SME

V Bratislave je nadmerný hluk

Úrad životného prostredia tvrdí, že je preto nevyhnutné hľadať reálne ekologické alternatívy na prepravu

V Bratislave je priveľa áut, kritizuje Úrad životného prostrediaV Bratislave je priveľa áut, kritizuje Úrad životného prostredia (Zdroj: SME - ARCHÍV)

BRATISLAVA. Podľa Obvodného úradu životného prostredia (ObÚ ŽP) v Bratislave potrebuje hlavné mesto SR ekologickú dopravu a pri navrhovaných úpravách i plánovanej reorganizácii verejnej dopravy žiada zohľadniť nielen ekonomický, ale aj ekologický aspekt posúdenia stavu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hučí hlavne doprava

"Bratislava je podľa štúdií jedno z najhlučnejších miest a v mnohých lokalitách je prípustná hluková záťaž prekročená až o 30 decibelov, pričom hlavným zdrojom hluku je doprava," uviedol prednosta ObÚ ŽP Michal Drotován.

SkryťVypnúť reklamu

"Jednou z možností znižovania hluku je pridávanie sekaných gúm zo starých pneumatík do asfaltu, čím možno vytvoriť gumoasfaltovú hmotu, ktorá výrazne znižuje hlučnosť automobilov pri premávke," hovorí.

Podľa neho je potrebné preferovať ekologické spôsoby dopravy, MHD a integrovanú dopravu s využitím vlakov, greenways, cyklistov a chodcov. Na druhej strane pre výrazné negatívne externality je potrebné obmedziť individuálnu automobilovú dopravu. Z dôvodu zvyšovania zaťaženia obyvateľov mesta vysokou mierou hluku, splodín a nedostatočnej priepustnosti ciest je nevyhnutné hľadať reálne ekologické alternatívy na prepravu.

Vzorom sú Dáni

"Za vzor môžeme považovať mesto Kodaň, ktoré začínalo pred štyridsiatimi rokmi na približne rovnakej úrovni v oblasti dopravy ako Bratislava. V súčasnosti v Kodani dochádza na bicykli do práce a školy 33 percent obyvateľov (v Bratislave necelé 1 percento) a verejnú dopravu využíva ďalších 27 percent," porovnal Drotován.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň pripomenul potrebu začať urgentne riešiť alternatívnu dopravu pre ochranu všetkých zložiek životného prostredia a obyvateľov. Je dôležité uvedomiť si, že verejné priestory sa budujú pre ľudí a nie pre automobily. ObÚ ŽP v Bratislave navrhuje zvážiť úpravu výkonov Dopravného podniku Bratislava s ohľadom na strednodobý a dlhodobý horizont.

"V prípade neriešenia už teraz veľmi problematického nastavenia dopravy v Bratislave, možno očakávať nárast problémov na neúnosnú mieru," dodal Drotován.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 990
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 599
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 819
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 630
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 286
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 927
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 413
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 125
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 210
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 9 652
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 444
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 285
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 875
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 758
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 559
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu