VAJNORY. Petíciu občanov Vajnôr za vedenie nultého okruhu D4 vo variante 7b v prekrytom tuneli dnes odovzdali zástupcovia petičného výboru ministrovi životného prostredia SR Józsefovi Nagyovi.
V petícii, ktorú mali možnosť Vajnorčania podpisovať od júna tohto roka, vyjadrili svoj kategorický nesúhlas s iným vedením nultého okruhu D4, ako je variantné riešenie 7b s polozapusteným - prekrytým (presypaným) tunelom pri Vajnoroch.
Ostatné varianty, vrátane Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) preferovaný variant 7c, sú podľa obyvateľov neprípustné a majú mimoriadne nepriaznivý vplyv na vzhľad krajiny a nenávratne zmenia jej ráz.
"Povrchový variant na vale by mimoriadne nepriaznivo vplýval na životné prostredie obyvateľov. Stavebné prvky novej D4 s mostom nad D1 vo výške 15 m, a potom prudké klesanie na 8 m vysoký val, ktorý má byť konštantný pozdĺž celého územia Vajnôr, je pre obyvateľov Mestskej časti Bratislava - Vajnory neprípustný," uviedol starosta Vajnôr Ján Mrva.
Obyvatelia mestskej časti Vajnory súhlasia iba s variantom 7b alebo jeho modifikovanou verziou z polozapustenej na položený na terén, ak by hydrogeologická štúdia preukázala nevhodnosť zapustenia vzhľadom na prúdenie podzemných vôd a s prekrytým, presypaným, tunelom v časti od 0,9 po 2,3 km.
Minister Nagy už tému riešenia nultého obchvatu Bratislavy D4 navrhol ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi na dopracovanie. "MŽP vydá k návrhu vyjadrenie, aké vplyvy bude mať zamýšľaná stavba na životné prostredie. Budeme podporovať riešenie, aby sa stavba odhlučnila, keďže diaľnica má viesť cez husto obývané oblasti. Navrhovaný povrchový tunel je podľa môjho názoru ideálnym riešením," povedal Nagy.
Petičnú akciu organizovali poslanci miestneho zastupiteľstva. Podarilo sa im zozbierať približne 1000 podpisov. "Požadujeme, aby našu petíciu akceptovali kompetentné orgány pri svojom rozhodovaní a chceme zaviazať investora, aby naše podmienky zapracoval do svojej projektovej dokumentácie pre územné konanie," povedal starosta Vajnôr.
"Naša požiadavka o polozapustení a prekrytí diaľnice tak, ako to dovolí režim podzemných vôd bez jeho narušenia, je legitímna a žiaduca. Možno odborníkom hydrologické podmienky nedovolia stavbu zapustiť tak, ako si to predstavujeme, ale to neznamená, že budeme súhlasiť s otvoreným povrchovým alebo nadzemným riešením D4, ktorá by sa napojila ponad diaľnicu D1 k Ivanke pri Dunaji," dodal Mrva.
Autor: khu