SME

Člny už nie sú zábavou len pre bohatých

V dunajskej zátoke a takmer vo všetkých priľahlých oblastiach tohto veľtoku čoraz častejšie vidieť honosné motorové člny. Finančné postavenie určitej skupiny ľudí sa odzrkadľuje na zátokách v Slovnafte, či jaroveckom ramene. Pribúdajú tam jachtové člny ..


Na Dunaji neustále stúpa počet pohybujúcich sa motorových člnov. Všetci plaviaci sa musia dodržiavať prísne predpisy vydané štátnou plavebnou správou. ŠTARTFOTO – PETER POSPÍŠIL


V dunajskej zátoke a takmer vo všetkých priľahlých oblastiach tohto veľtoku čoraz častejšie vidieť honosné motorové člny. Finančné postavenie určitej skupiny ľudí sa odzrkadľuje na zátokách v Slovnafte, či jaroveckom ramene. Pribúdajú tam jachtové člny dlhé od štyroch do pätnástich metrov, ktorých hodnota je aj niekoľko miliónov. Je možné však kúpiť motorové člny aj v cene ojazdenej Felície a vodný motorizmus už nie je zábavou len pre bohatých.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ešte pred niekoľkými rokmi sa po Dunaji plavili amatérsky vyrábané člny z dreva, neskôr z laminátu. Po otvorení hraníc sa po roku 1989 začali húfne dovážať člny od profesionálnych výrobcov. „Tradícia vodného motorizmu je na Slovensku spojená s Dunajom. Tento veľtok je pre našincov kolískou pohybu na vode. Pôvodne boli motorkové člny pomocnými a záchranárskými plavidlami pre jachtárov. Vývoj sa nedal zastaviť a postupný nárast motorových člnov si vynútil vznik samostatného Slovenského zväzu vodného motorizmu,“ hovorí predseda zväzu Oto Polášek. Športový vodný motorizmus vznikol pred 49 rokmi a v marci budúceho roku oslávi päťdesiatku.

Pýchou sú rýchlostní pretekári

Slovenský zväz vodného motorizmu zastrešuje len organizovanú športovú stránku tohto športu. „Naše súťaže by som rozdelil do piatich kategórií: rýchlostné, nerýchlostné, vodné skútre, rádiom riadené modely a vznášadlá.“ Pýchou zväzu sú, samozrejme, všetci jeho členovia, no medzi najúspešnejších patria pretekári na rýchlostných člnoch, ktorí neraz nosia z vrcholných európskych, či svetových podujatí množstvo medailí. Medzi nich patria Marián Jung (Dukla Banská Bystrica), Ladislav Herbanský (Slávia STU Bratislava), Miroslav Bazinský (Lodiar Komárno) a mnohí iní.

SkryťVypnúť reklamu

Rekreačné člny registruje štátna plavebná správa. „Každé rekreačné plavidlo musí byť registrované. Tak ako automobil musí mať štátnu poznávaciu značku, aj člny musia mať technický preukaz. Riadiť plavidlo môže len človek, ktorý má preukaz vodcu malého plavidla, a to je podobné ako vodičák pri automobiloch. Zaujímavosťou je, že oprávnená osoba, ktorej vydajú osvedčenie, nemusí byť plavcom. Povinnosťou každého kapitána je mať na lodi záchranné pomôcky.“ Cena kurzu sa líši a záleží na tom, či v nej máte zahrnutý praktický výcvik, ktorý nie je povinný. Pohybuje sa od 5000 do 11 000 korún.

Ochrancovia im dali stop

Vodní motoristi to nemajú s ochrancami prírody niekedy jednoduché. „Ekológia je veľmi dôležitým momentom, na ktorý sa berie prísny zreteľ. Určité pochybnosti v súvislosti so znečisťovaním životného prostredia sa nikdy nedajú celkom vylúčiť. Je pravda, že pred 50 rokmi motory neboli na takej úrovni, aby sme mohli povedať, že sú neškodné. Výrobcovia si uvedomili tlak ekologických noriem, a ak sa chcú na trhu uchytiť, nebudú vyrábať niečo, čo môže škodiť. Dnes je väčšou katastrofou arogantnosť kapitánov niektorých remorkérov, ktorí – ak ich nikto nevidí – v určitom úseku Dunaja vypustia častokrát oleje priamo do rieky,“ povzdychol si predseda a bývalý pretekár na rýchlostných člnoch. „Jediný raz nám ochrancovia prírody prekazili preteky, a to v Piešťanoch. Bola to otázka hluku a zachádzali až do takých extrémov, že chceli zakázať aj plachtenie s tvrdením, že plachta vo vetre trepoce a ruší vtáctvo.“

SkryťVypnúť reklamu

„Naopak, prevzdušňovanie vôd lodnými skrutkami vodu okysličuje. Na stojatých vodách je to badať najzreteľnejšie. Dôkazom sú rybári, ktorí ihneď po tréningu hádžu udice do vody a pochvaľujú si, že ryby sú aktívnejšie.“ MIROSLAV HÝLEK

miroslav.hylek@sme.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 386
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 17 195
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 705
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 399
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 379
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 188
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 561
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 469
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 882
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 380
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 346
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 738
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 327
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 963
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 927
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 759
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťZatvoriť reklamu