SME
Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Schlosser: MHD stojí v zápchach

Preferencia električiek síce bude, no nemôže byť všade, hovorí hlavný dopravný inžinier Bratislavy TIBOR SCHLOSSER. Hrozil by vraj celkový kolaps dopravy.

Tibor Schlosser (1957) sa narodil a žije v Bratislave. Tento týždeň bol vymenovaný za Hlavného dopravného inžiniera mesta Bratislavy. Vyštudoval cestné a dopravné inžinierstvo na STU a pracoval v zahraničnej firme, ktorá riešila dopravné systémy po ceTibor Schlosser (1957) sa narodil a žije v Bratislave. Tento týždeň bol vymenovaný za Hlavného dopravného inžiniera mesta Bratislavy. Vyštudoval cestné a dopravné inžinierstvo na STU a pracoval v zahraničnej firme, ktorá riešila dopravné systémy po ce (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Ako by sa mohli pri preferencii zrýchliť električky?

„Preferencia električiek na Vajnorskej, Račianskej radiále sa predpokladá na úsekoch s jednoduchými svetelne riadenými križovatkami, kde uličná sieť nie je zaťažovaná silnými priečnymi smermi. Podľa charakteru dní a časových intervaloch prevádzky a dĺžky úsekov zapojených do preferencie, od desiatok sekúnd až po niekoľko minút. Na Vajnorskej ide o úsek po Tomašikovu ulicu, na Račianskej po Jarošovu ulicu.“

Bude sa meniť cestná svetelná signalizácia aj na kľúčových bratislavských križovatkách?

SkryťVypnúť reklamu

„Napríklad križovatky na Vajnorskej ulici – Tomášikova, Bajkalská, Trnavské mýto, Karadžičova a na Račianskej ulici – Jarošova a Račianske mýto sú oveľa zložitejšie v kontexte riadenia. V nich nie je možné samotnou jednoduchou preferenciou električkovej dopravy narušiť ich jednotlivé fázy v signálnom pláne križovatiek.“

Prečo?

„Vznikli by tak za pár minút v dopravných špičkách veľké zápchy z vedľajších smerov a celkový kolaps dopravy. Taký je žiaľ dnes reálny charakter dopravy v Bratislave.“

Má teda preferencia v Bratislave zmysel?

„Preferencia bude mať určite veľký prínos v dopravných sedlách, čiže v čase medzi špičkami, ale tiež večer a cez víkendy na ucelených trasách. Treba si uvedomiť, že doprava a jej dopravné prúdy na ploche mesta v uličnej sieti majú svoje zákonitosti, aby sa udržala bezpečnosť cestnej premávky. Ďalším krokom bude prehodnotenie aj možnosti absolútnej preferencie električkovej dopravy – aj na kľúčových križovatkách, čo si už vyžaduje strategické rozhodnutie, ktoré nezostane len v kompetencii magistrátu, ale určite aj mestského zastupiteľstva.“

SkryťVypnúť reklamu

Mohla by mať MHD prednosť pred autami?

„V Bratislave máme každý pracovný deň v dopravných špičkách saturovaný, teda naplnený stav, čo inak predstavuje zápchy na každej križovatke. Bez preferencie verejnej dopravy sú ich súčasťou samozrejme aj prostriedky verejnej dopravy, čo je veľmi zlé. Cieľom je postupne prichádzať s technickými nástrojmi, kde sa začne zvýhodňovať verejná hromadná doprava.“

Dnes je v Bratislave skôr trend nárastu áut a poklesu využívanie MHD.

„Vzťah medzi ponukou a dopytom v dopravnom procese mesta sa musí orientovať na verejnú dopravu tak, aby cestujúca verejnosť postupne opäť začala vnímať výhodu verejnej dopravy pred individuálnou. Súčasné projekty sú len zárodkom postupného zvyšovania kvality prevádzky verejnej dopravy a určite sa postupne prikročí k potláčaniu využívania individuálnej dopravy ďalšími nástrojmi či už technickými, ale aj ekonomickými. Zámerom je, aby sa postupne mestský priestor tvorený námestiami a ulicami zvýhodňoval pre človeka, pre verejnú dopravu a nie pre individuálnu dopravu reprezentovanú všadeprítomnými a prekážajúcimi autami. Tento proces nebude jednoduchý, ale bude určite stáť za tú námahu a financie.“

SkryťVypnúť reklamu


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  2. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  3. Agrokomplex 2022
  4. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  5. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  6. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  7. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  8. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 35 962
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 787
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 058
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 445
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 4 171
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 148
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 993
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 010
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 320
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 559
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 122
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 094
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 903
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 865
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 801
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 653
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu