SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

V Bratislave je nadmerný hluk

Úrad životného prostredia tvrdí, že je preto nevyhnutné hľadať reálne ekologické alternatívy na prepravu

V Bratislave je priveľa áut, kritizuje Úrad životného prostrediaV Bratislave je priveľa áut, kritizuje Úrad životného prostredia (Zdroj: SME - ARCHÍV)

BRATISLAVA. Podľa Obvodného úradu životného prostredia (ObÚ ŽP) v Bratislave potrebuje hlavné mesto SR ekologickú dopravu a pri navrhovaných úpravách i plánovanej reorganizácii verejnej dopravy žiada zohľadniť nielen ekonomický, ale aj ekologický aspekt posúdenia stavu.

Hučí hlavne doprava

"Bratislava je podľa štúdií jedno z najhlučnejších miest a v mnohých lokalitách je prípustná hluková záťaž prekročená až o 30 decibelov, pričom hlavným zdrojom hluku je doprava," uviedol prednosta ObÚ ŽP Michal Drotován.

SkryťVypnúť reklamu

"Jednou z možností znižovania hluku je pridávanie sekaných gúm zo starých pneumatík do asfaltu, čím možno vytvoriť gumoasfaltovú hmotu, ktorá výrazne znižuje hlučnosť automobilov pri premávke," hovorí.

Podľa neho je potrebné preferovať ekologické spôsoby dopravy, MHD a integrovanú dopravu s využitím vlakov, greenways, cyklistov a chodcov. Na druhej strane pre výrazné negatívne externality je potrebné obmedziť individuálnu automobilovú dopravu. Z dôvodu zvyšovania zaťaženia obyvateľov mesta vysokou mierou hluku, splodín a nedostatočnej priepustnosti ciest je nevyhnutné hľadať reálne ekologické alternatívy na prepravu.

Vzorom sú Dáni

"Za vzor môžeme považovať mesto Kodaň, ktoré začínalo pred štyridsiatimi rokmi na približne rovnakej úrovni v oblasti dopravy ako Bratislava. V súčasnosti v Kodani dochádza na bicykli do práce a školy 33 percent obyvateľov (v Bratislave necelé 1 percento) a verejnú dopravu využíva ďalších 27 percent," porovnal Drotován.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň pripomenul potrebu začať urgentne riešiť alternatívnu dopravu pre ochranu všetkých zložiek životného prostredia a obyvateľov. Je dôležité uvedomiť si, že verejné priestory sa budujú pre ľudí a nie pre automobily. ObÚ ŽP v Bratislave navrhuje zvážiť úpravu výkonov Dopravného podniku Bratislava s ohľadom na strednodobý a dlhodobý horizont.

"V prípade neriešenia už teraz veľmi problematického nastavenia dopravy v Bratislave, možno očakávať nárast problémov na neúnosnú mieru," dodal Drotován.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 22 960
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 247
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 666
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 462
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 868
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 306
  7. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 2 667
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 465
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 255
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 908
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 620
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 084
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 204
  6. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 4 192
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 875
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 738
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu