SME
Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Ukrajinci vyslobodili svoj čln, už aj odplával

Lode uviaznuté na Dunaji uvoľnili, už odplávali do Rakúska.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ukrajinský nákladný čln, ktorý ešte v utorok uviazol na naplavenine v zdrži Hrušov na vodnom diele Gabčíkovo sa dnes ráno podarilo ukrajinským remorkérom uvoľniť a spolu s remorkérom Havana už aj odplávali.

Agentúre SITA úspešné ukončenie vyslobodzovania lode potvrdil riaditeľ Štátnej plavebnej správy Miroslav Detvan aj Iryna Kurlyak z Ukrajinskej dunajskej plavby.

„Akcia skončila približne o 7:30 a lode už aj odplávali,“ povedal Detvan. Podľa Kurlyak napokon čln „vytiahol“ z bahna ich remorkér Dnepropetrovsk, ktorý zavolali po predchádzajúcich pokusoch o vyslobodenie člna. Kým tento remorkér ťahal čln, ďalšie mu pomáhali „predúchať“ dno pri člne. „Okolo 6:30 už hlásil kapitán ukončenie prác,“ uviedla Kurlyak.

SkryťVypnúť reklamu

Nízka hladina, bahno a piesok

Ukrajinci sa v predchádzajúcich dňoch viackrát pokúšali svoj čln vyslobodiť pomocou remorkéra Havana, ktorý bol v pôvodnej zostave lodí pri uviaznutí plavidla, remorkéra Michail Popov a remorkéra Doneck.

Situáciu však sťažovala skutočnosť, že nosná časť člna naloženého rudou sa viac zaborila do bahna a piesku, ktorý bol pod ním. V utorok, keď čln uviazol, bolo to len 20 centimetrov, v nedeľu to už bolo asi 50 centimetrov.

V Dunaji je navyše v tomto období nízka hladina. Pri týchto podmienkach nie je uviaznutie plavidla výnimočné. Ešte v stredu im vodohospodári zdvihli hladinu vody o približne 18 centimetrov manipuláciou na Vodnom diele Gabčíkovo, čo však uviaznutej lodi z plytčiny nepomohlo. Medzinárodná lodná doprava však fungovala ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Zanesené ramená

Loď uviazla v utorok popoludní na množstve naplaveného bahna. Stalo sa to v 37. plavebnom kilometri približne 300 metrov pod vodným stupňom Čunovo.

Proti prúdu vtedy plávala zostava dvoch remorkérov Havana a Ľvov, ktoré tlačili tri nákladné člny. Podľa informácie od Kurlyak zostava ukrajinských lodí pri dávaní prednosti veľkej výletnej lodi mierne vybočila z plavebnej dráhy a jeden z člnov uviazol na naplavenine.

„Bolo len otázkou času, kedy sa to stane,“ reagoval na situáciu minister životného prostredia József Nagy (Most-Híd). Dôvodom incidentu je aj nedostatočné vyčistenie ramien Dunaja. Za to je zodpovedný Slovenský vodohospodársky podnik, ktorý hovorí o nedostatku financií.

Pre zlepšenie plavebných podmienok je nutné koryto prehĺbiť a tým rozšíriť, čím sa plavebná dráha stane podľa envirorezortu bezpečnejšou. Remorkér Ľvov s dvoma člnmi odplával od zostavy hneď, neskôr aj Havana. Tá sa však na miesto vrátila a pomáhala pri uvoľňovacích prácach.

SkryťVypnúť reklamu

Ukrajinský remorkér Michal Popov sa plaví cez Bratislavu:

ukrajinapopov_res.jpg

remorker_res.jpg

popov_res.jpg

dunaj_res.jpg

FOTO - TASR

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad a automatizácia
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  4. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  5. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Prehľad a automatizácia
  2. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  3. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  4. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  7. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  8. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 393
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 9 957
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 683
  4. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 4 190
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 252
  6. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 2 988
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 1 780
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo 1 667
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 126 695
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 199
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 262
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 647
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 156
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 3 908
  7. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 3 713
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 547
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu