmónie, foriem a miešania štýlov anticipoval hudbu 20. storočia.
Bol nekonvenčným dirigentom, podporovateľom novej hudby, originálnym mysliteľom a inšpirujúcim spisovateľom. Stal sa najväčším učiteľom klavíra tej generácie a svojou metódou vyučovania udomácnil princíp dnešných majstrovských kurzov. Bol človekom, ktorý sa veľkoryso angažoval v mnohých dobročinných podujatiach, pomáhal propagovať hudbu iných skladateľov a usiloval sa zlepšiť spoločenské postavenie umelcov.