Ako by sa mohli pri preferencii zrýchliť električky?
„Preferencia električiek na Vajnorskej, Račianskej radiále sa predpokladá na úsekoch s jednoduchými svetelne riadenými križovatkami, kde uličná sieť nie je zaťažovaná silnými priečnymi smermi. Podľa charakteru dní a časových intervaloch prevádzky a dĺžky úsekov zapojených do preferencie, od desiatok sekúnd až po niekoľko minút. Na Vajnorskej ide o úsek po Tomašikovu ulicu, na Račianskej po Jarošovu ulicu.“
Bude sa meniť cestná svetelná signalizácia aj na kľúčových bratislavských križovatkách?
„Napríklad križovatky na Vajnorskej ulici – Tomášikova, Bajkalská, Trnavské mýto, Karadžičova a na Račianskej ulici – Jarošova a Račianske mýto sú oveľa zložitejšie v kontexte riadenia. V nich nie je možné samotnou jednoduchou preferenciou električkovej dopravy narušiť ich jednotlivé fázy v signálnom pláne križovatiek.“
Prečo?
„Vznikli by tak za pár minút v dopravných špičkách veľké zápchy z vedľajších smerov a celkový kolaps dopravy. Taký je žiaľ dnes reálny charakter dopravy v Bratislave.“
Má teda preferencia v Bratislave zmysel?
„Preferencia bude mať určite veľký prínos v dopravných sedlách, čiže v čase medzi špičkami, ale tiež večer a cez víkendy na ucelených trasách. Treba si uvedomiť, že doprava a jej dopravné prúdy na ploche mesta v uličnej sieti majú svoje zákonitosti, aby sa udržala bezpečnosť cestnej premávky. Ďalším krokom bude prehodnotenie aj možnosti absolútnej preferencie električkovej dopravy – aj na kľúčových križovatkách, čo si už vyžaduje strategické rozhodnutie, ktoré nezostane len v kompetencii magistrátu, ale určite aj mestského zastupiteľstva.“
Mohla by mať MHD prednosť pred autami?
„V Bratislave máme každý pracovný deň v dopravných špičkách saturovaný, teda naplnený stav, čo inak predstavuje zápchy na každej križovatke. Bez preferencie verejnej dopravy sú ich súčasťou samozrejme aj prostriedky verejnej dopravy, čo je veľmi zlé. Cieľom je postupne prichádzať s technickými nástrojmi, kde sa začne zvýhodňovať verejná hromadná doprava.“
Dnes je v Bratislave skôr trend nárastu áut a poklesu využívanie MHD.
„Vzťah medzi ponukou a dopytom v dopravnom procese mesta sa musí orientovať na verejnú dopravu tak, aby cestujúca verejnosť postupne opäť začala vnímať výhodu verejnej dopravy pred individuálnou. Súčasné projekty sú len zárodkom postupného zvyšovania kvality prevádzky verejnej dopravy a určite sa postupne prikročí k potláčaniu využívania individuálnej dopravy ďalšími nástrojmi či už technickými, ale aj ekonomickými. Zámerom je, aby sa postupne mestský priestor tvorený námestiami a ulicami zvýhodňoval pre človeka, pre verejnú dopravu a nie pre individuálnu dopravu reprezentovanú všadeprítomnými a prekážajúcimi autami. Tento proces nebude jednoduchý, ale bude určite stáť za tú námahu a financie.“