SME

V Bratislave je nadmerný hluk

Úrad životného prostredia tvrdí, že je preto nevyhnutné hľadať reálne ekologické alternatívy na prepravu

V Bratislave je priveľa áut, kritizuje Úrad životného prostrediaV Bratislave je priveľa áut, kritizuje Úrad životného prostredia (Zdroj: SME - ARCHÍV)

BRATISLAVA. Podľa Obvodného úradu životného prostredia (ObÚ ŽP) v Bratislave potrebuje hlavné mesto SR ekologickú dopravu a pri navrhovaných úpravách i plánovanej reorganizácii verejnej dopravy žiada zohľadniť nielen ekonomický, ale aj ekologický aspekt posúdenia stavu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hučí hlavne doprava

"Bratislava je podľa štúdií jedno z najhlučnejších miest a v mnohých lokalitách je prípustná hluková záťaž prekročená až o 30 decibelov, pričom hlavným zdrojom hluku je doprava," uviedol prednosta ObÚ ŽP Michal Drotován.

SkryťVypnúť reklamu

"Jednou z možností znižovania hluku je pridávanie sekaných gúm zo starých pneumatík do asfaltu, čím možno vytvoriť gumoasfaltovú hmotu, ktorá výrazne znižuje hlučnosť automobilov pri premávke," hovorí.

Podľa neho je potrebné preferovať ekologické spôsoby dopravy, MHD a integrovanú dopravu s využitím vlakov, greenways, cyklistov a chodcov. Na druhej strane pre výrazné negatívne externality je potrebné obmedziť individuálnu automobilovú dopravu. Z dôvodu zvyšovania zaťaženia obyvateľov mesta vysokou mierou hluku, splodín a nedostatočnej priepustnosti ciest je nevyhnutné hľadať reálne ekologické alternatívy na prepravu.

Vzorom sú Dáni

"Za vzor môžeme považovať mesto Kodaň, ktoré začínalo pred štyridsiatimi rokmi na približne rovnakej úrovni v oblasti dopravy ako Bratislava. V súčasnosti v Kodani dochádza na bicykli do práce a školy 33 percent obyvateľov (v Bratislave necelé 1 percento) a verejnú dopravu využíva ďalších 27 percent," porovnal Drotován.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň pripomenul potrebu začať urgentne riešiť alternatívnu dopravu pre ochranu všetkých zložiek životného prostredia a obyvateľov. Je dôležité uvedomiť si, že verejné priestory sa budujú pre ľudí a nie pre automobily. ObÚ ŽP v Bratislave navrhuje zvážiť úpravu výkonov Dopravného podniku Bratislava s ohľadom na strednodobý a dlhodobý horizont.

"V prípade neriešenia už teraz veľmi problematického nastavenia dopravy v Bratislave, možno očakávať nárast problémov na neúnosnú mieru," dodal Drotován.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  2. Na Marka oharka do jarka
  3. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  5. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  7. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 13 354
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 626
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 316
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 325
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 773
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 834
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 439
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 076
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 580
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 234
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 198
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 847
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 593
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 700
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 8 837
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 486
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu