SME
Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

Petícia proti Marianskemu tunelu má už vyše 5 000 podpisov

Občianska iniciatíva žiada preveriť proces výstavby diaľničného tunela pod Malými Karpatmi nezávislou medzinárodnou komisiou.

Verejné stretnutie obyvateľov Marianky k diaľnici.Verejné stretnutie obyvateľov Marianky k diaľnici. (Zdroj: www.marianka.sk)

MARÍANKA. Pod petíciou Zachráňme Marianku je už viac ako 5 000 podpisov. Ako nformoval Juraj Turčáni z petičného výboru, občianska iniciatíva v súčasnosti žiada o podporu známe osobnosti a do boja proti tunelu zapojila aj tím odborníkov na dopravu, ktorí majú podľa Turčániho odhaliť neodbornosť a netransparentnosť celého procesu okolo Marianskeho tunela.

Turčáni tvrdí, že je jasné, že tunel nikdy vybudovaný nebude a štát pritom míňa peniaze na neodborné štúdie. Podľa Turčániho len posudzovanie navrhovaných riešení z pohľadu vplyvov na životné prostredie (EIA) stálo viac ako 100-tisíc eur zo štátneho rozpočtu.

Občianska iniciatíva Zachráňme Marianku začala s petíciou proti výstavbe tzv. Marianskeho tunela pri svätom prameni v rámci plánovaného úseku diaľnice D4, úsek Ivanka sever - Záhorská Bystrica.

Petícia proti tunelu v Marianke žiada:

  • okamžite zastaviť prípravné práce na Marianskom tuneli,
  • preskúmať a preukázať prioritu, opodstatnenosť, realizovateľnosť a verejný záujem na realizácií Marianského tunela renomovanou nezávislou medzinárodnou inštitúciou;
  • postupovať pri plánovaní rozvoja diaľnic a cestnej siete, ich príprave a realizácií v súlade so zákonmi ako i v súlade s oprávnenými záujmami obyvateľov a v súlade s ochranou prírody a krajiny

Aktivisti: štát pochybil

"Po zistení, že pri naprojektovaní Marianskeho tunela došlo k závažným pochybeniam zo strany štátu a ministerstva dopravy, začala občianska iniciatíva Zachráňme Marianku pripravovať petíciu na zastavenie prípravných prác. Iniciatíva žiada preverenie celého procesu tejto megastavby storočia medzinárodnou odbornou komisiou," uviedol Turčáni.

Diaľnica D4, tzv. nultý obchvat, je rozdelená do štyroch úsekov, v prípade okolia Marianky ide o II. úsek. Obyvateľov Marianky vedenie diaľnice len niekoľko sto metrov od ich rodinných domov pobúrilo. Problém výstavby diaľnice v katastri obce Marianka je podľa starostu Radovana Juriku veľmi citlivá záležitosť, pretože diaľnica má viesť okrajom obce, kde sa intenzívne stavajú bytové a rodinné domy.

Ak diaľnica, do tunela

Obec sa v zásade diaľnici nebráni. „Sú tu riešenia veľmi účinné – zabudovanie úseku diaľnice do tunela pozdĺž celého katastra Marianky. Tým by bol vyriešený problém pre Marianku. Ideálne by bolo zabudovanie tunela, alebo jeho posunutie čo najďalej od bydlísk,“vyjadril sa v júni pre agentúru Sita starosta obce Radovan Jurika.

V jednom z variantov trasovania úseku diaľnice D4 sa počíta s povrchovým až nadpovrchovým riešením s použitím protihlukových stien. Protihlukové steny podľa obyvateľov nie sú dostatočným riešením. Obyvatelia sa tiež obávajú, že povrchový variant naruší prírodný ráz krajiny, vzťahy obyvateľov s obyvateľmi okolitých obcí a tiež migráciu zvierat.

Podľa občianskej iniciatívy nebol v súvislosti s Marianskym tunelom dodržaný zákonný proces posúdenia predpokladaných vplyvov na životné prostredie strategického dokumentu "Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010".

Ako uvádza Turčáni, neexistuje ani relevantný dokument preukazujúci vykonanie výskumu pre cestnú infraštruktúru, vrátane preukázanej opodstatnenosti výstavby a budúceho využitia.

Taktiež podľa neho nie sú objektívne zistené výsledky takéhoto výskumu a vývoja pre cestnú infraštruktúru. "Pričom takýto postup vo veci navrhovania pozemných komunikácií bez uvedených podkladov a výskumov je porušením zákona o pozemných komunikáciách (cestný zákon)," uviedol Turčáni. Výstavba tunela pod Malými Karpatmi v rámci diaľnice D4 by sa mala uskutočniť v rokoch 2013 až 2019.

puta_res.JPG

Marianka je pútnym miestom od 14. storočia. FOTO - WWW.MARIANKA.SK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  2. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  2. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  6. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  7. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 695
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 548
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 224
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 355
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 335
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 925
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 019
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 570
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 132
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 147
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 172
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 472
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 456
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 235
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 267
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 948
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu