Bratislava rušiť linky MHD nebude. Zatiaľ

Ftáčnik zrušenie spojov odmietol. Dopravný podnik navrhol zrušiť trinásť liniek. Odstupné dopravca tají.

Dopravný podnik od 1. augusta zdražel cestovné v MHD.(Zdroj: ARCHÍV SME)

Ftáčnik zrušenie spojov odmietol.Dopravný podnik navrhol zrušiť trinásť liniek. Odstupné dopravca tají.

BRATISLAVA. Zo 114 liniek bratislavskej MHD chcel dopravný podnik zrušiť trinásť, ďalším desiatim plánoval zredukovať intervaly a niekoľké premeniť len na špičkové. Dôvodom je podľa dopravcu zadlženie mestského podniku.

Jeho vedenie tvrdí, že ak nechce dopravný podnik skončiť rok v strate až 12 miliónov eur, šetrenie je nevyhnutné. Predložil magistrátu návrh na redukciu 1,5 milióna kilometrov do konca roku, pričom len minulý týždeň zdvihol cenu cestovného v MHD.

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) návrh dopravného podniku zamietol. „Rušenie liniek v takejto podobe je neprijateľné,“ povedal. „Je to presne proti prioritám mesta, chceme aktívne podporovať MHD a ľudí presvedčiť, aby využívali hromadnú dopravu."

Výpovede taja

Návrhy dopravného podniku
  • zrušené linky – 7, 17, 27, 35, 38, 44, 51, 58, 89, 133, 139, 147, 151
  • zmena na špičkovú linku – 34, 78
  • zmena na špičkovú linku aj so zmenou intervalu – 74, 94
  • zmena intervalu - 21, 30, 37, 50, 53, 63, 66, 67, 68, 99 (z toho zmena intervalu počas rannej špičky 21, 30, 37, 50, 53, 63, 68, 99)

Ftáčnik priznáva, že dopravný podnik potrebuje ozdraviť. Súčasťou toho je aj veľké prepúšťanie.

O prácu má prísť od 1. septembra 265 ľudí z 3283 zamestnancov, pričom to nemajú byť šoféri. Nový šéf dopravného podniku Ľubomír Belfi hovorí, že u dopravcu panovala prezamestnanosť.

Či sú medzi ľuďmi, ktorí prídu o prácu, aj manažéri a či odídu s vysokým odstupným, dopravný podnik prezradiť nechcel. „Tieto informácie vám nemôžem poskytnúť," povedala Agáta Staneková hovorkyňa dopravného podniku.

Ftáčnik prezradil, že dopravca zoškrtal počet riaditeľov jednotlivých úsekov. Ďalšou možnosťou ozdravenia je väčší príspevok na MHD od mesta. Tak to podľa primátora funguje napríklad v Prahe.

Čas len dva týždne

Primátor priznáva, že ďalšie šetrenie dopravný podnik potrebuje. Pred tým než pristúpi k zrušeniu liniek však chce poznať stanovisko dopravnej komisie, vyjadriť sa majú aj obyvatelia.

Diskusia bude prebiehať na internetovej stránke mesta. Ľudia môžu mailom reagovať na návrhy, aké linky chce dopravca rušiť a aké obmedziť. Písať majú na mhd@bratislava.sk.

Diskusia je však časovo obmedzená. Spoje chce dopravný podnik obmedziť už od septembra. Ftáčnik preto hovorí o maximálne dvoch týždňoch na vyjadrenie.

Objednávateľ neobjednáva

Predseda mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ) upozornil, že vzťah medzi mestom a dopravným podnikom funguje roky opačne a tento návrh dopravného podniku to len potvrdzuje.

„Magistrát si má objednávať obslužnosť a výkony u dopravného podniku,“ hovorí Uhler. „Magistrát má oddelenie prevádzky dopravy, tam je referát MHD, oni by mali skúmať, odkiaľ kam je vhodná linka, mali by si objednávať prieskumy.“

Uhler upozornil na dôležitosť prieskumov. Ak teraz robí dopravný podnik prieskumy nebudú objektívne, keďže sú prázdniny.

„Mali by sa robiť prázdninové prieskumy a prieskumy v špičke,“ dodal.

Ftáčnik s Uhlerom súhlasí. Vraví, že roky to objednávanie výkonov u dopravného podniku fungovalo opačne. „Teraz to objednali za nás,“ hovorí primátor, vysvetľuje to časom. „Dopravný podnik má za 1 a pol roku dosiahnuť vyrovnaný rozpočet, chápem, že ich tlačí čas.“

Názor Obvodného úradu životného prostredia:

K reorganizácii bratislavskej MHD poskytol dnes svoje stanovisko aj Obvodný úrad životného prostredia v Bratislave. Ten žiada pri nej zohľadniť aj ekologický aspekt. Bratislava je podľa štúdií jedno z najhlučnejších miest.

"Je tiež potrebné preferovať ekologické spôsoby dopravy, mestskú hromadnú dopravu, chodcov a cyklistov. Na druhej strane je pre výrazné negatívne externality nevyhnutné obmedziť individuálnu automobilovú dopravu," uviedol prednosta úradu Michal Drotován.

Viac čítaj tu - v Bratislave je nadmerný hluk

TASR

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 949
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 942
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 801
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 600
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 469
  6. Splnený sen 1 433
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 318
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 179
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 983
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 926