SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

V Dopravnom podniku bol deň otvorených dverí

V areáli Jurajov dvor mohli ľudia vyskúšať historické vozidlá.

Deň otvorených dverí DPB.Deň otvorených dverí DPB. (Zdroj: DPB)

BRATISLAVA. Stovky ľudí v sobotu prúdili do Dopravného podniku Bratislava (DPB), kde si v areáli Jurajov dvor mohli počas Dňa otvorených dverí vyskúšať, ako vyzerá svet spoza volantu autobusu.

Okrem toho návštevníci videli aj električky a trolejbusy, ktoré už bežne na cestách nepremávajú, ale sú súčasťou podnikového múzea. "Tie najkrajšie z nich, o ktoré sa vodiči najlepšie starajú, mali možnosť návštevníci doslova si pochytať, vyskúšať si, aké je to sedieť za volantom, zatrúbiť si, potočiť s volantom a pozrieť sa aj do takých častí autobusu, kde sa bežne nedostanú," opísal správca historických vozidiel DPB Peter Pankrác.

SkryťVypnúť reklamu

Muzeálne kusy

Asi najväčší záujem vzbudil autobus Škoda 706 RTO. Prezývku "uhorka" dostal podľa svojho charakteristického guľatého tvaru. Motor má umiestnený vo vnútri vedľa šoféra. Posledných cestujúcich viezol na okrajových linkách Bratislavy niekedy v roku 1983. Potom ho vytlačili modernejšie Karosy ŠM. Tá bude v nedeľu 25. septembra premávať na linke 29 na trase Nový most-Devín.

Dlhé rady sa tvorili na zastávke, kde pre záujemcov prichádzal autobus Karosa kabrio, ktorý ich vozil po areáli. Na Slovensku bežne nepremáva a za pekného počasia sa používa na prezentačné účely či rôzne akcie.

"Ide o mestský autobus špeciálne prestavaný v našich ústredných dielňach na verziu kabrio. Takže má odstránenú strechu a špeciálne spevnený rám, aby mohol premávať aj bez strešnej nosnej konštrukcie," priblížil Pankrác pre TASR. Je to jediný existujúci kus, ktorý pochádza z roku 1987 a generálnej oprave sa podrobil v roku 2008.

SkryťVypnúť reklamu

Vystavený bol aj trolejbus švajčiarskej konštrukcie z roku 1947. Ten po hlavnom meste jazdil do polovice 70-tych rokov. Následne bo odpredaný ako záhradný domček. V rokoch 1995 až 2002 prešiel náročnou rekonštrukciou, ktorá mu vrátila pôvodný vzhľad.

Avšak v súčasnosti ešte nie je schopný samostatnej jazdy. "Dúfajme, že vďaka dobrej spolupráci so švajčiarskou firmou príde k jeho spojazdneniu," podotkol správca historických vozidiel.

DPB má momentálne v zbierke dva zrenovované autobusy, jeden sa podrobuje rekonštrukcii a ďalšie štyri čakajú na opravu. "Našťastie, v posledných rokoch sa podarilo zachrániť viaceré vozidlá tesne pred vyradením, takže v kompletnom stave sú uložené v depozite a čakajú na svoje znovuzrodenie," priblížil Pankrác.

SkryťVypnúť reklamu

Drevené električky

Zbierku ďalej tvorí 10 električiek. Z nich je drvivá väčšina dvojnápravových drevených, ktoré sú po rekonštrukcii vo vystavovateľnom a prevádzkovateľnom stave. Podnik sa tiež môže pochváliť dvoma historickými trolejbusmi. Opravené vozidlá zo zbierky sú pri podobných udalostiach verejne vystavované, ostatné sú v dielňach a tie v pôvodnom stave v depozite.

Generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi vyjadril potešenie nad tým, že sa tradícia Dňa otvorených dverí zachovala aj v tomto roku. Pre návštevníkov je to podľa neho nevšedný zážitok vidieť dopravné prostriedky, ku ktorým sa už bežne nedostanú.

"Pre všetky historické vozidlá, ktorých udržiavanie je z roka na rok ťažšie, chceme vyhradiť jeden priestor, kde ich uskladníme, aby sa nemohli poškodiť," prezradil plány DPB.

Dnešná akcia sa mohla uskutočniť vďaka sponzorom, takže podnik to nestálo žiadne financie. Belfi ju považuje za istú formu osvety. "Keby sme mali lepší vozový park, tak by možno ešte viac ľudí cestovalo mestskou dopravou. Naším cieľom je, aby mestská doprava mala pre ľudí väčší význam, aby sa viac eliminovali osobné autá hlavne v centre mesta," deklaroval.

dod_res.jpg

Vo vozovni dopravného podniku bolo plno.

FOTO - DPB

vozidla_res.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 106
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 162
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 8 045
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 563
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 7 476
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 000
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 552
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 283
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 444
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 880
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 191
  4. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 9 794
  5. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 109
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 772
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 531
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 360
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu