SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Bratislava rušiť linky MHD nebude. Zatiaľ

Ftáčnik zrušenie spojov odmietol. Dopravný podnik navrhol zrušiť trinásť liniek. Odstupné dopravca tají.

Dopravný podnik od 1. augusta zdražel cestovné v MHD.Dopravný podnik od 1. augusta zdražel cestovné v MHD. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Ftáčnik zrušenie spojov odmietol.Dopravný podnik navrhol zrušiť trinásť liniek. Odstupné dopravca tají.

BRATISLAVA. Zo 114 liniek bratislavskej MHD chcel dopravný podnik zrušiť trinásť, ďalším desiatim plánoval zredukovať intervaly a niekoľké premeniť len na špičkové. Dôvodom je podľa dopravcu zadlženie mestského podniku.

Jeho vedenie tvrdí, že ak nechce dopravný podnik skončiť rok v strate až 12 miliónov eur, šetrenie je nevyhnutné. Predložil magistrátu návrh na redukciu 1,5 milióna kilometrov do konca roku, pričom len minulý týždeň zdvihol cenu cestovného v MHD.

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) návrh dopravného podniku zamietol. „Rušenie liniek v takejto podobe je neprijateľné,“ povedal. „Je to presne proti prioritám mesta, chceme aktívne podporovať MHD a ľudí presvedčiť, aby využívali hromadnú dopravu."

Výpovede taja

Návrhy dopravného podniku
  • zrušené linky – 7, 17, 27, 35, 38, 44, 51, 58, 89, 133, 139, 147, 151
  • zmena na špičkovú linku – 34, 78
  • zmena na špičkovú linku aj so zmenou intervalu – 74, 94
  • zmena intervalu - 21, 30, 37, 50, 53, 63, 66, 67, 68, 99 (z toho zmena intervalu počas rannej špičky 21, 30, 37, 50, 53, 63, 68, 99)

Ftáčnik priznáva, že dopravný podnik potrebuje ozdraviť. Súčasťou toho je aj veľké prepúšťanie.

O prácu má prísť od 1. septembra 265 ľudí z 3283 zamestnancov, pričom to nemajú byť šoféri. Nový šéf dopravného podniku Ľubomír Belfi hovorí, že u dopravcu panovala prezamestnanosť.

Či sú medzi ľuďmi, ktorí prídu o prácu, aj manažéri a či odídu s vysokým odstupným, dopravný podnik prezradiť nechcel. „Tieto informácie vám nemôžem poskytnúť," povedala Agáta Staneková hovorkyňa dopravného podniku.

Ftáčnik prezradil, že dopravca zoškrtal počet riaditeľov jednotlivých úsekov. Ďalšou možnosťou ozdravenia je väčší príspevok na MHD od mesta. Tak to podľa primátora funguje napríklad v Prahe.

Čas len dva týždne

Primátor priznáva, že ďalšie šetrenie dopravný podnik potrebuje. Pred tým než pristúpi k zrušeniu liniek však chce poznať stanovisko dopravnej komisie, vyjadriť sa majú aj obyvatelia.

Diskusia bude prebiehať na internetovej stránke mesta. Ľudia môžu mailom reagovať na návrhy, aké linky chce dopravca rušiť a aké obmedziť. Písať majú na mhd@bratislava.sk.

Diskusia je však časovo obmedzená. Spoje chce dopravný podnik obmedziť už od septembra. Ftáčnik preto hovorí o maximálne dvoch týždňoch na vyjadrenie.

Objednávateľ neobjednáva

Predseda mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ) upozornil, že vzťah medzi mestom a dopravným podnikom funguje roky opačne a tento návrh dopravného podniku to len potvrdzuje.

„Magistrát si má objednávať obslužnosť a výkony u dopravného podniku,“ hovorí Uhler. „Magistrát má oddelenie prevádzky dopravy, tam je referát MHD, oni by mali skúmať, odkiaľ kam je vhodná linka, mali by si objednávať prieskumy.“

Uhler upozornil na dôležitosť prieskumov. Ak teraz robí dopravný podnik prieskumy nebudú objektívne, keďže sú prázdniny.

„Mali by sa robiť prázdninové prieskumy a prieskumy v špičke,“ dodal.

Ftáčnik s Uhlerom súhlasí. Vraví, že roky to objednávanie výkonov u dopravného podniku fungovalo opačne. „Teraz to objednali za nás,“ hovorí primátor, vysvetľuje to časom. „Dopravný podnik má za 1 a pol roku dosiahnuť vyrovnaný rozpočet, chápem, že ich tlačí čas.“

Názor Obvodného úradu životného prostredia:

K reorganizácii bratislavskej MHD poskytol dnes svoje stanovisko aj Obvodný úrad životného prostredia v Bratislave. Ten žiada pri nej zohľadniť aj ekologický aspekt. Bratislava je podľa štúdií jedno z najhlučnejších miest.

"Je tiež potrebné preferovať ekologické spôsoby dopravy, mestskú hromadnú dopravu, chodcov a cyklistov. Na druhej strane je pre výrazné negatívne externality nevyhnutné obmedziť individuálnu automobilovú dopravu," uviedol prednosta úradu Michal Drotován.

Viac čítaj tu - v Bratislave je nadmerný hluk

TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 482
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 041
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 026
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 771
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 543
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 206
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 579
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 534
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 172
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 658
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 468
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 150
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 981
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 944
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 884
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 411
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu