SME

Vozičkárom sa stále lieta ťažko

Špeciálnu plošinu, cez ktorú by nastúpili do lietadla, Bratislava nevyužíva

Letisko tvrdí, že dodržiavanie európskej smernice o bezbariérovom prístupe kontrolovala Slovenská obchodná inšpekcia a nedostatky nezistilaLetisko tvrdí, že dodržiavanie európskej smernice o bezbariérovom prístupe kontrolovala Slovenská obchodná inšpekcia a nedostatky nezistila (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Hendikepovaných ľudí z Bratislavy lieta viac, stále však majú problémy.

BRATISLAVA. Vozičkári musia aj z moderného odletového terminálu na bratislavskom letisku nastupovať do lietadla tak, že ich vynášajú na rukách.

Vozičkára, ktorého v sobotu na Malorke na palubu pohodlne vyložili špeciálne upraveným autom, v Bratislave po schodoch znášal kamarát na rukách.

Je to nebezpečné

„Transportujú ma ručne, pretože Bratislava ešte nenašla financie na auto so zdvižnou plošinou,“ potvrdzuje aj predsedníčka Slovenského zväzu telesne postihnutých Mária Vrábeľová, ktorá robí aj školenia pre letiskový personál.

Vynášanie na palubu pre ňu vôbec nie je príjemné. „Mám strach a nepáči sa mi tiež, že robím divadlo pre cestujúcu verejnosť,“ dodala. „Nakladajú ma na palubu lietadla cez tie schodíky a každý sa na mňa pozerá.“
Tvrdí, že tento problém má len v Bratislave a v Luxembursku, kde je malé letisko.

„Zdvižnú plošinu majú takmer všade, vo Schwechate, bola som v Bruseli, Aténach, Barcelone, Istanbule, Paríži,“ vyratúva. Cestujúcich takto nakladajú aj v Prahe. „Dodávateľská firma má špeciálne auto s výsuvnou plošinou,“ povedala hovorkyňa pražského letiska Michaela Lagronová.

let-r981_res_res.jpg

Počet telesne postihnutých cestujúcich sa na bratislavskom letisku zvyšuje.

FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

Letisko sa bráni

„Všetky existujúce terminály bratislavského letiska vrátane novo vybudovaného odletového terminálu sú bezbariérové,“ tvrdí hovorkyňa bratislavského letiska Dana Madunická.

Problém však nastáva hlavne pri nízkonákladových leteckých spoločnostiach, ktoré parkujú ďalej od budovy letiska a teda sa do lietadla nenastupuje priamo cez rampu, ale po schodoch. Letisko priznáva, že plošinu nevyužíva.

„Asistenciu imobilným cestujúcim na letisku poskytuje handlingový partner leteckého dopravcu, jedným
z nich je i bratislavské letisko. Vykonáva služby naloženia či vyloženia imobilných cestujúcich špecializovanou stoličkou,“ hovorí Madunická.

Podotýka, že 1. júla bezbariérovosť na letisku kontrolovala Slovenská obchodná inšpekcia a „nevzniesla nedostatky“.

Vrábeľová si však myslí, že je čo naprávať. Okrem toho, že ju nosia na rukách, výťah v termináli je podľa nej malý a nezmestí sa tam s asistentom či väčším - elektrickým vozíkom.

Cestujú viac

Počet telesne postihnutých cestujúcich sa pritom podľa Madunickej zvyšuje. Kým v roku 2009 vybavili v Bratislave 1119 ich príletov a odletov, o rok neskôr 1206 a za prvý polrok tohto roka ich už prepravili 730.

„Čo svedčí o tom, že počet imobilných cestujúcich má rastúci charakter a so službami bratislavského letiska sú spokojní,“ dodala.

Pomáhať káže aj Európa

Ak letiská a firmy smernicu nedodržujú, hrozí im postih.

BRATISLAVA. Bezbariérovú prepravu upravuje aj európska smernica, ktorá platí od júla 2008. Každý hendikepovaný pasažier na ňu má nárok a to bez toho, aby za pomoc musel platiť. Okrem toho má právo, aby na letisku bol stále k dispozícii asistent.

„K zákazu diskriminácie viedlo komisiu správanie nízkonákladovej spoločnosti. V roku 2002 vyžadovala od imobilných ľudí poplatok za používanie invalidného vozíka,“ píše portál vozickari.sk.

„Taktiež nesmeli byť na palube lietadla viac ako štyri hendikepované osoby. V únii pritom až 10 percent obyvateľov trpí zníženou pohyblivosťou či orientáciou,“ dodáva portál.

(him)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 376
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 898
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 234
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 029
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 816
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 805
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 056
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 644
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 940
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 445
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 362
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 250
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu