SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Schlosser: MHD stojí v zápchach

Preferencia električiek síce bude, no nemôže byť všade, hovorí hlavný dopravný inžinier Bratislavy TIBOR SCHLOSSER. Hrozil by vraj celkový kolaps dopravy.

Tibor Schlosser (1957) sa narodil a žije v Bratislave. Tento týždeň bol vymenovaný za Hlavného dopravného inžiniera mesta Bratislavy. Vyštudoval cestné a dopravné inžinierstvo na STU a pracoval v zahraničnej firme, ktorá riešila dopravné systémy po ceTibor Schlosser (1957) sa narodil a žije v Bratislave. Tento týždeň bol vymenovaný za Hlavného dopravného inžiniera mesta Bratislavy. Vyštudoval cestné a dopravné inžinierstvo na STU a pracoval v zahraničnej firme, ktorá riešila dopravné systémy po ce (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Ako by sa mohli pri preferencii zrýchliť električky?

„Preferencia električiek na Vajnorskej, Račianskej radiále sa predpokladá na úsekoch s jednoduchými svetelne riadenými križovatkami, kde uličná sieť nie je zaťažovaná silnými priečnymi smermi. Podľa charakteru dní a časových intervaloch prevádzky a dĺžky úsekov zapojených do preferencie, od desiatok sekúnd až po niekoľko minút. Na Vajnorskej ide o úsek po Tomašikovu ulicu, na Račianskej po Jarošovu ulicu.“

Bude sa meniť cestná svetelná signalizácia aj na kľúčových bratislavských križovatkách?

Skryť Vypnúť reklamu

„Napríklad križovatky na Vajnorskej ulici – Tomášikova, Bajkalská, Trnavské mýto, Karadžičova a na Račianskej ulici – Jarošova a Račianske mýto sú oveľa zložitejšie v kontexte riadenia. V nich nie je možné samotnou jednoduchou preferenciou električkovej dopravy narušiť ich jednotlivé fázy v signálnom pláne križovatiek.“

Prečo?

„Vznikli by tak za pár minút v dopravných špičkách veľké zápchy z vedľajších smerov a celkový kolaps dopravy. Taký je žiaľ dnes reálny charakter dopravy v Bratislave.“

Má teda preferencia v Bratislave zmysel?

„Preferencia bude mať určite veľký prínos v dopravných sedlách, čiže v čase medzi špičkami, ale tiež večer a cez víkendy na ucelených trasách. Treba si uvedomiť, že doprava a jej dopravné prúdy na ploche mesta v uličnej sieti majú svoje zákonitosti, aby sa udržala bezpečnosť cestnej premávky. Ďalším krokom bude prehodnotenie aj možnosti absolútnej preferencie električkovej dopravy – aj na kľúčových križovatkách, čo si už vyžaduje strategické rozhodnutie, ktoré nezostane len v kompetencii magistrátu, ale určite aj mestského zastupiteľstva.“

Skryť Vypnúť reklamu

Mohla by mať MHD prednosť pred autami?

„V Bratislave máme každý pracovný deň v dopravných špičkách saturovaný, teda naplnený stav, čo inak predstavuje zápchy na každej križovatke. Bez preferencie verejnej dopravy sú ich súčasťou samozrejme aj prostriedky verejnej dopravy, čo je veľmi zlé. Cieľom je postupne prichádzať s technickými nástrojmi, kde sa začne zvýhodňovať verejná hromadná doprava.“

Dnes je v Bratislave skôr trend nárastu áut a poklesu využívanie MHD.

„Vzťah medzi ponukou a dopytom v dopravnom procese mesta sa musí orientovať na verejnú dopravu tak, aby cestujúca verejnosť postupne opäť začala vnímať výhodu verejnej dopravy pred individuálnou. Súčasné projekty sú len zárodkom postupného zvyšovania kvality prevádzky verejnej dopravy a určite sa postupne prikročí k potláčaniu využívania individuálnej dopravy ďalšími nástrojmi či už technickými, ale aj ekonomickými. Zámerom je, aby sa postupne mestský priestor tvorený námestiami a ulicami zvýhodňoval pre človeka, pre verejnú dopravu a nie pre individuálnu dopravu reprezentovanú všadeprítomnými a prekážajúcimi autami. Tento proces nebude jednoduchý, ale bude určite stáť za tú námahu a financie.“

Skryť Vypnúť reklamu


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 301
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 991
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 281
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 713
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 916
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 379
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 428
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 288
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 206
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 964
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu