SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Vozičkárom sa stále lieta ťažko

Špeciálnu plošinu, cez ktorú by nastúpili do lietadla, Bratislava nevyužíva

Letisko tvrdí, že dodržiavanie európskej smernice o bezbariérovom prístupe kontrolovala Slovenská obchodná inšpekcia a nedostatky nezistilaLetisko tvrdí, že dodržiavanie európskej smernice o bezbariérovom prístupe kontrolovala Slovenská obchodná inšpekcia a nedostatky nezistila (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Hendikepovaných ľudí z Bratislavy lieta viac, stále však majú problémy.

BRATISLAVA. Vozičkári musia aj z moderného odletového terminálu na bratislavskom letisku nastupovať do lietadla tak, že ich vynášajú na rukách.

Vozičkára, ktorého v sobotu na Malorke na palubu pohodlne vyložili špeciálne upraveným autom, v Bratislave po schodoch znášal kamarát na rukách.

Je to nebezpečné

„Transportujú ma ručne, pretože Bratislava ešte nenašla financie na auto so zdvižnou plošinou,“ potvrdzuje aj predsedníčka Slovenského zväzu telesne postihnutých Mária Vrábeľová, ktorá robí aj školenia pre letiskový personál.

Vynášanie na palubu pre ňu vôbec nie je príjemné. „Mám strach a nepáči sa mi tiež, že robím divadlo pre cestujúcu verejnosť,“ dodala. „Nakladajú ma na palubu lietadla cez tie schodíky a každý sa na mňa pozerá.“
Tvrdí, že tento problém má len v Bratislave a v Luxembursku, kde je malé letisko.

„Zdvižnú plošinu majú takmer všade, vo Schwechate, bola som v Bruseli, Aténach, Barcelone, Istanbule, Paríži,“ vyratúva. Cestujúcich takto nakladajú aj v Prahe. „Dodávateľská firma má špeciálne auto s výsuvnou plošinou,“ povedala hovorkyňa pražského letiska Michaela Lagronová.

let-r981_res_res.jpg

Počet telesne postihnutých cestujúcich sa na bratislavskom letisku zvyšuje.

FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

Letisko sa bráni

„Všetky existujúce terminály bratislavského letiska vrátane novo vybudovaného odletového terminálu sú bezbariérové,“ tvrdí hovorkyňa bratislavského letiska Dana Madunická.

Problém však nastáva hlavne pri nízkonákladových leteckých spoločnostiach, ktoré parkujú ďalej od budovy letiska a teda sa do lietadla nenastupuje priamo cez rampu, ale po schodoch. Letisko priznáva, že plošinu nevyužíva.

„Asistenciu imobilným cestujúcim na letisku poskytuje handlingový partner leteckého dopravcu, jedným
z nich je i bratislavské letisko. Vykonáva služby naloženia či vyloženia imobilných cestujúcich špecializovanou stoličkou,“ hovorí Madunická.

Podotýka, že 1. júla bezbariérovosť na letisku kontrolovala Slovenská obchodná inšpekcia a „nevzniesla nedostatky“.

Vrábeľová si však myslí, že je čo naprávať. Okrem toho, že ju nosia na rukách, výťah v termináli je podľa nej malý a nezmestí sa tam s asistentom či väčším - elektrickým vozíkom.

Cestujú viac

Počet telesne postihnutých cestujúcich sa pritom podľa Madunickej zvyšuje. Kým v roku 2009 vybavili v Bratislave 1119 ich príletov a odletov, o rok neskôr 1206 a za prvý polrok tohto roka ich už prepravili 730.

„Čo svedčí o tom, že počet imobilných cestujúcich má rastúci charakter a so službami bratislavského letiska sú spokojní,“ dodala.

Pomáhať káže aj Európa

Ak letiská a firmy smernicu nedodržujú, hrozí im postih.

BRATISLAVA. Bezbariérovú prepravu upravuje aj európska smernica, ktorá platí od júla 2008. Každý hendikepovaný pasažier na ňu má nárok a to bez toho, aby za pomoc musel platiť. Okrem toho má právo, aby na letisku bol stále k dispozícii asistent.

„K zákazu diskriminácie viedlo komisiu správanie nízkonákladovej spoločnosti. V roku 2002 vyžadovala od imobilných ľudí poplatok za používanie invalidného vozíka,“ píše portál vozickari.sk.

„Taktiež nesmeli byť na palube lietadla viac ako štyri hendikepované osoby. V únii pritom až 10 percent obyvateľov trpí zníženou pohyblivosťou či orientáciou,“ dodáva portál.

(him)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 312
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 651
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 929
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 868
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 816
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 140
  7. Aká je chémia vôní 8 821
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 574
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 398
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 051
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu