BRATISLAVA. Už 1. novembra tohto roku. Od tohto termínu si chodci budú musieť dať lepší pozor na električky. Môže ich zraziť aj na priechode.
Začína totiž platiť novela zákona o cestnej premávke, ktorá ruší povinnosť vodiča električky dať na priechode prednosť chodcom. Ľudí naopak zaväzuje umožniť električke plynulý prejazd.
Zmenu pocítia chodci v Bratislave aj Košiciach. Na Slovensku tak začnú platiť rovnaké pravidlá ako v Rakúsku, Nemecku či Čechách.
Brzdí aj 50 metrov
Bratislavský dopravný podnik úpravu víta. Hovorkyňa mestského dopravcu Agáta Staneková hovorí, že hlavným cieľom je zvýšiť plynulosť električiek a zároveň aj bezpečnosť chodcov.
„Električky majú oveľa dlhšiu brzdnú dráhu oproti autám. Dnes je tento model v Európe štandardom.“
Brzdná dráha električky pri 40-kilometrovej rýchlosti je podľa Stanekovej 45 až 55 metrov. „Chodci si to často neuvedomujú a ohrozujú nielen seba, ale aj cestujúcich.“
Až 50 nehôd električiek
Práve dlhou brzdnou dráhou vysvetľuje Staneková vysokú nehodovosť električiek. Aj napriek prázdninám, eviduje dopravný podnik za posledné tri mesiace v súvislosti s električkami až 50 nehôd. Najviac ich bolo v júli, až 21.
Viacero nehôd električiek končí tragicky. Pred necelým mesiacom zahynul starší chodec po zachytení električkou. Nehoda, kde sa zrazila električka a auto, bola aj minulý týždeň.
Po 1. novembri zastane električka ľuďom už len na zástavke MHD a na svetelnej križovatke, keď bude mať červenú. O zmene chce dopravný podnik informovať špeciálnou kampaňou, zatiaľ dáva cestujúcim vedieť na svojom webe.
Pražský dopravný podnik túto zmenu cestujúcim napríklad hlásil.
Zrýchlenie, no nie všade
Aké zrýchlenie novela zákona električkám prinesie, bratislavský dopravný podnik zatiaľ nevyčíslil. Staneková však zrýchlenie zaručuje. „Odstránia sa brzdenia pred priechodmi, premávka sa zefektívni.“
Hovorkyňa dodala, že plynulejšiu jazdu električkami by mala riešiť takzvaná preferencia. O tom, že koľajovú MHD nebudú brzdiť semafory, hovorí mesto už niekoľko rokov.
Projekt sa konečne pohol v lete, keď Bratislava vypísala výberové konanie. Hlavný dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser vraví, že rýchlejšie električky by mohli premávať už budúci rok. Zavedením preferencie by sa mali upraviť niektoré križovatky v meste.
Preferencia sa však nebude týkať všetkých radiál, ale len Vajnorskej a Račianskej. Cesta sa tak nezrýchli všade.
Staneková pritom medzi úseky, ktoré najviac brzdia električky, zahrnula aj križovatky dúbravsko-karloveskej radiály. „Preferencia by pomohla na Karlovskej, na Saratovskej i Schneidera-Trnavského.“
Nastavenie preferencie na jednej radiále by malo stáť okolo 218-tisíc eur bez DPH. Peniaze na projekt pôjdu z eurofondov, mesto sa má na ňom finančne podieľať piatimi percentami. Električky by sa mali zrýchliť o niekoľko minút.
Nehody električiek
júl až 21 nehôd, v auguste 14 a septembri 15
marec – veľká nehoda troch áut a električky
marec – pod električkou zahynula mladá žena
apríl – električka zrazila chodca, ktorý si krížom cez koľaje skracoval cestu
september – posledná tragická nehoda na Račianskom mýte, o život prišiel starší muž
október – zrážka električky a auta na križovatke Zahradnícka a Jégeho
Električky majú dlhú brzdnú dráhu. Zmena v zastavovaní začne platiť od 1. novembra.
FOTO - ARCHÍV SME