SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Viedenskú električku chcú zachrániť Bratislavčania

Historický rušeň, ktorý do roku 1945 spájal Viedeň s Bratislavou, chcú zachrániť pred zošrotvaním a doviezť do Bratislavy.

lokomotívy GANZ Eg 6 bratislavského úseku Viedenskej električky.lokomotívy GANZ Eg 6 bratislavského úseku Viedenskej električky. (Zdroj: Archív Ing. Milan Kráľ)

BRATISLAVA. Rušeň takzvanej viedenskej električky chcú záchraniť pred zošrotovaním Bratislavčania. Okrem verejnej zbierky organizovanej združením Priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy prispejú na jej odkúpenie od súčasného majiteľa aj Bratislavský samosprávny kraj a Bratislavský okrášľovací spolok.

Našli ju náhodou

Električka jazdiaca z Bratislavy do Viedne mala dve špeciálne vyrobené lokomotívy. Jedna z nich sa nachádza v múzeu v Mariazelli, ktorého rakúsky majiteľ má bratislavských predkov, a druhú chce jej súčasný majiteľ poslať do šrotu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Na začiatku bola jedna veľká náhoda,“ povedal predseda Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy Michal Milata. To, že druhá lokomotíva električky ešte existuje zistili pri spracovávaní dejín dopravy v Bratislave. „Zistili sme, že táto lokomotíva je určená na zošrotovanie,“ povedal.

Odraz súčasnosti

Rozhodli sa ju pred zošrotovaním zachrániť odkúpením a zorganizovali verejnú zbierku, ku ktorej sa pripojila aj župa a Bratislavský okrášľovací spolok.

Okrem historickej hodnoty električky je pre jej záchranu aj aktuálny dôvod. „V tejto chvíli zápasíme o stovky miliónov v eurofondoch práve na koľajovú dopravu v rámci Bratislavskej župy a Bratislavy a mimochodom práve na riešenia, ktoré by viedli po takmer rovnakej trati ako chodila táto historická električka,“ povedal bratislavský župan Pavol Frešo (SDKÚ).

Skryť Vypnúť reklamu

Zachránená električka by bola teda symbolickou podporou nových riešení koľajovej dopravy v Bratislave a okolí.

97 rokov v službe

Zachraňovaná električka doslúžila až tento rok. Dovtedy ťahala nákladné vozne rakúskej prepravnej spoločnosti. „Je to zázrak. Niektoré historické vozidlá, ktoré majú tiež takmer sto rokov, sa už ani nedajú zrekonštruovať,“ povedal predseda klubu priateľov hromadnej dopravy Michal Milata.

Lokomotíva GANZ Eg 6 má vlakový rozchod, ale napája sa ako bežná električka. Je to teda rovnaký princíp ako tramtrain, ktorý chcú zaviesť v Bratislave.

Električka medzi Bratislavou a Viedňou dojazdila, keď začala druhá svetová vojna a Petržalka sa dostala pod Nemeckú ríšu. Oficiálne ju zrušili až v roku 1945. Vtedy lokomotívu odkúpila prepravná spoločnosť Stern und Hafferl, ktorá ju dnes chce poslať do šrotu.

Skryť Vypnúť reklamu

Babička ňou jazdila na kávu

Predpokladaná cena električky je 10 tisíc eur a náklady na prevoz z okolia rakúskeho Linzu 4 tisíc eur. V Bratislave by električku zrekonštruovali, vystavovali a využívali na jazdy pri špeciálnych príležitostiach. Presné miesto, kde električku v Bratislave umiestnia ešte nie je známe.

Do verejnej zbierky na zachránenie električky prispeli aj Bratislavčania, pre ktorých je srdcovou záležitosťou. „Boli aj štedrí darcovia, ktorých babička s električkou jazdila na kávu a krémeš do Viedne,“ povedal Milata zo združenia priateľov dopravy, ktoré zbierku organizovalo.

Z verejnej zbierky sa na záchranu električky zatiaľ vyzbieralo viac ako 4 tisíc eur, zvyšné by mala doplatiť župa a okrášľovací spolok. „Zvažujeme možnosť použiť na to aj cezhraničné fondy Európskej únie,“ povedal župan Frešo.

Prispieť na záchranu viedenskej električky môžete na účte 0635505694/0900, variabilný symbol: 1914.

oranzova_res.jpg

Lokomotíva v dnešnej podobe u rakúskeho majiteľa.

kedysi_res.jpg

Električka kedysi.

stratenakolaj_res.jpg

Stratená koľaj viedenskej električky.

vlakdoviedne_res.jpg

Historický plagát električky.

FOTO - archív KPMHaRD

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  3. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  4. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  6. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 586
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 770
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 772
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 752
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 920
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 586
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 12 678
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 993
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 181
  10. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 399
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Téma: Bratislava: MHD

Prečítajte si aj ďalšie články k téme