Kým na cestu z Hlavnej stanice do Slovnaftu ešte v júli stačilo 50 centov, od pondelka vyjde na 90 centov.
BRATISLAVA. Bratislavčania sa po zdražení električeniek budú musieť prichystať na to, že budú musieť viac prestupovať i platiť. Cesta do práce či za blízkymi si im môže tiež predĺžiť.
Dlhšia cesta
Skomplikuje sa napríklad cesta do Slovnaftu, kde denne dochádza za prácou množstvo ľudí. Zároveň je odtiaľ možné dostať sa na dunajskú hrádzu, smerujúcu do Šamorína. Linka 74 z Hlavnej stanice do Vlčieho hrdla totiž bude premávať len v čase špičky. V ostatných časoch sa budú musieť cestujúci dostať z Hlavnej stanice na Miletičovu, kde prestúpia na linku 70.
Trolejbusová linka 208 zase bude v rannej špičke premávať menej, namiesto šiestich minút príde za osem. Nebude tak už koordinovaná s s linkami 201 a 202.
Cestujúci tak za dopravu nezaplatia 70 centov, keďže základný lístok je neprestupný, ale 90 centov. Za dopravu na rovnakej trase pritom ešte v júli zaplatili 50 centov.
Drahšie lístky
Od augusta totiž zdraželo cestovné. Najviac zdražel základný 15-minútový – o štyridsať percent na 70 centov. Ročný cestovný lístok zdražel z 239 eur na 250 eur.
Dopravný podnik dvíha cestovné a ruší spoje pre jeho finančné problémy. Jeho tohoročná strata má byť 12 miliónov eur, má navyše úvery za 42 miliónov eur a neuhradené pohľadávky za 15,3 mil. eur.
Už od 1. augusta preto zrušil linky 89 a 133 do Karlovej Vsi, ktorej obyvatelia proti tomu spisujú petíciu.
Po protestoch primátora Milana Ftáčnika však podnik ustúpil od rušenia ďalších 13 spojov. Zrušia len električku číslo 7, jazdiacu z centra na Vinohrady a autobus 38, ktorý spájal Patrónku a krematórium. Primátor povedal, že na trasách oboch liniek jazdia aj iné spoje, čiže nejde o zrušenie bez náhrady.
Ôsmim linkám však dopravca zmení intervaly, z toho dvom trvalo a šiestim predĺži prázdninový grafikon až do 19. septembra. Štyrom ďalším linkám upraví trasu a dvom autobusom – 133 a 74 zmení prevádzkovú dobu. Nebudú už jazdiť celý deň, ale 133-ka len počas rannej špičky a 74-ka počas rannej a poobednej.
Lístky sú drahšie od 1. augusta. Pôvodné platili do konca augusta.
FOTO - TASR
Jazdia bez plánu
Väčšina zmien v doprave má platiť do konca roka, potom by podľa Ftáčnika mohla mať Bratislava plán dopravnej obslužnosti. Tender chce magistrát vypísať v najbližšom čase.
Doteraz takýto plán mestu chýba. Od primátora vyhlásenie verejnej súťaže už dlhší čas požaduje mestská dopravná komisia. Jej predseda Jozef Uhler (SDKÚ) hovorí, že dnes sú linky historicky robené podľa istých potrieb. „Bývali často viac politické ako reálne.“
Plán dopravnej obslužnosti je podľa neho plánom, kde sa prieskumami zistí, odkiaľ, kam a kedy ľudia cestujú. „Na základe toho sa stanoví optimálne vedenie liniek v meste. Využijú sa samozrejme existujúce električkové a trolejbusové trate.“
Autor: him, lut