SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Električka už chodcom nezastane

Ľudia na priechode nebudú mať prednosť pred električkou. Bezpečnosť sa má paradoxne zvýšiť.

Za tri mesiace bolo v Bratislave 50 nehôd, ktoré súviseli s električkou.Za tri mesiace bolo v Bratislave 50 nehôd, ktoré súviseli s električkou. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Už 1. novembra tohto roku. Od tohto termínu si chodci budú musieť dať lepší pozor na električky. Môže ich zraziť aj na priechode.

Začína totiž platiť novela zákona o cestnej premávke, ktorá ruší povinnosť vodiča električky dať na priechode prednosť chodcom. Ľudí naopak zaväzuje umožniť električke plynulý prejazd.

Zmenu pocítia chodci v Bratislave aj Košiciach. Na Slovensku tak začnú platiť rovnaké pravidlá ako v Rakúsku, Nemecku či Čechách.

Brzdí aj 50 metrov

Bratislavský dopravný podnik úpravu víta. Hovorkyňa mestského dopravcu Agáta Staneková hovorí, že hlavným cieľom je zvýšiť plynulosť električiek a zároveň aj bezpečnosť chodcov.

„Električky majú oveľa dlhšiu brzdnú dráhu oproti autám. Dnes je tento model v Európe štandardom.“

Brzdná dráha električky pri 40-kilometrovej rýchlosti je podľa Stanekovej 45 až 55 metrov. „Chodci si to často neuvedomujú a ohrozujú nielen seba, ale aj cestujúcich.“

Až 50 nehôd električiek

Práve dlhou brzdnou dráhou vysvetľuje Staneková vysokú nehodovosť električiek. Aj napriek prázdninám, eviduje dopravný podnik za posledné tri mesiace v súvislosti s električkami až 50 nehôd. Najviac ich bolo v júli, až 21.

Viacero nehôd električiek končí tragicky. Pred necelým mesiacom zahynul starší chodec po zachytení električkou. Nehoda, kde sa zrazila električka a auto, bola aj minulý týždeň.

Po 1. novembri zastane električka ľuďom už len na zástavke MHD a na svetelnej križovatke, keď bude mať červenú. O zmene chce dopravný podnik informovať špeciálnou kampaňou, zatiaľ dáva cestujúcim vedieť na svojom webe.

Pražský dopravný podnik túto zmenu cestujúcim napríklad hlásil.

Zrýchlenie, no nie všade

Aké zrýchlenie novela zákona električkám prinesie, bratislavský dopravný podnik zatiaľ nevyčíslil. Staneková však zrýchlenie zaručuje. „Odstránia sa brzdenia pred priechodmi, premávka sa zefektívni.“

Hovorkyňa dodala, že plynulejšiu jazdu električkami by mala riešiť takzvaná preferencia. O tom, že koľajovú MHD nebudú brzdiť semafory, hovorí mesto už niekoľko rokov.

Projekt sa konečne pohol v lete, keď Bratislava vypísala výberové konanie. Hlavný dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser vraví, že rýchlejšie električky by mohli premávať už budúci rok. Zavedením preferencie by sa mali upraviť niektoré križovatky v meste.

Preferencia sa však nebude týkať všetkých radiál, ale len Vajnorskej a Račianskej. Cesta sa tak nezrýchli všade.

Staneková pritom medzi úseky, ktoré najviac brzdia električky, zahrnula aj križovatky dúbravsko-karloveskej radiály. „Preferencia by pomohla na Karlovskej, na Saratovskej i Schneidera-Trnavského.“

Nastavenie preferencie na jednej radiále by malo stáť okolo 218-tisíc eur bez DPH. Peniaze na projekt pôjdu z eurofondov, mesto sa má na ňom finančne podieľať piatimi percentami. Električky by sa mali zrýchliť o niekoľko minút.

Nehody električiek

  • júl až 21 nehôd, v auguste 14 a septembri 15
  • marec – veľká nehoda troch áut a električky
  • marec – pod električkou zahynula mladá žena
  • apríl – električka zrazila chodca, ktorý si krížom cez koľaje skracoval cestu
  • september – posledná tragická nehoda na Račianskom mýte, o život prišiel starší muž
  • október – zrážka električky a auta na križovatke Zahradnícka a Jégeho

nehoda_res.jpg

Električky majú dlhú brzdnú dráhu. Zmena v zastavovaní začne platiť od 1. novembra.

FOTO - ARCHÍV SME

nehodaelektricika_res.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 031
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 019
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 8 420
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 555
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 6 732
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 053
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 594
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 337
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  5. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 419
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 739
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 216
  4. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 10 096
  5. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 831
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 756
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 501
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 359
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu