
Esterházyho palác na Kapitulskej ulici už dlho čaká na svoju rekonštrukciu. Pri výstavbe, ale aj po nej bude najväčším problémom doprava cez úzke ulice. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
nevýhodou miesta je najmä doprava, nielen počas výstavby, ale aj vyriešenie trvalého dopravného napojenia do budúcich podzemných garáží.
Prístup k palácu je cez úzke uličky Starého Mesta, jedna cesta vedie okolo Dómu sv. Martina, druhá cez ešte užšiu Prepoštskú. Keďže doba výstavby sa predpokladá až na štyri roky, problémom bude pohyb ťažkých mechanizmov v centre.
Proces EIA, vypracovanie štúdie dopadov na životné prostedie mal byť prvým miestom, kde sa mohli problematické miesta projektu vydiskutovať a hľadať alternatívne riešenia. Nestalo sa tak, lebo sa nekonal. Na žiadosť investora firmy Spectrum reality Ministerstvo životného prostredia projekt posudzovať nebude.
Stanoviská od samosprávy a odborov okresných úradov, ktoré ministerstvo k svojmu rozhodnutiu zbieralo, boli súhlasné, väčšinou bez pripomienok.
Magistrát však svoje stanovisko vôbec nepredložil. Ako sme sa dozvedeli, primátor pre EIA vypracované stanovisko podpísal takmer mesiac po termíne, kedy už bolo rozhodnuté. Práve stanovisko mesta vytýkalo projektu niekoľko nedostatkov. Ako sa v ňom uvádza, zámer nerieši dopravu počas výstavby, zanedbáva vplyv podzemnej vody, mesto preto odporúča urobiť nový hydrogeologický prieskum.
Projekt teraz prejde do územného a stavebného konania, v ktorom sa vynorí ďalší polemický bod, a to navrhované dopravné napojenie popod hradobný múr na Staromestskú ulicu. Prepojenie bude dvojpruhové a bude viesť do podzemných garáží objektu. Na hradby a ich prezentáciu panujú medzi pamiatkarmi rozdielne názory. Jedna skupina, početnejšia, zastáva názor hradby prezentovať a nezasahovať do nich, keďže nikto ešte nepreskúmal, či zásah nenaruší celý múr. Druhá časť pamiatkarov s prepichom cez hradby súhlasí. Toto napojenie je však pre budúcu stavbu jediným možným.
INGRID DROZDÍKOVÁ