BRATISLAVA. V starom rímskom kameňolome v St. Margarethen, vzdialeného od Bratislavy len 70 km, sa už tradične konajú operné slávnosti. Tentoraz sa však opere zvýšila len menšia – Ruffiniho scéna s kapacitou 2200 miest, na veľkej s kapacitou skoro 6 tisíc miest sa totiž vždy počas víkendov hrávajú tradičné Pašiové hry.
Ani operní nadšenci však nie sú byť tento rok ukrátení, skôr naopak. Malá scéna ponúka v produkcii Mozartovej opery Don Giovanni síce komornejší, za to umelecky náročnejší a intenzívnejší zážitok. Sklamaní nebudú dokonca odchádzať ani tí, ktorí si zvykli na tieto operné slávnosti chodiť kvôli vizuálnym efektom vrátane ohňostroja, ktorý už tradične operné inscenácie v tomto špecifickom priestore ukončuje.
Efekty a la Hollywood
Ak propagácia akcie sľubuje aj tentoraz efekty v hollywoodskom štýle, nie je to celkom prehnané promo. V závere inscenácie, kedy sa hlavný hrdina prepadá do podsvetia, sa scénografovi Paulovi Zollerovi spolu so svetelným dizajnérom Fabriceom Kebourom podarilo divákom ukázať azda všetko, čo open air divadlo dokáže.
Ak už má Don Giovanni skončiť v pekle, tak nech tam ide na parádnom horiacom koči, aby za hrozivého svitu aj skaly pukali a otvárali svoje horiace praskliny pre nehodné duše. Zoller vo svojej scéne využíva hlavne fototapety s historickým fasádami domov, ktoré však v akejsi zbortenej perspektíve na pozadí reálnej skalnatej krajiny pôsobia ako kryštáliky.
Nemecký režisér Thilo Reinhardt, známy svojimi kontroverznými produkciami, sa pred novinármi sa vyjadril, že chce Dona Giovanniho ukázať nielen ako zvodcu žien, ale aj ako človeka, ktorý chce realizovať svoj potenciál a využiť pritom všetky možnosti, ktoré mu nová sloboda ponúka.
Zbor neviest
Oblečením Dona Ottavia do uniforiem pripomínajúcej tie nacistické sa mu prinajmenšom podarilo spochybniť mravnú pozíciu spoločnosti založenej na pretvárke, ktorá sa proti narušiteľovi poriadku spikla. Don Giovanni neumiera priamo zásahom z neba, ale odstrelí ho čata vojakov, ktorá sa chce pomstí za vraždu svojho veliteľa.
Zaujímavá je komická štylizácia Donny Elviry do šialenej nevesty na úteku, ktorú v alternácii stvárňuje Jolana Fogašová, slovenské hlasy sa objavia aj medzi zboristami. Súčasťou dvestovky účinkujúcich je aj 15 neviest, ktoré tvoria impozantné komické aj tragické pozadie dráme zvodcu.
Dirigent Johannes Wildner naštudoval operu s citom, Akademický orchester Esterházyho zámku v auguste nahradí orchester z Minska. Wolfgang Werner, intendant Operných slávností St. Margarethen, si je istý, že Don Giovanni v Ruffiniho amfiteátri položí základy pre nový, úspešný formát ich festivalu.
Hrá sa od 19. júla až do 28. augusta spravidla od stredy do piatku, na konci augusta budú tejto opere patriť aj dva víkendy. V prípade dobrého počasia by sa malo odohrať spolu 21 predstavení pre vyše štyridsať tisíc divákov. Začiatok predstavenia 20.30. Pri odchode z efektne zrekonštruovaného areálu dostanete letáčiky s pozvánkou už na budúcoročnú produkciu Carmen.
Viac info: www.ofs.at.