SME

Spustili bránu na záchyt rádioaktivity vo vlakových vagónoch

V Bratislave dnes spustili monitorovaciu bránu na zachytávanie rádioaktívneho materiálu v železničných vagónoch. Okrem ochrany zdravia má dopomôcť aj k znižovaniu hospodárskych strát.

BRATISLAVA. Štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Hudacký dnes na železničnej stanici Bratislava - východ uviedol do prevádzky monitorovaciu bránu na záchyt rádioaktívneho materiálu v prepravovaných materiáloch na železničných vagónoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Dnes spúšťame pilotný projekt. Verím, že vytvoríme systém ďalších takýchto monitorovacích staníc v dopravných uzloch na Slovensku. Pretože tak ako sa rozvíjajú schengenské hranice, takisto sa musia hľadať riešenia, ktoré budú zabezpečovať ochranu zdravia a životného prostredia. Preto vlastne prichádza k posunu takýchto monitorovacích staníc z hraníc do dopravných uzlov, kde môžeme eliminovať skrytú rádioaktivitu," uviedol Hudacký.

SkryťVypnúť reklamu

Podotkol, že okrem ochrany zdravia a životného prostredia zariadenie prispeje aj k zníženiu hospodárskych strát. "Je množstvo tovarov, predovšetkým železného šrotu, ktoré putujú smerom do západných krajín a ktoré sa doteraz bohužiaľ museli vracať, pretože až v západnej Európe bola zistená zvýšená rádioaktivita. Takéto tovary sa potom zbytočne vracajú do SR, čím sa vytvárajú hospodárske straty," zdôraznil štátny tajomník.

"Takéto zariadenie nie je komerčným zariadením, jedná sa o pomerne unikátne zariadenie, ktoré musí spĺňať špecifické podmienky prevádzky na železnici," informoval Štefan Krnáč zo spoločnosti Metra, s.r.o., Bratislava, ktorá je dodávateľom monitorovacej technológie.

Zariadenia má podľa jeho informácií štyri subsystémy. "Jeden je samotný detekčný systém, ktorý tvorí alarmovú bránu. Druhý systém je spektrometrický, ktorý umožňuje základnú izotopickú analýzu priamo po prechode vagóna. Tretí je komunikačný, vyhodnocovací a riadiaci systém, ktorý zabezpečuje v automatickom režime komunikáciu medzi jednotlivými zložkami, ktoré sa následne podieľajú na záchyte podozrivého vagóna. Štvrtý je kamerový systém, ktorý rozoznáva vagóny a vie ich aj identifikovať," dodal Krnáč.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: khu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 7 039
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 140
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 866
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 836
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 375
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 797
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 462
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 131
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 818
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 226
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 953
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 262
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 296
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 303
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 985
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 369
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu