Vo štvrtok bude mimoriadne zastupiteľstvo k realizácii nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave.
BRATISLAVA. Mesto Bratislava musí spoločnosti Metro Bratislava poskytnúť 3,4 milióna eur s DPH za už zrealizované práce na projektovej dokumentácii a inžinierskej činnosti k nosnému dopravnému systému mestskej hromadnej dopravy.
Metro berie úver
Podľa primátora Milana Ftáčnika do konca roku 2012 však bude musieť hlavné mesto vynaložiť celkom 9,1 mil. eur s DPH, aby mohla Bratislava v projekte budovania nosného dopravného systému pokračovať. Spoločnosť Metro by si podľa Ftáčnika mala so súhlasom mestských poslancov zobrať úver, ktorý bude splácať mesto.
Podľa primátora je mesto síce v zlej finančnej situácii, ale na druhej strane má príležitosť získať dielo v hodnote zhruba sto miliónov eur len za päťpercentnú účasť a daň z pridanej hodnoty, ktorú bude musieť mesto ako prijímateľ zaplatiť.
"Za relatívne malé peniaze získame veľké dielo. Inak si neviem predstaviť, že by mesto tých sto miliónov vo svojom rozpočte na opravu Starého mosta a začiatok budovania trate do Petržalky našlo. Pre nás je toto príležitosť, ktorú nechceme premeškať, a preto sme zvolili ten spôsob, že riešme to tak, ako to riešiť vieme, bankovým úverom pre Metro, ktorého splácanie zapracujeme do rozpočtov mesta na ďalšie roky," uviedol primátor.
Poslanci rozhodnú
Vo štvrtok bude mimoriadne zastupiteľstvo k realizácii nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave. Ako informoval hovorca primátora Ľubomír Andrassy, návrh na realizáciu nosného systému bude jediným bodom mimoriadneho októbrového zasadnutia zastupiteľstva, ktoré sa začne o 9:00 v Zrkadlovej sále Primaciálneho paláca.
Poslanci rozhodnú o tom, či sa mesto Bratislava stane prijímateľom nenávratných európskych finančných prostriedkov z Operačného programu doprava 2007 – 2013 na realizáciu nosného systému dopravy v meste a širšom regióne.
Poslanci budú vo štvrtok taktiež rozhodovať o tom, či spoločnosť Metro Bratislava, a.s. získa finančné prostriedky na zaplatenie dlhov vo výške 3,4 mil. eur s DPH, pričom do konca roku 2012 bude musieť hlavné mesto vynaložiť celkom 9,1 mil. eur s DPH. Pôjde o ďalšie náklady spojené s vykúpením pozemkov, prípravou súťaže na zhotoviteľa diela či ďalšie nevyhnutné inžinierske práce.
Ako uviedol Andrassy, v prvej etape výstavby pôjde o rekonštrukciu Starého mosta a vybudovanie prvej časti povrchovej koľajovej trate medzi Šafárikovým námestím a petržalskou Bosákovou ulicou. Po schválení dokumentu a alokovaní peňazí z eurofondov na projekt začne mesto s prípravou druhej a tretej časti nosného systému, ktoré prepoja Bosákovu ulicu s Janíkovým dvorom a Hlavnú železničnú stanicu so Štúrovou ulicou v Starom meste.
Bajan: Rozhodnite o električke
PETRŽALKA. Petržalský starosta Vladimír Bajan vyzýva všetkých poslancov hlavného mesta, aby „rozumne, vecne a bez politických nátlakov“ rozhodli v prospech električkového spojenia z Petržalky cez Starý most do centra.
„Očakávam, že mestské zastupiteľstvo konečne rozhodne v prospech celej Bratislavy a ďalších vyše stotisíc ľudí, ktorí do hlavného mesta prichádzajú za svojimi povinnosťami,“ píše starosta vo svojej výzve, ktorú adresuje mestským poslancom. Vo štvrtok má mestské zastupiteľstvo mimoriadne zasadnúť, aby rokovalo o nosnom dopravnom systéme v meste.
Podľa Bajana projekt električkovej dopravy z Petržalky dáva výraznú šancu riešiť nielen akútny dopravný problém v hlavnom meste a ponúka jedinečnú perspektívu budúcemu rozvoju území a zabezpečí väčšiu spokojnosť občanov na oboch brehoch Dunaja.
Petržalský starosta je rád, že Bratislava opäť môže požiadať Brusel o európske prostriedky na nosný dopravný systém ešte v tomto plánovacom období 2007 – 2013.
„Verím, že to aj využije,“ dodáva Bajan s tým, že víta názor z Bruselu, že je lepší projekt električky do Petržalky ako obnova Filiálky. „Euroinvestíciu vo výške 100 miliónov eur iba s päťpercentným finančným podielom Bratislavy treba využiť na prospech budúcnosti tohto mesta,“ uviedol starosta Petržalky.
Nosný dopravný systém prostredníctvom železničnej dopravy zo Starého Mesta cez Dunaj do Petržalky má podľa neho významný celomestský a „nadmestský“ ekologický význam. „Buďme tí, ktorí prelomia hrubé ľady nevšímavosti voči názorom obyvateľov hlavného mesta a kvalitným rozhodnutím pomôžme naštartovať investíciu, ktorá je hodná Bratislavy 21. storočia,“ odkázal Bajan mestským poslancom.
SITA