SME

Električka už chodcom nezastane

Ľudia na priechode nebudú mať prednosť pred električkou. Bezpečnosť sa má paradoxne zvýšiť.

Za tri mesiace bolo v Bratislave 50 nehôd, ktoré súviseli s električkou.Za tri mesiace bolo v Bratislave 50 nehôd, ktoré súviseli s električkou. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Už 1. novembra tohto roku. Od tohto termínu si chodci budú musieť dať lepší pozor na električky. Môže ich zraziť aj na priechode.

Začína totiž platiť novela zákona o cestnej premávke, ktorá ruší povinnosť vodiča električky dať na priechode prednosť chodcom. Ľudí naopak zaväzuje umožniť električke plynulý prejazd.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zmenu pocítia chodci v Bratislave aj Košiciach. Na Slovensku tak začnú platiť rovnaké pravidlá ako v Rakúsku, Nemecku či Čechách.

Brzdí aj 50 metrov

Bratislavský dopravný podnik úpravu víta. Hovorkyňa mestského dopravcu Agáta Staneková hovorí, že hlavným cieľom je zvýšiť plynulosť električiek a zároveň aj bezpečnosť chodcov.

SkryťVypnúť reklamu

„Električky majú oveľa dlhšiu brzdnú dráhu oproti autám. Dnes je tento model v Európe štandardom.“

Brzdná dráha električky pri 40-kilometrovej rýchlosti je podľa Stanekovej 45 až 55 metrov. „Chodci si to často neuvedomujú a ohrozujú nielen seba, ale aj cestujúcich.“

Až 50 nehôd električiek

Práve dlhou brzdnou dráhou vysvetľuje Staneková vysokú nehodovosť električiek. Aj napriek prázdninám, eviduje dopravný podnik za posledné tri mesiace v súvislosti s električkami až 50 nehôd. Najviac ich bolo v júli, až 21.

Viacero nehôd električiek končí tragicky. Pred necelým mesiacom zahynul starší chodec po zachytení električkou. Nehoda, kde sa zrazila električka a auto, bola aj minulý týždeň.

Po 1. novembri zastane električka ľuďom už len na zástavke MHD a na svetelnej križovatke, keď bude mať červenú. O zmene chce dopravný podnik informovať špeciálnou kampaňou, zatiaľ dáva cestujúcim vedieť na svojom webe.

SkryťVypnúť reklamu

Pražský dopravný podnik túto zmenu cestujúcim napríklad hlásil.

Zrýchlenie, no nie všade

Aké zrýchlenie novela zákona električkám prinesie, bratislavský dopravný podnik zatiaľ nevyčíslil. Staneková však zrýchlenie zaručuje. „Odstránia sa brzdenia pred priechodmi, premávka sa zefektívni.“

Hovorkyňa dodala, že plynulejšiu jazdu električkami by mala riešiť takzvaná preferencia. O tom, že koľajovú MHD nebudú brzdiť semafory, hovorí mesto už niekoľko rokov.

Projekt sa konečne pohol v lete, keď Bratislava vypísala výberové konanie. Hlavný dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser vraví, že rýchlejšie električky by mohli premávať už budúci rok. Zavedením preferencie by sa mali upraviť niektoré križovatky v meste.

Preferencia sa však nebude týkať všetkých radiál, ale len Vajnorskej a Račianskej. Cesta sa tak nezrýchli všade.

SkryťVypnúť reklamu

Staneková pritom medzi úseky, ktoré najviac brzdia električky, zahrnula aj križovatky dúbravsko-karloveskej radiály. „Preferencia by pomohla na Karlovskej, na Saratovskej i Schneidera-Trnavského.“

Nastavenie preferencie na jednej radiále by malo stáť okolo 218-tisíc eur bez DPH. Peniaze na projekt pôjdu z eurofondov, mesto sa má na ňom finančne podieľať piatimi percentami. Električky by sa mali zrýchliť o niekoľko minút.

Nehody električiek

  • júl až 21 nehôd, v auguste 14 a septembri 15

  • marec – veľká nehoda troch áut a električky

  • marec – pod električkou zahynula mladá žena

  • apríl – električka zrazila chodca, ktorý si krížom cez koľaje skracoval cestu

  • september – posledná tragická nehoda na Račianskom mýte, o život prišiel starší muž

  • október – zrážka električky a auta na križovatke Zahradnícka a Jégeho

Električky majú dlhú brzdnú dráhu. Zmena v zastavovaní začne platiť od 1. novembra.

FOTO - ARCHÍV SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 61 628
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 134
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 703
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 810
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 164
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 964
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 151
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 88 108
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 112
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 500
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 821
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 243
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 876
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 223
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu