BRATISLAVA. Začiatkom leta 2012 by sa mali po cyklomoste, ktorý spojí bratislavskú Devínsku Novú Ves a rakúsky Schlosshof previezť prví cyklisti. Ako na dnešnom slávnostnom poklepaní základného kameňa mosta povedal bratislavský župan Pavol Frešo, v máji alebo júni budúceho roku by chceli most odovzdať do užívania.
Most postavia vďaka cezhraničnej spolupráce medzi Slovenskom a Rakúskom.
Na našej strane sa na budovaní mostu začne pracovať od pondelka.
Bývalá železná opona
Cyklomost vyrastie na mieste bývalej železnej opony. Na rieke Morava, ktorá tvorí hranicu medzi Slovenskom a Rakúskom, tak postavia v Bratislavskom kraji prvý nový most po viac ako 60 rokoch. Landeshauptmann spolkovej krajiny Dolné Rakúsko Erwin Pröll považuje cyklomost za niečo viac ako len technický projekt, je podľa neho signálom, že mosty medzi našimi krajinami sa viac nebudú strhávať, ale stavať.
Na slávnostnom poklepaní základného kameňa cyklomosta sa zúčastnil aj minister zahraničných vecí SR Mikuláš Dzurinda. Ako uviedol, s Rakúskom má Slovenská republika spoločný trh produktov, pracovný trh, bezpečnostný systém aj menu. Cyklomost je podľa neho ďalším prostriedkom spolupráce medzi krajinami. Vďaka nemu budú môcť Slováci objavovať rakúsky Schlosshof a Dolné Rakúsko a naopak, Rakúšania objavia slovenský Devín, Záhorie aj oblasť Malých Karpát.
Okrem mostu aj bunkre
Ako pripomenul župan Frešo, s výstavbou cyklomostu v Devínskej Novej Vsi súvisia ďalšie dva projekty, ktoré sú momentálne rozbehnuté. Projekt Za mostom rieši infraštruktúru k cyklomostu v Devínskej Novej Vsi. V rámci projektu napríklad vybudujú v mestskej časti záchytné parkovisko. Ďalším z projektov je podľa Freša rekonštrukcia bunkrov pozdĺž rieky Morava, z ktorých majú vzniknúť atraktívne miesta pre turistov.
Cyklomost medzi Devínskou Novou Vsou a rakúskym Schlosshofom bude slúžiť pre cyklistov, peších turistov a záchrannú službu. Cyklisti pri jazde mostom prekonajú výškový rozdiel 7 metrov. Výška mosta nad hladinou Moravy umožní v budúcnosti bezpečnú plavbu po rieke. Most sa po jeho postavení stane dôležitým spojovacím článkom regionálnej siete rakúskych a slovenských cyklotrás.
Projekt je podporený v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko 2007-2013. Bratislavský kraj financuje nájazd na most na slovenskej strane a 62,86 percent oceľového mosta. Schválený príspevok pre kraj z Európskej únie predstavuje sumu 2 792 699,97 eur, z čoho päť percent kraj zaplatí z vlastných zdrojov.