SME
Streda, 13. november, 2019 | Meniny má Stanislav

Schlosser: MHD stojí v zápchach

Preferencia električiek síce bude, no nemôže byť všade, hovorí hlavný dopravný inžinier Bratislavy TIBOR SCHLOSSER. Hrozil by vraj celkový kolaps dopravy.

Tibor Schlosser (1957) sa narodil a žije v Bratislave. Tento týždeň bol vymenovaný za Hlavného dopravného inžiniera mesta Bratislavy. Vyštudoval cestné a dopravné inžinierstvo na STU a pracoval v zahraničnej firme, ktorá riešila dopravné systémy po ceTibor Schlosser (1957) sa narodil a žije v Bratislave. Tento týždeň bol vymenovaný za Hlavného dopravného inžiniera mesta Bratislavy. Vyštudoval cestné a dopravné inžinierstvo na STU a pracoval v zahraničnej firme, ktorá riešila dopravné systémy po ce(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Ako by sa mohli pri preferencii zrýchliť električky?

„Preferencia električiek na Vajnorskej, Račianskej radiále sa predpokladá na úsekoch s jednoduchými svetelne riadenými križovatkami, kde uličná sieť nie je zaťažovaná silnými priečnymi smermi. Podľa charakteru dní a časových intervaloch prevádzky a dĺžky úsekov zapojených do preferencie, od desiatok sekúnd až po niekoľko minút. Na Vajnorskej ide o úsek po Tomašikovu ulicu, na Račianskej po Jarošovu ulicu.“

Bude sa meniť cestná svetelná signalizácia aj na kľúčových bratislavských križovatkách?

Článok pokračuje pod video reklamou

„Napríklad križovatky na Vajnorskej ulici – Tomášikova, Bajkalská, Trnavské mýto, Karadžičova a na Račianskej ulici – Jarošova a Račianske mýto sú oveľa zložitejšie v kontexte riadenia. V nich nie je možné samotnou jednoduchou preferenciou električkovej dopravy narušiť ich jednotlivé fázy v signálnom pláne križovatiek.“

Prečo?

„Vznikli by tak za pár minút v dopravných špičkách veľké zápchy z vedľajších smerov a celkový kolaps dopravy. Taký je žiaľ dnes reálny charakter dopravy v Bratislave.“

Má teda preferencia v Bratislave zmysel?

„Preferencia bude mať určite veľký prínos v dopravných sedlách, čiže v čase medzi špičkami, ale tiež večer a cez víkendy na ucelených trasách. Treba si uvedomiť, že doprava a jej dopravné prúdy na ploche mesta v uličnej sieti majú svoje zákonitosti, aby sa udržala bezpečnosť cestnej premávky. Ďalším krokom bude prehodnotenie aj možnosti absolútnej preferencie električkovej dopravy – aj na kľúčových križovatkách, čo si už vyžaduje strategické rozhodnutie, ktoré nezostane len v kompetencii magistrátu, ale určite aj mestského zastupiteľstva.“

Mohla by mať MHD prednosť pred autami?

„V Bratislave máme každý pracovný deň v dopravných špičkách saturovaný, teda naplnený stav, čo inak predstavuje zápchy na každej križovatke. Bez preferencie verejnej dopravy sú ich súčasťou samozrejme aj prostriedky verejnej dopravy, čo je veľmi zlé. Cieľom je postupne prichádzať s technickými nástrojmi, kde sa začne zvýhodňovať verejná hromadná doprava.“

Dnes je v Bratislave skôr trend nárastu áut a poklesu využívanie MHD.

„Vzťah medzi ponukou a dopytom v dopravnom procese mesta sa musí orientovať na verejnú dopravu tak, aby cestujúca verejnosť postupne opäť začala vnímať výhodu verejnej dopravy pred individuálnou. Súčasné projekty sú len zárodkom postupného zvyšovania kvality prevádzky verejnej dopravy a určite sa postupne prikročí k potláčaniu využívania individuálnej dopravy ďalšími nástrojmi či už technickými, ale aj ekonomickými. Zámerom je, aby sa postupne mestský priestor tvorený námestiami a ulicami zvýhodňoval pre človeka, pre verejnú dopravu a nie pre individuálnu dopravu reprezentovanú všadeprítomnými a prekážajúcimi autami. Tento proces nebude jednoduchý, ale bude určite stáť za tú námahu a financie.“


Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  2. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  6. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  7. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  10. VIVO! prišlo do Bratislavy
  1. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  2. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  3. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  4. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  5. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  6. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  7. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  8. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  9. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  10. Na rozvoj turizmu v Košickom kraji je pripravených 840-tisíc eur
  1. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 13 441
  2. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 10 386
  3. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 9 598
  4. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 7 607
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 685
  6. Nový Volkswagen Golf a jeho 7 zásadných noviniek 5 616
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 207
  8. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 4 994
  9. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 795
  10. Vyjadrením bohatstva nie sú peniaze, ale múdrosť 4 326