BRATISLAVA. Bratislavčania podali v minulom roku na vedenie samosprávy celkom 168 sťažností, v 34 prípadoch sa petície občanov týkali života v hlavnom meste. Agentúru SITA o tom informoval hovorca primátora Ľubomír Andrassy.
Najväčší počet sťažností (22 , oprávnených 18) smeroval do oblasti cestného hospodárstva – osvetlenie, výtlky, zimná údržba a následne nájmu nehnuteľností – rušenie nočného pokoja, prieťahy pri vydávaní povolení (20 sťažností, oprávnených 11).
Všetky podané sťažnosti vecne vyšetrili, oprávnených bolo 105 prípadov, pričom magistrát prijal opatrenia na odstránenie týchto nedostatkov. V 29 prípadoch sa sťažnosť týkala kompetencií inej inštitúcie, preto ich odstúpili napríklad príslušnej mestskej časti, mestskej polícii či štátnej inštitúcii.
Uspelo jedno nepovolenie stavby
V roku 2010 zaevidoval bratislavský magistrát 31 petícií občanov, pričom v desiatich prípadoch išlo o petíciu, ktorú mesto dostalo len na vedomie a v jednom prípade odstúpil magistrát petíciu na priame vybavenie mestskej časti Rača.
Po posúdení jednotlivých petícií v šiestich prípadoch mesto občanom vyhovelo, v 14 prípadoch mesto požiadavkám ľudí podpísaných pod petíciou vyhovieť nemohlo, pretože by samospráva išla nad rámec jej zákonných kompetencií.
Mesto kladne riešilo petíciu týkajúcu sa úpravy trasy linky 44 (petícia podpísaná 659 občanmi), nepredĺženia nájomnej zmluvy pre Súkromné gymnázium Mercury (podpísaná 193 občanmi), či nepovolenia výstavby obytného domu na Trnavskej ulici (podpísaná 303 občanmi).
Podnety mailom
Vybavovanie sťažností a petícií je podľa Andrassyho pod priamou kontrolou poslancov mestského zastupiteľstva, informáciu o ich konkrétnom riešení na rokovanie zastupiteľstva každoročne predkladá magistrát. P
riestor pre podávanie podnetov, hlavne na neetické či nezákonné konanie pracovníkov bratislavskej samosprávy, rozšírila od augusta e-mailová adresa korupcia@bratislava.sk.
O jej zriadení rozhodol primátor Milan Ftáčnik. Vytvorenie protikorupčnej e-mailovej adresy má pomôcť súčasnému vedeniu mesta zlepšiť dôveru verejnosti k samospráve, má zvýšiť transparentnosť rozhodovania o dôležitých otázkach v živote mesta.
Na uvedenú adresu je možné podať podnet aj anonymne. V záujme ochrany sťažovateľa má priamy prístup k podaniam výlučne primátor mesta.