Viedenskú električku chcú zachrániť Bratislavčania

Historický rušeň, ktorý do roku 1945 spájal Viedeň s Bratislavou, chcú zachrániť pred zošrotvaním a doviezť do Bratislavy.

lokomotívy GANZ Eg 6 bratislavského úseku Viedenskej električky.(Zdroj: Archív Ing. Milan Kráľ)

BRATISLAVA. Rušeň takzvanej viedenskej električky chcú záchraniť pred zošrotovaním Bratislavčania. Okrem verejnej zbierky organizovanej združením Priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy prispejú na jej odkúpenie od súčasného majiteľa aj Bratislavský samosprávny kraj a Bratislavský okrášľovací spolok.

Našli ju náhodou

Električka jazdiaca z Bratislavy do Viedne mala dve špeciálne vyrobené lokomotívy. Jedna z nich sa nachádza v múzeu v Mariazelli, ktorého rakúsky majiteľ má bratislavských predkov, a druhú chce jej súčasný majiteľ poslať do šrotu.

„Na začiatku bola jedna veľká náhoda,“ povedal predseda Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy Michal Milata. To, že druhá lokomotíva električky ešte existuje zistili pri spracovávaní dejín dopravy v Bratislave. „Zistili sme, že táto lokomotíva je určená na zošrotovanie,“ povedal.

Odraz súčasnosti

Rozhodli sa ju pred zošrotovaním zachrániť odkúpením a zorganizovali verejnú zbierku, ku ktorej sa pripojila aj župa a Bratislavský okrášľovací spolok.

Okrem historickej hodnoty električky je pre jej záchranu aj aktuálny dôvod. „V tejto chvíli zápasíme o stovky miliónov v eurofondoch práve na koľajovú dopravu v rámci Bratislavskej župy a Bratislavy a mimochodom práve na riešenia, ktoré by viedli po takmer rovnakej trati ako chodila táto historická električka,“ povedal bratislavský župan Pavol Frešo (SDKÚ).

Zachránená električka by bola teda symbolickou podporou nových riešení koľajovej dopravy v Bratislave a okolí.

97 rokov v službe

Zachraňovaná električka doslúžila až tento rok. Dovtedy ťahala nákladné vozne rakúskej prepravnej spoločnosti. „Je to zázrak. Niektoré historické vozidlá, ktoré majú tiež takmer sto rokov, sa už ani nedajú zrekonštruovať,“ povedal predseda klubu priateľov hromadnej dopravy Michal Milata.

Lokomotíva GANZ Eg 6 má vlakový rozchod, ale napája sa ako bežná električka. Je to teda rovnaký princíp ako tramtrain, ktorý chcú zaviesť v Bratislave.

Električka medzi Bratislavou a Viedňou dojazdila, keď začala druhá svetová vojna a Petržalka sa dostala pod Nemeckú ríšu. Oficiálne ju zrušili až v roku 1945. Vtedy lokomotívu odkúpila prepravná spoločnosť Stern und Hafferl, ktorá ju dnes chce poslať do šrotu.

Babička ňou jazdila na kávu

Predpokladaná cena električky je 10 tisíc eur a náklady na prevoz z okolia rakúskeho Linzu 4 tisíc eur. V Bratislave by električku zrekonštruovali, vystavovali a využívali na jazdy pri špeciálnych príležitostiach. Presné miesto, kde električku v Bratislave umiestnia ešte nie je známe.

Do verejnej zbierky na zachránenie električky prispeli aj Bratislavčania, pre ktorých je srdcovou záležitosťou. „Boli aj štedrí darcovia, ktorých babička s električkou jazdila na kávu a krémeš do Viedne,“ povedal Milata zo združenia priateľov dopravy, ktoré zbierku organizovalo.

Z verejnej zbierky sa na záchranu električky zatiaľ vyzbieralo viac ako 4 tisíc eur, zvyšné by mala doplatiť župa a okrášľovací spolok. „Zvažujeme možnosť použiť na to aj cezhraničné fondy Európskej únie,“ povedal župan Frešo.

Prispieť na záchranu viedenskej električky môžete na účte 0635505694/0900, variabilný symbol: 1914.

oranzova_res.jpg

Lokomotíva v dnešnej podobe u rakúskeho majiteľa.

kedysi_res.jpg

Električka kedysi.

stratenakolaj_res.jpg

Stratená koľaj viedenskej električky.

vlakdoviedne_res.jpg

Historický plagát električky.

FOTO - archív KPMHaRD

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  3. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  6. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  7. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 335
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 245
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 503
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 333
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 186
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 028
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 953
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 275
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 222
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 045