V Bratislave sa často stáva, že čakáte na spoj, ktorý vynechá. Veľký problém je to najmä teraz v lete, keď linky jazdia menej často. Napríklad počas hokejových majstrovstiev sveta vôbec nechodili nočné spoje, ktoré aj tak idú len trikrát za celú noc.
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Dopravnému podniku adresovalo svoje sťažnosti v prvom polroku tohto roka 122 cestujúcich. Najviac sa sťažovali na revízorov a nedodržanie cestovného poriadku, arogantného správania vodičov, nesprávneho spôsobu jazdy, neotvorenia predných dverí na vozidle, nezastavenia na zastávke na znamenie, nepočkania na dobiehajúceho cestujúceho a na vylúčenie z dopravy.
Zo všetkých sťažností vyhodnotil Dopravný podnik len 33 ako opodstatnené, v troch prípadoch, keď sa revízor správal nevhodne alebo žiadal zaplatiť pokutu, hoci na to nebol dôvod, vrátili cestujúcemu peniaze a revízora potrestali.
Na vodičov MHD sa sťažovalo 25 cestujúcich, z toho 18 vyhodnotili ako opodstatnených, vodičom skrátili odmenu alebo s nimi rozviazali pracovnú zmluvu. „Pokiaľ ide o sťažnosť na revízorov, pri rozhodnutí či je opodstatnená nám pomáha výpis z palubného počítača, výpoveď revízora a poškodeného a ako dôkaz slúži cestovný lístok,“ povedal Milan Lazorišák z oddelenia kontroly.
V prípade sťažností na vodičov je to často tvrdenie proti tvrdeniu, ak sa dá, snažia sa nájsť svedkov. „Mali sme napríklad sťažnosť na vylúčenie z dopravy. Vodič vylúčil muža v montérkach. Svedkovia však potvrdili, že montérky boli špinavé a mastné a on si sadol na sedadlo,“ hovorí. Z dopravy môže vodič podľa prepravného poriadku vylúčiť osoby, ktoré sa zdajú opité alebo nadrogované, ktoré majú špinavý odev, nezaplatili cestovné, obťažujú cestujúcich alebo napríklad svojou batožinou sťažujú výstup a pohyb vo vozidle.
Ak spoj nemôže pokračovať v ceste, často len zastaví, otvorí dvere a nikto nič cestujúcim nepovie. Podľa Lendererovej z právneho oddelenia by však vodič mal ľudí informovať – povedať či je to dočasná chyba a o pár minút bude pokračovať, alebo či zavolal náhradný spoj. „Väčšinou však ľudia nechcú čakať, ponáhľajú sa von, čas je im drahý.“ Podľa poriadku má prepravca povinnosť o zmenách MHD informovať cestujúcich. Na mnohých zastávkach však ani dnes nie je zoznam spojov, ktoré v lete nechodia.
Ak zmeškáte z viny dopravného podniku dôležité stretnutie, alebo musíte cestovať taxíkom napriek tomu, že máte riadne kúpenú čípovú kartu, nemáte žiadnu šancu na odškodnenie. V prepravnom poriadku sa píše: „Nezrealizovanie prepravy, oneskorený príchod vozidla alebo strata prípoja nezakladá cestujúcemu právo na náhradu škody.“ Jediné právo, ktoré cestujúci má – je cestovať ďalšou linkou.