Investor megaprojektu za 200 miliónov eur je zatiaľ neznámy. Prestavbu chcú spustiť na budúci rok.
STARÉ MESTO. Stánky s bufetmi, bezdomovci na lavičkách, zápach moču, špina, no aj stromy a zeleň. To všetko má na dnes ošarpanom Predstaničnom námestí, ktoré víta návštevníkov vystupujúcich z vlaku, prekryť nová výstavba – hotel, kancelárie, obchodné centrum priamo pri Hlavnej stanici či nová železničná hala.
Zmeniť sa nemá len námestie, ale aj doprava na frekventovanej Šancovej a Pražskej ulici.
Električky sa majú k stanici a k obchodnému centru dostávať tunelom pod Šancovou, autá by mali jazdiť novou mimoúrovňou križovatkou. Projekt má stáť okolo 200 miliónov eur.
Desať rokov príprav Čo plánujú obchodné centrum; administratívne centrum; nová staničná hala; tunel pre električky; mimoúrovňové križovatky II. etapa podľa situácie na trhu: hotel a druhé
administratívne centrum;
Projekt Predstaničného námestia v centre mesta sa ťahá už desať rokov, výstavba, ktorá sa už mala končiť, sa ešte ani nezačala.
Vlani síce dostalo Predstaničné námestie po desiatich rokoch územné rozhodnutie, termín spustenia projektu však ostáva neznámy.
Roman Odzgan zo spoločnosti IPR Slovakia, ktorá má prestavbu na starosti, hovorí, že firma chce, aby to bolo v druhom alebo treťom kvartáli budúceho roku.
„Plánovaný začiatok je závislý od vydania platných stavebných povolení, keďže ide o komplikovaný projekt, ktorý bude posudzovať viac stavebných úradov, nemôžeme dnes hovoriť o presnom dátume začiatku výstavby," hovorí Odzgan.
Neznámy je zatiaľ aj investor megaprojektu. „Nachádzame sa v štádiu formovania štruktúry investičného tímu, jeho súčasťou budú medzinárodné spoločnosti,“ vraví Odzgan. „Pokiaľ nepríde k podpísaniu dohôd, nemôžeme menovať žiadnu spoločnosť.“
Budúce obchodné centrum.
VIZUALIZÁCIA
Stanica má fungovať Prestavba námestia pod hlavnou železničnou stanicou má podľa Odzgana trvať asi 26 mesiacov. Prebiehať má na etapy tak, aby počas nej fungovala železničná, hromadná aj automobilová doprava.
Odzgan vraví, že stanica bude počas výstavby fungovať bez obmedzení. Namiesto zbúranej prístavby železničnej haly majú vzniknúť dočasné priestory pre pokladne a zázemie v starej hale. Takéto provizórium má trvať kým nepostavia novú železničnú halu, ktorá bude podzemne prepojená s nástupišťami.
Plánovaná nová staničná hala.
VIZUALIZÁCIA
Odvolanie nemožné Plánovaný výrub stoviek stromov Odzgan komentoval slovami, že povolenie na výrub je právoplatné a už sa proti nemu nedá odvolať. Rozhodnutie bratislavského Starého Mesta z roku 2006 odobril aj Obvodný úrad životného prostredia.
Stromy sa majú podľa Odzgana vyrúbať alebo uskladniť do depozitu. „Po skončení výstavby bude časť stromov nahradená novými priamo na nových priestoroch námestia a časť náhradnou výsadbou podľa toho, ako to určí Staré Mesto.“
Obmedzenia pre vodičov Okrem námestia sa výrazne zmení aj doprava. Električky sa majú k stanici a k obchodnému centru dostávať tunelom, ktorý má vzniknúť pod Šancovou ulicou.
„V projekte sa počíta aj s mimoúrovňovým križovaním ciest na Pražskej ulici, pri výjazde a vjazde z nového autobusového terminálu, ktorý má vzniknúť pri novej železničnej stanici,“ dodáva Odzgan.
Podľa projektu sa doprava v dnes frekventovanej zmenami pri stanici odľahčí. Odzgan hovorí o zvýšení priepustnosti Pražskej a Šancovej ulice o tridsať percent.
„Pri výstavbe dopravných objektov sa počíta vždy zo zachovaním dvoch jazdných pruhov v každom smere jazdy, aby dochádzalo k čo najmenším obmedzeniam dopravy v tejto lokalite.“
Projekt Predstaničné námestie
Projekt zmení dopravu v lokalite, električky majú jazdiť tunelom, autá mimoúroňovou križovatkou.
FOTO - ARCHÍV SME