Viedenskú električku chcú zachrániť Bratislavčania

Historický rušeň, ktorý do roku 1945 spájal Viedeň s Bratislavou, chcú zachrániť pred zošrotvaním a doviezť do Bratislavy.

lokomotívy GANZ Eg 6 bratislavského úseku Viedenskej električky.(Zdroj: Archív Ing. Milan Kráľ)

BRATISLAVA. Rušeň takzvanej viedenskej električky chcú záchraniť pred zošrotovaním Bratislavčania. Okrem verejnej zbierky organizovanej združením Priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy prispejú na jej odkúpenie od súčasného majiteľa aj Bratislavský samosprávny kraj a Bratislavský okrášľovací spolok.

Našli ju náhodou

Električka jazdiaca z Bratislavy do Viedne mala dve špeciálne vyrobené lokomotívy. Jedna z nich sa nachádza v múzeu v Mariazelli, ktorého rakúsky majiteľ má bratislavských predkov, a druhú chce jej súčasný majiteľ poslať do šrotu.

„Na začiatku bola jedna veľká náhoda,“ povedal predseda Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy Michal Milata. To, že druhá lokomotíva električky ešte existuje zistili pri spracovávaní dejín dopravy v Bratislave. „Zistili sme, že táto lokomotíva je určená na zošrotovanie,“ povedal.

Odraz súčasnosti

Rozhodli sa ju pred zošrotovaním zachrániť odkúpením a zorganizovali verejnú zbierku, ku ktorej sa pripojila aj župa a Bratislavský okrášľovací spolok.

Okrem historickej hodnoty električky je pre jej záchranu aj aktuálny dôvod. „V tejto chvíli zápasíme o stovky miliónov v eurofondoch práve na koľajovú dopravu v rámci Bratislavskej župy a Bratislavy a mimochodom práve na riešenia, ktoré by viedli po takmer rovnakej trati ako chodila táto historická električka,“ povedal bratislavský župan Pavol Frešo (SDKÚ).

Zachránená električka by bola teda symbolickou podporou nových riešení koľajovej dopravy v Bratislave a okolí.

97 rokov v službe

Zachraňovaná električka doslúžila až tento rok. Dovtedy ťahala nákladné vozne rakúskej prepravnej spoločnosti. „Je to zázrak. Niektoré historické vozidlá, ktoré majú tiež takmer sto rokov, sa už ani nedajú zrekonštruovať,“ povedal predseda klubu priateľov hromadnej dopravy Michal Milata.

Lokomotíva GANZ Eg 6 má vlakový rozchod, ale napája sa ako bežná električka. Je to teda rovnaký princíp ako tramtrain, ktorý chcú zaviesť v Bratislave.

Električka medzi Bratislavou a Viedňou dojazdila, keď začala druhá svetová vojna a Petržalka sa dostala pod Nemeckú ríšu. Oficiálne ju zrušili až v roku 1945. Vtedy lokomotívu odkúpila prepravná spoločnosť Stern und Hafferl, ktorá ju dnes chce poslať do šrotu.

Babička ňou jazdila na kávu

Predpokladaná cena električky je 10 tisíc eur a náklady na prevoz z okolia rakúskeho Linzu 4 tisíc eur. V Bratislave by električku zrekonštruovali, vystavovali a využívali na jazdy pri špeciálnych príležitostiach. Presné miesto, kde električku v Bratislave umiestnia ešte nie je známe.

Do verejnej zbierky na zachránenie električky prispeli aj Bratislavčania, pre ktorých je srdcovou záležitosťou. „Boli aj štedrí darcovia, ktorých babička s električkou jazdila na kávu a krémeš do Viedne,“ povedal Milata zo združenia priateľov dopravy, ktoré zbierku organizovalo.

Z verejnej zbierky sa na záchranu električky zatiaľ vyzbieralo viac ako 4 tisíc eur, zvyšné by mala doplatiť župa a okrášľovací spolok. „Zvažujeme možnosť použiť na to aj cezhraničné fondy Európskej únie,“ povedal župan Frešo.

Prispieť na záchranu viedenskej električky môžete na účte 0635505694/0900, variabilný symbol: 1914.

oranzova_res.jpg

Lokomotíva v dnešnej podobe u rakúskeho majiteľa.

kedysi_res.jpg

Električka kedysi.

stratenakolaj_res.jpg

Stratená koľaj viedenskej električky.

vlakdoviedne_res.jpg

Historický plagát električky.

FOTO - archív KPMHaRD

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 720
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 367
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 094
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 442
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 507
  6. Splnený sen 2 221
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 739
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 115
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 078
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 970