MHD jazdí ako chce, plány robí dodatočne

Spoje vznikali na objednávku politikov, nie podľa potrieb ľudí, hovorí šéf dopravnej komisie JOZEF UHLER.

Mestský poslanec, predseda dopravnej komisie a člen dozornej rady dopravného podniku Jozef Uhler z SDKÚ vraví, že dopravný podnik treba dostať na nulu.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Ste šéfom mestskej dopravnej komisie, často sa vyjadrujete k hromadnej doprave, jazdíte ňou?

„MHD používam, no nie počas pracovných dní, ale len cez víkend. Cez pracovné dni sa potrebujem prepraviť zo zamestnania na magistrát a aj do dopravného podniku, tých presunov je také množstvo, že by som to MHD asi nestihol. No cez víkendy ju používam, dokonca ju uprednostňujem.“

Čiže podľa vás ju poznáte?

„Áno, poznám ju. Dokonca všetky linky, ktorých sa rušenie týkalo aj v minulosti, som si prešiel. Všímal som si pritom aj cestujúcich.“

Na vašom blogu píšete, že dopravná komisia požiadala primátora, aby vyhlásil verejnú súťaž na plán dopravnej obslužnosti v Bratislave. Prečo k tomu neprišlo?

„Plán dopravnej obslužnosti je plánom, kde sa prieskumami zistí, odkiaľ, kam a kedy ľudia cestujú. Na základe toho sa stanoví optimálne vedenie liniek v meste. Využijú sa samozrejme existujúce električkové a trolejbusové trate.“

Teraz niečo také existuje?

„Nie neexistuje. Sú len nejaké návrhy, ktoré už celé roky vypracúva dopravný podnik, no nemal by to robiť. Mal by na tom spolupracovať, no nemalo by to byť jeho dielo.“

Na základe čoho dnes teda jazdia linky, keď nemáme tento plán?

„Linky sú historicky robené podľa istých potrieb, ktoré bývali často viac politické ako reálne.“

Politické?

„Áno, napríklad objednávky starostov a poslancov mestských častí, ktoré im robia veľmi dobrý kredit v ich mestskej časti, no nemusí to byť úplne optimálne riešenie.“

Na blogu tiež píšete, že v Bratislave to funguje opačne, dodávateľ služieb, čiže dopravný podnik, navrhuje magistrátu rušenie liniek. Mal by to robiť objednávateľ čiže magistrát.

„Magistrát by mal vedieť, čo chce, odkiaľ a kam ľudia cestujú, na základe toho objednať výkon u dopravného podniku. Dopravný podnik by to mal odjazdiť za podmienok, že dostane dosť peňazí. Toto tu nefunguje už dlhé roky.“

Prečo je to nastavené opačne?

„To nevieme. Nikto nám zatiaľ nedal relevantnú odpoveď.“

Upozornili ste na to aj primátora na tlačovej konferencii. Tváril sa, že s vami súhlasí.

„Áno, no zatiaľ nespravil pre zmenu jediný krok, napriek tomu, že ako komisia sme ho už v apríli žiadali o plán dopravnej obslužnosti. O to, aby bol vypracovaný externou nezávislou firmou.“

Od apríla nezareagoval?

„Nie, neviem, či sa tie uznesenie k nemu dostávajú. Mali by mu ich doručovať úradníci magistrátu. Určite však o tom vie, lebo som mu to pripomenul aj na zastupiteľstve v máji.“

Aj aktuálny návrh na rušenie liniek prišiel z dopravného podniku a nie z magistrátu.

„Magistrát o ňom vôbec netušil, návrh prišiel priamo k primátorovi.“

K návrhu sa vyjadrila aj dopravná komisia. Aké je jej stanovisko?

„Pán primátor nás požiadal, aby sme zvolali dopravnú komisiu, no my nemáme právomoc rozhodnúť, že bude to tak alebo inak. Primátor chce naše stanovisko, aby sme sa finančne a možno aj politicky zhodli, no zároveň, aby to bolo prijateľné pre cestujúcu verejnosť. Komisia svoje prvé rokovanie prerušila. Informácie, ktoré nám dopravný podnik poskytol, neboli postačujúce. Požiadali sme ich o doplnenie, aby sme vedeli, koľko ktorá zmena ušetrí peňazí a aký to bude mať dopad na cestujúcich. Chceli sme tiež vedieť, na základe akých prieskumov sa majú rušiť linky a ako sa majú meniť intervaly.“

Doplnili informácie?

„Áno a zvolal som ďalšie rokovanie dopravnej komisie, na ktorom sme primátorovi jasne oznámili, že absolútne nesúhlasíme s nekoncepčným postupom magistrátu, ktorý tu doteraz fungoval. Čo sa týka samotných šetriacich opatrení, dali sme primátorovi mandát rozhodnúť o opatreniach do výšky 800-tisíc eur. Zároveň sme sa jednomyseľne uzniesli na tom, že nesúhlasíme so škrtaním liniek bez náhrady, ani s predlžovaním intervalov na nosných linkách."

jozefuhler_res.jpg

Spomínali ste, že dopravný podnik chystá zmenu intervalov električiek.

„Bol návrh na to, aby prázdninový interval električiek ostal po celý rok. Počas školského roka chodia električky každých 12 minút, no ostalo by to na 15-tich. Čo by bolo pre niektoré mestské časti, ako napríklad Rača či Karlova Ves asi dosť katastrofálne.“

Ako robí dopravný podnik prieskumy o vyťaženosti liniek?

„Máme len útržkové informácie, že dopravný podnik robí cez prázdniny nejaké prieskumy a chce ich využiť na linkovanie počas školského roka, čo je hlúposť. Dopravný podnik má určite cenné informácie aj od šoférov, no nepoznáme ich.“

Na blogu píšete aj o zmluve medzi mestom a dopravným podnikom. O čom je?

„Existuje rámcová zmluva na roky 2009 až 2018 a k tejto zmluve je potrebné podpísať každý rok dodatok, ktorého súčasťou je aj ročný projekt organizácie dopravy. Obsahuje presné informácie o každej linke a intervaloch. Dopravná komisia tento projekt aj schválila, no bolo ho potrebné podpísať, a to pán primátor neurobil.“

Prečo?

„Mám podozrenie, že zmluva nie je naplnená a mesto vynakladá prostriedky neoprávnene. Dopravný podnik môže tým pádom jazdiť ako len chce a nič ho neviaže. Prečo to nepodpísal, tak to by som rád vedel, možno stále čakal na nejaké zmeny. No mal to podpísať a zmeny sa mali riešiť dodatkom.“

Odkedy sa čaká na primátorov podpis?

„Komisia to schvaľovala vo februári, takže už v marci alebo apríli to mohol podpísať. Dopravný podnik by bol aspoň niečím viazaný, takto ho neviaže žiaden projekt.“

To je plán na tento rok?

„Áno, vždy ide o ročný plán. Zistili som, že to tak fungovalo celé roky, že sa to podpisovalo až ku koncu roka, upravilo sa to vždy až podľa toho, ako sa jazdilo. Nie je to v poriadku, lebo ten ročný projekt, je zároveň objednávkou. Dopravný podnik je pre nás štandardnou akciovou spoločnosťou, u ktorej si máme objednávať služby. Zdedili sme dlhy, ale aby sme zdedili aj postupy, to by nebolo úplne v poriadku.“

Prečo chce dopravný podnik rušiť linky tak na rýchlo, už od septembra?

„Dopravný podnik prepúšťa väčšie množstvo zamestnancov k 1. septembru, no a títo zamestnanci musia dostať odstupné. Už v septembri potrebuje dopravný podnik šetriť, aby vôbec mal na výplaty. Tomuto postupu rozumiem, no nemyslím si, že by sme teraz mali na štyri mesiace znížiť dopravnú obslužnosť o desať percent a potom v januári ľuďom tie linky vrátiť. To nie je dobré riešenie.“

Čo si myslíte o navrhovanom rušení?

„Návrh dopravného podniku bol v podstate desaťpercentným obmedzením dopravnej obslužnosti. Možno desať percent neznie veľa, no v prípade verejnej dopravy je to neprijateľné. Hľadali sme možnosti v zmene intervalov na linkách, ktoré nie sú nosné alebo na víkendových spojoch. Tiež chceme, aby dopravný podnik naďalej šetril a hľadal rezervy. Myslíme si, že by k tomu malo finančne prispieť aj mesto, ktoré si veľmi nekoncepčne objednávalo linky, ale bez finančného krytia.“

juhler_res.jpg

Veľa sa hovorí o zmene siete električiek. Poznáte tento návrh? Má jazdiť menej liniek?

„Je to systém, ktorý sa zavádza v mnohých mestách. Nie je to systém odvšadiaľ všade. Každá radiála, v Bratislave máme štyri, bude mať jednu alebo dve linky, zatiaľ vyzerá schodnejší variant dvoch liniek a budú tu musieť byť prestupné uzly. Nezníži to dopravnú obslužnosť, práveže by tie linky jazdili častejšie, ako teraz. No chýbajú nám prestupné uzly a až potom môžeme zaviesť tento systém. To nie je otázka na tento rok.“

Vybudovanie uzlov by určite nebolo lacné.

„Áno, treba urobiť projekt a naceniť ho, nájsť prostriedky. V iných mestách to tak bežne funguje.

Napríklad v Prahe? Prerátavali sme cenu MHD tu a u nás, a v Bratislave je to drahšie.

„Ak si pozriete trasy metra, tak Praha má šesť konečných, ale to sú tri linky s prestupnými bodmi.“

No metro tam chodí často.

„No a presne to má byť s električkami. Napríklad jedna električka pôjde z Dúbravky do Rače, každé štyri minúty, podľa prieskumov, no a do Ružinova si budeme musieť prestúpiť. Električiek má byť menej rôznych, ľudia si na to zvyknú. Neviem si to ale predstaviť dnes, aby napríklad čakali na prestupnom uzle, uvažuje sa o Floriánskom námestí, a v prípade dažďa všetci zmoknú, lebo tam neexistuje žiaden prístrešok.“

Dopravný podnik kvôli šetreniu aj prepúšťal, viete, akých ľudí?

„Prepúšťa sa 115 THP pracovníkov, to sú administratívni pracovníci, a 150 robotníkov. Títo všetci boli údajne nadpočetní.“

Neprepúšťal sa niekto z manažmentu alebo z vyšších pozícií, neodchádzajú s vysokým odstupným?

„Neviem, aké mali odstupné, no väčšina ľudí z manažmentu odišla už k 30. júnu.“

Aký máte názor na terajšie vedenie dopravného podniku?

„Terajšie vedenie sa pustilo do študovania dopravného podniku, čo je veľmi dobre. To, čo zatiaľ robia, je z manažérskeho pohľadu dobré, akurát budú musieť pochopiť, že toto nie je súkromná firma, ale funguje vo verejnom záujme a tento verejný záujem mnohokrát prevyšuje tie čísla, ktoré sú na papieri.“

Pred komunálnymi voľbami sa hovorilo, že miesta v predstavenstvách majú obsadiť odborníci. Je to podľa vás v dopravnom podniku tak? Konkurzy neboli.

„Títo ľudia sú skúsení manažéri, zatiaľ ich za odborníkov považujem. Čo dosiahnu v dopravnom podniku, uvidíme. No cieľom všetkých je, aby mal vyrovnané hospodárenie už v budúcom roku.“

Už v budúcom roku? Je to reálne?

„Všetko záleží od tohto, koľko peňazí dostane mesto od štátu, a teda ako bude môcť dotovať dopravný podnik.“

Viete, ktorá strana nominovala do predstavenstva dnešného šéfa dopravného podniku pána Ľubomíra Belfiho, exriaditeľa televízie TA3?

„Mám informácie, ktoré sú podľa mňa pravdivé, no nemám ich potvrdené.“

Bola to strana Smer?

„Áno.“

Prečo je to tajné?

„Neviem, prečo to taja, sú tam viacerí nominanti za Smer, sú tam aj nominanti za SaS aj Most-Híd.“

Podpredseda predstavenstva pán Alexander Sako je tiež nominovaný Smerom? Je to pán Sako, ktorý bol predsedom predstavenstva Slovenskej konsolidačnej?

„Pokiaľ mám správnu informáciu, tak áno. Ak si niekto robí dobre svoju robotu, tak mi to je jedno odkiaľ je.“

Sedíte v dozornej rade dopravného podniku. Zistili ste už niečo?

„Chceme toho kontrolovať veľa, žiadame si veľké množstvo materiálov na septembrové rokovanie rady a z toho by sme mali vidieť, čo sa tam deje. Ak bude niečo podozrivé, tak iste pôjdeme do hĺbky.“

V minulosti sa napríklad v dopravnom podniku hovorilo o nevýhodnom nákupe autobusov.

„Sú všelijaké informácie z minulosti, ja dúfam, že to vyčistí manažment, a my sa budeme sústreďovať na prácu súčasného manažmentu. Keby sme sa pustili do minulosti, tak sa v tom môžeme stále hrabať a možno tak prehliadneme to, čo robí súčasné vedenie, a to nechceme.“

Zdvíhala sa cena v MHD, bude aj nejaké zlepšenie?

„Najprv treba dopravný podnik dostať na nulu, potom sa môžu nájsť nejaké peniaze na inovácie.“

No myslíte, že kým by sa dostane na nulu, neprestanú ešte viac jazdiť ľudia MHD?

„Musíme urobiť všetko preto, aby neprestali. Musíme dávať veľký pozor na dopravnú obslužnosť.“

Dopravný podnik hlási miliónovú zadlženosť, je reálne, aby sa dostali na tú nulu?

„Dopravný podnik má aj pohľadávky voči mestu, mesto je povinné vyrovnať stratu dopravného podniku ako jediný akcionár, je to aj v zmysle zmluvy, no mesto to nerobí. Primátor prisľúbil, že minuloročnú stratu vyrovná v priebehu troch rokov, je to pekné, ale je to pomaly.“

Aká je tá strata?

„Strata za minulý rok je 6,8 milióna, za predošlé roky je dlh mesta približne 15 miliónov."

Ako sa ale mohol dopravný podnik dostať do takejto situácie?

„Nezodpovednosťou, možno všetkých, ktorí stáli pri tom. Za to určite nemôže len jeden človek.“

Reakcia dopravného podniku: "Predseda predstavenstva a generalny riaditel DPB, Ľubomír Belfi sa dorazne ohradzuje voci tvrdeniu predsedu Dopravnej komisie Jozefa Uhlera pre dennik SME, podla ktoreho je nominantom strany Smer."

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

uhler_res.jpg

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 316
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 3 886
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 485
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 199
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 591
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 548
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 401
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 034
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 771
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 767