Suveníry z Bratislavy často nesúvisia so Slovenskom

Turisti si z Bratislavy odnášajú aj darčeky, ktoré nemajú so Slovenskom nič spoločné. Suvenírom je aj Simpson.

Suveníry s nápisom Slovakia, ale aj Gustav Klimt, či Homer Simpson majú turistom pripomínať návštevu Bratislavy.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Na tričká prešli írske ovce či americké, ale aj slovenské postavičky.

BRATISLAVA. Nielen šúpolienky či magnetky s Bratislavským hradom si z hlavného mesta odnášajú turisti. S mestom si môžu spájať aj osobnosti susedných krajín.

Tvárou Bratislavy nie sú Milan Rastislav Štefánik spred divadla či Svätopluk z Hradu. Turisti si môžu kúpiť aj tričká s kresleným Homerom Simpsonom alebo čokoľvek s viedenským secesným maliarom Gustavom Klimtom. Ten je dokonca aj v predajni so slovenským ľudovým umením.

klimt_res.jpg

Z Bratislavy si turisti môžu odniesť aj tašku s motívom od ikony viedenského maliarstva - Gustava Klimta.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Ľudia to kupujú

Turisti v Bratislave
1. polrok 2011
  • Česi – 43 672
    (oproti 2010 nárast o pätinu)
  • Nemci – 22 921
    (menej o dve tisícky)
  • Taliani – 13 767
    (menej o tisíc návštevníkov)
  • Briti – 12 897
    (takmer rovnako)
Zdroj: Oddelenie cestovného ruchu a destinačného manažmentu Bratislavy

„Je to značkové sklo a porcelán a ľudia to radi kupujú,“ hovorí Alena, vedúca predajne. O kúsok ďalej zase maliara núkajú na dáždnikoch či taškách.

"Klimta berú hlavne tí, čo boli v Rakúsku. Tiež sa pýtajú, čo on má so Slovenskom, ale aj tak ho kupujú," vraví predavačka Adriana z ďalšieho obchodíku.

V Bratislave sa predávajú plátené tašky s rakúskou cisárovnou Sissi, šálky s motívmi obrazov Čecha Alfonsa Muchu či reprodukcie viedenského maliara Gustava Klimta. Ponuka siaha až k hracím skrinkám s hudbou Francúza Claudea Debussyho či k tričkám s „Američanom“ Homerom Simpsonom.

„Jasne, že to berú, ja sám mám doma tri,“ odpovedá predavač v historickom centre na otázku o tričkách
s kreslenou ikonou z televízne kresleného seriálu.

partyslava_res.jpg

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Predávajú, čo chcú

Jednotný motív, ako napríklad v írskych obchodoch so zelenými suvenírmi, Bratislava nemá. Íri na každom rohu ponúkajú škriatkov, otvárače na írske pivo aj tričká ironizujúce tamojšie počasie. Na Slovensku ponuka suvenírov koncepciu nemá a závisí len od majiteľa obchodu.

„Majitelia sa snažia, aby to bolo od slovenských výrobcov a ručná práca,“ hovorí predavačka z Laurinskej. Nad tým, že konkurencia o pár metrov ďalej ponúka aj rakúske suveníry, len krčí plecami. „Mne sa to nepáči,“ vraví.

magnetky2_res.jpg

Magnetky patria medzi najpredávanejšie.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Aj niečo slovenské

Aj slovenskí výrobcovia pritom prichádzajú s novými nápadmi. V obchodoch sa objavili napríklad podpivníky
s výjavmi z Bratislavy, ovce zase prestali byť len symbolom Írska a preskočili na bratislavské tričká. Slovenský znak či Maťko s Kubkom zasa pribudli na malé fľaštičky s pálenkou.

Predajcovia sa zhodujú, že turisti chcú aj niečo typicky slovenské. Potrpia si na to, aby tam bol nápis Slovakia či Bratislava.

Predáva sa však hlavne to, čo je menšie a lacné, napríklad magnetky, štamprlíky a pohľadnice. „Najviac idú maľované vajcia. Naozaj,“ presviedča nás predavačka. Vraj ich stačí len dobre zabaliť a prežijú aj cestu domov.

Občas si niekto odnesie aj fujaru, jediný slovenský nástroj v zozname svetových pamiatok UNESCO. Niektorí ju berú ako dekoráciu, niektorí sa spoliehajú, že zoženú noty, ďalší berú zo žartu kamarátovi.

krciazky_res.jpg

Niektoré obchody vyžadujú, aby bol tovar od slovenských výrobcov a ručne maľovaný.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Problémy s folklórom

Väčšina z turistov však podľa vedúcej predajne s ľudovým umením po fujare len pokukuje, chcú si ju vyskúšať a držia ju ako flautu. Skôr ju berú Slováci zahraničným partnerom.

Z Bratislavy si v roku 2008 fujaru odniesol aj manžel britskej kráľovnej princ Filip, ktorému tiež musel prezident Ivan Gašparovič ukazovať, ako sa do nej fúka.

Naopak, litovského ministra nechceli pred pár rokmi pustiť na palubu lietadla s valaškou.

macky_res.jpg

Mačky rakúšanky Rosiny Wachtmeister v predajni so slovenským ľudovým umením.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Pýtajú sa na trh i viechu

corna-120x90.jpgBLANKA ČORNÁ sprevádza turistov už 25 rokov. Hľadajú vraj niečo, čo inde vidieť či zažiť nemôžu.

O čo sa najviac zaujímajú turisti?

„Pýtajú sa na bežný život. Na systém sociálneho a zdravotného zabezpečenia, aký je u nás priemerný plat, aká je u nás nezamestnanosť. Najbežnejšie sú otázky sú, prečo sa Česko­Slovensko rozpadlo a aký je rozdiel medzi češtinou a slovenčinou.“

Čo turistom chýba v Bratislave?

„Vec, na ktorú sa veľa ľudí pýta, je trh. Včera som stretla na Miletičovej ľudí z mojej skupiny, ktorí sadli v tej horúčave na autobus a išli na trh. Miletička je pritom ďaleko a máme tu krásnu Starú tržnicu. Určite by tam chodilo veľa turistov. Zaujíma ich bežný život, ktorý je aj na trhu.“

Takže nechcú chodiť celý deň po pamiatkach?

„Kultúra a pamiatky ich zaujímajú tak dve hodiny. Podstatné je skôr zažiť niečo typické pre mesto. Hlavne európski návštevníci by si radi zašli niekde na vínko, nie do nejakej nóbl reštaurácie, ale klasickej viechy, aké sme tu voľakedy mali. Je tu mnoho kaviarní, reštaurácií, ale klasická viecha, kde môžu ochutnať miestne víno, je až v Malých Karpatoch. A tam sa bežný turista, ktorý príde na pol dňa či deň nedostane.“

(him)

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 510
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 6 882
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 296
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 2 364
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 243
  6. Splnený sen 1 676
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 259
  8. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 1 086
  9. Ako na refinancovanie hypotéky 1 060
  10. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 967