Vozičkárom sa stále lieta ťažko

Špeciálnu plošinu, cez ktorú by nastúpili do lietadla, Bratislava nevyužíva

Letisko tvrdí, že dodržiavanie európskej smernice o bezbariérovom prístupe kontrolovala Slovenská obchodná inšpekcia a nedostatky nezistila(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Hendikepovaných ľudí z Bratislavy lieta viac, stále však majú problémy.

BRATISLAVA. Vozičkári musia aj z moderného odletového terminálu na bratislavskom letisku nastupovať do lietadla tak, že ich vynášajú na rukách.

Vozičkára, ktorého v sobotu na Malorke na palubu pohodlne vyložili špeciálne upraveným autom, v Bratislave po schodoch znášal kamarát na rukách.

Je to nebezpečné

„Transportujú ma ručne, pretože Bratislava ešte nenašla financie na auto so zdvižnou plošinou,“ potvrdzuje aj predsedníčka Slovenského zväzu telesne postihnutých Mária Vrábeľová, ktorá robí aj školenia pre letiskový personál.

Vynášanie na palubu pre ňu vôbec nie je príjemné. „Mám strach a nepáči sa mi tiež, že robím divadlo pre cestujúcu verejnosť,“ dodala. „Nakladajú ma na palubu lietadla cez tie schodíky a každý sa na mňa pozerá.“
Tvrdí, že tento problém má len v Bratislave a v Luxembursku, kde je malé letisko.

„Zdvižnú plošinu majú takmer všade, vo Schwechate, bola som v Bruseli, Aténach, Barcelone, Istanbule, Paríži,“ vyratúva. Cestujúcich takto nakladajú aj v Prahe. „Dodávateľská firma má špeciálne auto s výsuvnou plošinou,“ povedala hovorkyňa pražského letiska Michaela Lagronová.

let-r981_res_res.jpg

Počet telesne postihnutých cestujúcich sa na bratislavskom letisku zvyšuje.

FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

Letisko sa bráni

„Všetky existujúce terminály bratislavského letiska vrátane novo vybudovaného odletového terminálu sú bezbariérové,“ tvrdí hovorkyňa bratislavského letiska Dana Madunická.

Problém však nastáva hlavne pri nízkonákladových leteckých spoločnostiach, ktoré parkujú ďalej od budovy letiska a teda sa do lietadla nenastupuje priamo cez rampu, ale po schodoch. Letisko priznáva, že plošinu nevyužíva.

„Asistenciu imobilným cestujúcim na letisku poskytuje handlingový partner leteckého dopravcu, jedným
z nich je i bratislavské letisko. Vykonáva služby naloženia či vyloženia imobilných cestujúcich špecializovanou stoličkou,“ hovorí Madunická.

Podotýka, že 1. júla bezbariérovosť na letisku kontrolovala Slovenská obchodná inšpekcia a „nevzniesla nedostatky“.

Vrábeľová si však myslí, že je čo naprávať. Okrem toho, že ju nosia na rukách, výťah v termináli je podľa nej malý a nezmestí sa tam s asistentom či väčším - elektrickým vozíkom.

Cestujú viac

Počet telesne postihnutých cestujúcich sa pritom podľa Madunickej zvyšuje. Kým v roku 2009 vybavili v Bratislave 1119 ich príletov a odletov, o rok neskôr 1206 a za prvý polrok tohto roka ich už prepravili 730.

„Čo svedčí o tom, že počet imobilných cestujúcich má rastúci charakter a so službami bratislavského letiska sú spokojní,“ dodala.

Pomáhať káže aj Európa

Ak letiská a firmy smernicu nedodržujú, hrozí im postih.

BRATISLAVA. Bezbariérovú prepravu upravuje aj európska smernica, ktorá platí od júla 2008. Každý hendikepovaný pasažier na ňu má nárok a to bez toho, aby za pomoc musel platiť. Okrem toho má právo, aby na letisku bol stále k dispozícii asistent.

„K zákazu diskriminácie viedlo komisiu správanie nízkonákladovej spoločnosti. V roku 2002 vyžadovala od imobilných ľudí poplatok za používanie invalidného vozíka,“ píše portál vozickari.sk.

„Taktiež nesmeli byť na palube lietadla viac ako štyri hendikepované osoby. V únii pritom až 10 percent obyvateľov trpí zníženou pohyblivosťou či orientáciou,“ dodáva portál.

(him)

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 037
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 351
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 868
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 573
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 564
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 345
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 286
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 266
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 187
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 102