SME

Cez Moravu chcú stavať tri mosty

V Devínskej Novej Vsi nebude cyklolávka, ale cestný most. V tohtoročnom rozpočte mesta sú na cyklolávku vyčlenené štyri milióny, mestská časť mala prispieť dvoma miliónmi, ďalšie peniaze mali prísť z fondov Európskej únie. Magistrát však po rokovaniach ..


Devínska Nová Ves a rakúsky Marchegg sú zatiaľ spojené len železničným mostom. V jeho tesnej blízkosti by však mohol v budúcnosti stáť cestný most. Pôvodne sa uvažovalo iba o akejsi „cyklolávke“, ktorá by spojila cyklocesty a chránené úzenia na oboch stranách Moravy. Na podnet rakúskej strany však na budúci rok položia cez Moravu len pontón a po skončení stavebného konania sa začne stavať cestný most. FOTO SME – PAVOL MAJER

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


V Devínskej Novej Vsi nebude cyklolávka, ale cestný most. V tohtoročnom rozpočte mesta sú na cyklolávku vyčlenené štyri milióny, mestská časť mala prispieť dvoma miliónmi, ďalšie peniaze mali prísť z fondov Európskej únie. Magistrát však po rokovaniach s predstaviteľmi dolnorakúskej vlády rozhodol o vybudovaní mosta. O mostoch cez Moravu však uvažujú aj ďalšie obce. Moravský Ján a Hohenau chcú nahradiť svoj starý pontónový most a namiesto kompy chcú spojenie mostom aj obce Záhorská Ves a Angern.

SkryťVypnúť reklamu

Proti mostu v Devínskej Novej Vsi začínajú vystupovať ochranári zo slovenskej organizácie Daphne aj z rakúskeho WWF Austria. Most navrhujú severnejšie – v Gajaroch, kde už nie sú také ekologicky významné územia. V Devínskej Novej Vsi je najrozsiahlejšie územie mokradí v strednej Európe, chránené medzinárodnými dohovormi. V Rakúsku pri Marcheggu zase druhá najväčšia bociania kolónia v Európe, súčasť Natury 2000.

„Chápeme, že most cez Moravu musí byť, je nevyhnutný pre rozvoj územia, ale do úvahy sa berú len hospodárske hľadiská, nie ekologické,“ hovorí Andrej Popovič z Daphne.

Most má byť súčasťou nultého okruhu, teda obchvatu Bratislavy. Nultý okruh sa má začať pri hraničnom priechode Jarovce – Kittsee. Bude prechádzať okolo Slovnaftu, poza letisko, napojí sa na diaľnicu D1, pokračovať bude poza Vajnory a Raču, tunelom popod Malé Karpaty, za ktorým sa napojí na diaľnicu D2 do Česka. Z diaľnice bude viesť cesta poza Volkswagen do Rakúska práve po moste v Devínskej Novej Vsi. Okruh je výhľadovo plánovaný najskôr do roku 2015. Ešte nie je jasné, ktorá časť sa začne stavať skôr. Možno by to mala byť časť od Jaroviec po D1, čím by sa odviedla celá doprava smerujúca zo Slovenska do Rakúska, ktorá teraz tranzituje cez celú Bratislavu. Ako však povedala Margita Lunáčková z magistrátu, ak budú tlaky na stavbu väčšie v Devínskej Novej Vsi, môže sa začať aj s mostom. Ak by ho postavili severnejšie, ako odporúčajú ekológovia, bolo by to podľa magistrátu už ďaleko a znížilo by to účinok – odkloniť dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

Nultý okruh je zatiaľ len koncepciou pre zmenu územného plánu, bude k nemu ešte možné vzniesť pripomienky. Proti trase nultého okruhu sa už postavili Jarovce, ktoré by sa ocitli zovreté medzi dvoma komunikáciami.

Veľmi silný záujem o most v Devínskej Novej Vsi majú Rakúšania, ktorí pripravujú plán rovoja svojho hraničného územia. V Marcheggu by napríklad mal stáť priemyselný park, ktorý by mohol byť významným dodávateľom výrobkov pre slovenské firmy, napríklad pre blízky Volkswagen.

Lávku mali pôvodne začať stavať koncom roka, o trištvrte roka mala byť dokončená. Teraz však Rakúšania v rokovaniach dosiahli, že brehy Moravy spojí zatiaľ pontónový most, ktorý zabezpečia do leta budúceho roka a so stavbou sa začne, až keď bude ukončené stavebné konanie pre most. Podľa projektu má byť most široký 22,5 metra, k čomu treba pripočítať trojmetrovú cestu pre cyklistov a dvojmetrový chodník.

SkryťVypnúť reklamu

ANDREA HAJDÚCHOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  6. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  7. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 73 145
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 287
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 955
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 353
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 182
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 137
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 199
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 447
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 537
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 63 761
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 828
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 289
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 920
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 471
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu