SME

MHD zastane, ak vás je vidno

Zastávky na znamenia majú obmedziť meškania v mestskej doprave.

Na niektorých zastávkach spoj zastane už len vtedy, keď šofér vidí ľudí.Na niektorých zastávkach spoj zastane už len vtedy, keď šofér vidí ľudí. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME)

BRATISLAVA. Vzor Londýn, Lisabon či Viedeň. Týmito európskymi mestami sa bratislavský dopravný podnik inšpiroval, keď v mestskej hromadnej doprave rozširoval počet zastávok na znamenie.

Dnes je v Bratislave takýchto zastávok asi tristo, od prvého júla ich pribudlo 32. Tento počet má ešte rásť. Dôvodom je vraj šetrenie a zrýchlenie dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Od zavedenia zastávok na znamenie očakávame úsporu pohonných hmôt, spotreba je najvyššia pri rozbehu vozidla,“ povedala Agáta Staneková z Dopravného podniku.

SkryťVypnúť reklamu

„Zároveň to má vplyv na nižšie znečistenie životného prostredia, ale aj nižšie opotrebenie vozidla,” tvrdí.

Počet zastávok na znamenie rozšírila začiatkom tohto roku aj Praha, autobus tam už automaticky nezastaví na 149 nových miestach.

Oneskorenci pozor Prázdna zastávka. Autobus tam doteraz vždy zastal a počkal na posledných utekajúcich oneskorencov. Na tridsiatke zastávok MHD sa to zmenilo. Spoj tam zastane, len keď tam šofér vidí človeka. Takýchto zastávok je teraz v Bratislave už vyše tristo.

Autobus zastaví iba vtedy, ak je na zastávke aspoň jeden človek, alebo cestujúci vnútri stlačí tlačidlo stop. Špeciálne znamenia cestujúci na zastávke dávať nemusí, netreba mávať ani nič ukazovať.

MHD na znamenie Nastupovanie – cestujúci môže, ale nemusí dávať znamenie na zastávke – musí ale stáť tak, aby ho šofér videl. Vodič je povinný zastaviť, aj keď nevie, či cestujúci nečaká na iný spoj. Vystupovanie – cestujúci musí dať znamenie stisnutím tlačidla STOP.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeny platia od prvého júla. Viacerí cestujúci sa sťažujú, že sa o nich dozvedeli až na zastávke.

„Bol som prekvapený, keď som bežal na autobus, no ten na zastávke ani nezastavil,” hovorí Tomáš z Ružinova. Zastávka bola totiž prázdna, autobus šiel ďalej.

Katarína z Dúbravky zas hovorí, že nechápe, kto zastávky, ktoré sú od júla na znamenie, vyberal. „Vybrali tie, čo sú frekventované, napríklad zastávka Homolova, tam vždy niekto nastupuje. Najskôr takmer úplne zrušili autobus, ktorý ako jediný jazdil do ulíc starej Dúbravky, teraz toto.”

Menej meškaní a viac nafty Agáta Staneková z marketingu Dopravného podniku povedala, že vyberali tie zastávky, ktoré využíva minimálny počet cestujúcich. Zmena má najmä šetriť pohonné hmoty.

Dopravný podnik tvrdí, že zastávky na znamenie môžu znížiť aj meškanie spojov MHD. Keď nezastavujú, môžu tým podľa Stanekovej dobehnúť časový sklz. „Povedie to k zlepšeniu dodržiavania cestovných poriadkov,” tvrdí Staneková.

SkryťVypnúť reklamu

Predseda dopravnej komisie Bratislavy Jozef Uhler (SDKÚ) hovorí, že zastávky na znamenie nie sú zlé. „Ľudia si musia na to len navyknúť. Nemusia dávať znamenia šoférovi.”

Okrem nastupovania zmenila bratislavská MHD aj systém vystupovania zo spojov. Cestujúci v tomto prípade znamenie dať musí – stisnúť tlačidlo stop.

Šetrenie pokračuje MDH v lete linky 7, 17, 55, 178 a 192 nepremávajú;

prázdninový režim má väčšina ostatných liniek;

skracuje sa linka 66, už nechodí k novej budove SND.

Dopravný podnik tento rok šetrí aj inde. Obmedzil premávku minibusových a aj niektorých autobusových liniek.

Napriek tomu pripravuje zdražovanie MHD. Viac zaplatíme už od 1. augusta.

Najviac si priplatia tí, ktorí na cestovanie nepoužívajú električenku, ale jednorazové lístky a tiež tí, ktorí doteraz jazdili len v rámci jedného pásma, dve pásma sa totiž zrušia. Najpoužívanejší papierový lístok bude stáť viac o dvadsať centov.

Vlani skončil dopravný podnik, na čele ktorého stál až do minulého roku Branislav Zahradník, kedysi člen vedenia STV, so stratou vyše šesť miliónov eur. Od začiatku mesiaca mu šéfuje Ľubomir Belfi, o ktorom primátor Milan Ftáčnik (s podporou Smeru) tvrdí, že ide o skúseného krízového manažéra.

Predtým bol šéfom vydavateľstva časopisu Markíza, generálnym riaditeľom televízie TA3 a šéfom mäsokombinátu Tauris.

Do predstavenstva ho vraj nominoval Smer, oficiálne sa k tomu nepriznáva.

Počet zastávok na znamenie chce dopravný podnik rozširovať.

FOTO SME - LUCIA TKÁČIKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Kam smerujú peniaze bohatých?
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 130
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 726
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 123
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 830
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 296
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 578
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 386
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 232
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 258
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 334
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 000
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 928
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 216
  6. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 166
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 055
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 661
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu