SME

Petícia proti Marianskemu tunelu má už vyše 5 000 podpisov

Občianska iniciatíva žiada preveriť proces výstavby diaľničného tunela pod Malými Karpatmi nezávislou medzinárodnou komisiou.

Verejné stretnutie obyvateľov Marianky k diaľnici.Verejné stretnutie obyvateľov Marianky k diaľnici. (Zdroj: www.marianka.sk)

MARÍANKA. Pod petíciou Zachráňme Marianku je už viac ako 5 000 podpisov. Ako nformoval Juraj Turčáni z petičného výboru, občianska iniciatíva v súčasnosti žiada o podporu známe osobnosti a do boja proti tunelu zapojila aj tím odborníkov na dopravu, ktorí majú podľa Turčániho odhaliť neodbornosť a netransparentnosť celého procesu okolo Marianskeho tunela.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Turčáni tvrdí, že je jasné, že tunel nikdy vybudovaný nebude a štát pritom míňa peniaze na neodborné štúdie. Podľa Turčániho len posudzovanie navrhovaných riešení z pohľadu vplyvov na životné prostredie (EIA) stálo viac ako 100-tisíc eur zo štátneho rozpočtu.

SkryťVypnúť reklamu

Občianska iniciatíva Zachráňme Marianku začala s petíciou proti výstavbe tzv. Marianskeho tunela pri svätom prameni v rámci plánovaného úseku diaľnice D4, úsek Ivanka sever - Záhorská Bystrica.

Petícia proti tunelu v Marianke žiada:

  • okamžite zastaviť prípravné práce na Marianskom tuneli,

  • preskúmať a preukázať prioritu, opodstatnenosť, realizovateľnosť a verejný záujemna realizácií Marianského tunela renomovanou nezávislou medzinárodnou inštitúciou;

  • postupovať pri plánovaní rozvoja diaľnic a cestnej siete, ich príprave a realizácií v súlade so zákonmi ako i v súlade s oprávnenými záujmami obyvateľovav súlade s ochranou prírody a krajiny

Aktivisti: štát pochybil

"Po zistení, že pri naprojektovaní Marianskeho tunela došlo k závažným pochybeniam zo strany štátu a ministerstva dopravy, začala občianska iniciatíva Zachráňme Marianku pripravovať petíciu na zastavenie prípravných prác. Iniciatíva žiada preverenie celého procesu tejto megastavby storočia medzinárodnou odbornou komisiou," uviedol Turčáni.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľnica D4, tzv. nultý obchvat, je rozdelená do štyroch úsekov, v prípade okolia Marianky ide o II. úsek. Obyvateľov Marianky vedenie diaľnice len niekoľko sto metrov od ich rodinných domov pobúrilo. Problém výstavby diaľnice v katastri obce Marianka je podľa starostu Radovana Juriku veľmi citlivá záležitosť, pretože diaľnica má viesť okrajom obce, kde sa intenzívne stavajú bytové a rodinné domy.

Ak diaľnica, do tunela

Obec sa v zásade diaľnici nebráni. „Sú tu riešenia veľmi účinné – zabudovanie úseku diaľnice do tunela pozdĺž celého katastra Marianky. Tým by bol vyriešený problém pre Marianku. Ideálne by bolo zabudovanie tunela, alebo jeho posunutie čo najďalej od bydlísk,“vyjadril sa v júni pre agentúru Sita starosta obce Radovan Jurika.

V jednom z variantov trasovania úseku diaľnice D4 sa počíta s povrchovým až nadpovrchovým riešením s použitím protihlukových stien. Protihlukové steny podľa obyvateľov nie sú dostatočným riešením. Obyvatelia sa tiež obávajú, že povrchový variant naruší prírodný ráz krajiny, vzťahy obyvateľov s obyvateľmi okolitých obcí a tiež migráciu zvierat.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa občianskej iniciatívy nebol v súvislosti s Marianskym tunelom dodržaný zákonný proces posúdenia predpokladaných vplyvov na životné prostredie strategického dokumentu "Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010".

Ako uvádza Turčáni, neexistuje ani relevantný dokument preukazujúci vykonanie výskumu pre cestnú infraštruktúru, vrátane preukázanej opodstatnenosti výstavby a budúceho využitia.

Taktiež podľa neho nie sú objektívne zistené výsledky takéhoto výskumu a vývoja pre cestnú infraštruktúru. "Pričom takýto postup vo veci navrhovania pozemných komunikácií bez uvedených podkladov a výskumov je porušením zákona o pozemných komunikáciách (cestný zákon)," uviedol Turčáni. Výstavba tunela pod Malými Karpatmi v rámci diaľnice D4 by sa mala uskutočniť v rokoch 2013 až 2019.

Marianka je pútnym miestom od 14. storočia. FOTO - WWW.MARIANKA.SK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 63 399
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 151
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 728
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 780
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 165
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 992
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 154
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 84 972
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 164
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 505
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 823
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 248
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 880
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 248
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 751
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu