Viedenskú električku chcú zachrániť Bratislavčania

Historický rušeň, ktorý do roku 1945 spájal Viedeň s Bratislavou, chcú zachrániť pred zošrotvaním a doviezť do Bratislavy.

lokomotívy GANZ Eg 6 bratislavského úseku Viedenskej električky.(Zdroj: Archív Ing. Milan Kráľ)

BRATISLAVA. Rušeň takzvanej viedenskej električky chcú záchraniť pred zošrotovaním Bratislavčania. Okrem verejnej zbierky organizovanej združením Priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy prispejú na jej odkúpenie od súčasného majiteľa aj Bratislavský samosprávny kraj a Bratislavský okrášľovací spolok.

Našli ju náhodou

Električka jazdiaca z Bratislavy do Viedne mala dve špeciálne vyrobené lokomotívy. Jedna z nich sa nachádza v múzeu v Mariazelli, ktorého rakúsky majiteľ má bratislavských predkov, a druhú chce jej súčasný majiteľ poslať do šrotu.

„Na začiatku bola jedna veľká náhoda,“ povedal predseda Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy Michal Milata. To, že druhá lokomotíva električky ešte existuje zistili pri spracovávaní dejín dopravy v Bratislave. „Zistili sme, že táto lokomotíva je určená na zošrotovanie,“ povedal.

Odraz súčasnosti

Rozhodli sa ju pred zošrotovaním zachrániť odkúpením a zorganizovali verejnú zbierku, ku ktorej sa pripojila aj župa a Bratislavský okrášľovací spolok.

Okrem historickej hodnoty električky je pre jej záchranu aj aktuálny dôvod. „V tejto chvíli zápasíme o stovky miliónov v eurofondoch práve na koľajovú dopravu v rámci Bratislavskej župy a Bratislavy a mimochodom práve na riešenia, ktoré by viedli po takmer rovnakej trati ako chodila táto historická električka,“ povedal bratislavský župan Pavol Frešo (SDKÚ).

Zachránená električka by bola teda symbolickou podporou nových riešení koľajovej dopravy v Bratislave a okolí.

97 rokov v službe

Zachraňovaná električka doslúžila až tento rok. Dovtedy ťahala nákladné vozne rakúskej prepravnej spoločnosti. „Je to zázrak. Niektoré historické vozidlá, ktoré majú tiež takmer sto rokov, sa už ani nedajú zrekonštruovať,“ povedal predseda klubu priateľov hromadnej dopravy Michal Milata.

Lokomotíva GANZ Eg 6 má vlakový rozchod, ale napája sa ako bežná električka. Je to teda rovnaký princíp ako tramtrain, ktorý chcú zaviesť v Bratislave.

Električka medzi Bratislavou a Viedňou dojazdila, keď začala druhá svetová vojna a Petržalka sa dostala pod Nemeckú ríšu. Oficiálne ju zrušili až v roku 1945. Vtedy lokomotívu odkúpila prepravná spoločnosť Stern und Hafferl, ktorá ju dnes chce poslať do šrotu.

Babička ňou jazdila na kávu

Predpokladaná cena električky je 10 tisíc eur a náklady na prevoz z okolia rakúskeho Linzu 4 tisíc eur. V Bratislave by električku zrekonštruovali, vystavovali a využívali na jazdy pri špeciálnych príležitostiach. Presné miesto, kde električku v Bratislave umiestnia ešte nie je známe.

Do verejnej zbierky na zachránenie električky prispeli aj Bratislavčania, pre ktorých je srdcovou záležitosťou. „Boli aj štedrí darcovia, ktorých babička s električkou jazdila na kávu a krémeš do Viedne,“ povedal Milata zo združenia priateľov dopravy, ktoré zbierku organizovalo.

Z verejnej zbierky sa na záchranu električky zatiaľ vyzbieralo viac ako 4 tisíc eur, zvyšné by mala doplatiť župa a okrášľovací spolok. „Zvažujeme možnosť použiť na to aj cezhraničné fondy Európskej únie,“ povedal župan Frešo.

Prispieť na záchranu viedenskej električky môžete na účte 0635505694/0900, variabilný symbol: 1914.

oranzova_res.jpg

Lokomotíva v dnešnej podobe u rakúskeho majiteľa.

kedysi_res.jpg

Električka kedysi.

stratenakolaj_res.jpg

Stratená koľaj viedenskej električky.

vlakdoviedne_res.jpg

Historický plagát električky.

FOTO - archív KPMHaRD

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 980
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 555
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 279
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 949
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 755
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 737
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 478
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 455
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 239
  10. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 168