SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Schlosser: MHD stojí v zápchach

Preferencia električiek síce bude, no nemôže byť všade, hovorí hlavný dopravný inžinier Bratislavy TIBOR SCHLOSSER. Hrozil by vraj celkový kolaps dopravy.

Tibor Schlosser (1957) sa narodil a žije v Bratislave. Tento týždeň bol vymenovaný za Hlavného dopravného inžiniera mesta Bratislavy. Vyštudoval cestné a dopravné inžinierstvo na STU a pracoval v zahraničnej firme, ktorá riešila dopravné systémy po ceTibor Schlosser (1957) sa narodil a žije v Bratislave. Tento týždeň bol vymenovaný za Hlavného dopravného inžiniera mesta Bratislavy. Vyštudoval cestné a dopravné inžinierstvo na STU a pracoval v zahraničnej firme, ktorá riešila dopravné systémy po ce (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Ako by sa mohli pri preferencii zrýchliť električky?

„Preferencia električiek na Vajnorskej, Račianskej radiále sa predpokladá na úsekoch s jednoduchými svetelne riadenými križovatkami, kde uličná sieť nie je zaťažovaná silnými priečnymi smermi. Podľa charakteru dní a časových intervaloch prevádzky a dĺžky úsekov zapojených do preferencie, od desiatok sekúnd až po niekoľko minút. Na Vajnorskej ide o úsek po Tomašikovu ulicu, na Račianskej po Jarošovu ulicu.“

Bude sa meniť cestná svetelná signalizácia aj na kľúčových bratislavských križovatkách?

Skryť Vypnúť reklamu

„Napríklad križovatky na Vajnorskej ulici – Tomášikova, Bajkalská, Trnavské mýto, Karadžičova a na Račianskej ulici – Jarošova a Račianske mýto sú oveľa zložitejšie v kontexte riadenia. V nich nie je možné samotnou jednoduchou preferenciou električkovej dopravy narušiť ich jednotlivé fázy v signálnom pláne križovatiek.“

Prečo?

„Vznikli by tak za pár minút v dopravných špičkách veľké zápchy z vedľajších smerov a celkový kolaps dopravy. Taký je žiaľ dnes reálny charakter dopravy v Bratislave.“

Má teda preferencia v Bratislave zmysel?

„Preferencia bude mať určite veľký prínos v dopravných sedlách, čiže v čase medzi špičkami, ale tiež večer a cez víkendy na ucelených trasách. Treba si uvedomiť, že doprava a jej dopravné prúdy na ploche mesta v uličnej sieti majú svoje zákonitosti, aby sa udržala bezpečnosť cestnej premávky. Ďalším krokom bude prehodnotenie aj možnosti absolútnej preferencie električkovej dopravy – aj na kľúčových križovatkách, čo si už vyžaduje strategické rozhodnutie, ktoré nezostane len v kompetencii magistrátu, ale určite aj mestského zastupiteľstva.“

Skryť Vypnúť reklamu

Mohla by mať MHD prednosť pred autami?

„V Bratislave máme každý pracovný deň v dopravných špičkách saturovaný, teda naplnený stav, čo inak predstavuje zápchy na každej križovatke. Bez preferencie verejnej dopravy sú ich súčasťou samozrejme aj prostriedky verejnej dopravy, čo je veľmi zlé. Cieľom je postupne prichádzať s technickými nástrojmi, kde sa začne zvýhodňovať verejná hromadná doprava.“

Dnes je v Bratislave skôr trend nárastu áut a poklesu využívanie MHD.

„Vzťah medzi ponukou a dopytom v dopravnom procese mesta sa musí orientovať na verejnú dopravu tak, aby cestujúca verejnosť postupne opäť začala vnímať výhodu verejnej dopravy pred individuálnou. Súčasné projekty sú len zárodkom postupného zvyšovania kvality prevádzky verejnej dopravy a určite sa postupne prikročí k potláčaniu využívania individuálnej dopravy ďalšími nástrojmi či už technickými, ale aj ekonomickými. Zámerom je, aby sa postupne mestský priestor tvorený námestiami a ulicami zvýhodňoval pre človeka, pre verejnú dopravu a nie pre individuálnu dopravu reprezentovanú všadeprítomnými a prekážajúcimi autami. Tento proces nebude jednoduchý, ale bude určite stáť za tú námahu a financie.“

Skryť Vypnúť reklamu


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  3. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  4. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 593
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 772
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 768
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 704
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 878
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 543
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 12 696
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 999
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 124
  10. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 405
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Téma: Bratislava: MHD

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Bratislava: Riešenia pre dopravu