SME

Bútora: Z MHD utekali peniaze

Posledné štyri roky bol poslancom v Starom Meste, venuje sa udržateľnej doprave a verejným priestorom. Vyštudovaný historik IVAN BÚTORA si za volant trolejbusu sadol, aby si splnil detský sen.

Ivan Bútora má titul historika z Princetonu a vodičský na trolejbus.Ivan Bútora má titul historika z Princetonu a vodičský na trolejbus. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Lístky na MHD opäť zdražejú. Nebude ju tak využívať menej ľudí?

„Nemyslím si, že by výška cestovného bol faktor, ktorý bude prioritne motivovať alebo demotivovať ľudí využiť verejnú dopravu. Je pravda, že sa už dlhšie nezohľadnila inflácia ani zvýšené náklady na prevádzku MHD. Keďže je teraz ekonomická situácia podniku kritická, zvýšenie bude asi nevyhnutné. No zmena tarify sa dá akceptovať iba vtedy, ak šetrenie nepôjde prioritne na úkor cestujúcich a ak tu bude snaha zlepšovať MHD.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aké sú rezervy v Dopravnom podniku?

SkryťVypnúť reklamu

„Dá sa šetriť napríklad zmenou v organizačnej štruktúre. Je prekvapujúce, že vo vrcholovom vedení bolo donedávna až dvanásť pozícií. Pred nástupom bývalého vedenia DPB ich bolo päť. V podniku je tiež priveľa technicko-hospodárskych pracovníkov.“

Dopravný podnik teda rozhadzoval?

„Myslím, že tu utekali veľké peniaze na rôznych zmluvách, na nevýhodných obstarávaniach či tendroch. Hovorí sa o tom v celom podniku. Viaceré tendre, ktoré v uplynulom období vyhlásil Dopravný podnik, boli napadnuté alebo zrušené Úradom pre verejné obstarávanie. Napríklad je tu zmluva o prenájme autobusov od externej firmy, tieto vozy jazdia, pričom vlastné vozidlá DPB stoja v tom čase vo vozovni. Bude potrebné preveriť aj ďaľšie zmluvy.“

Ako lákať ľudí, aby cestovali MHD a menej autami?

SkryťVypnúť reklamu

„Veľa sa hovorí o nosnom dopravnom systéme a o projekte TEN-T 17. Ale systém integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji sa môže začať robiť už teraz, nie je to závislé od TEN-T. Okolo integrovanej dopravy je však akosi ticho.“

Ako by to malo fungovať?

„Treba urobiť tarifnú integráciu, aby bol v celom kraji jeden spôsob tarify, ako to funguje vo väčšine českých krajov. Zároveň aj dopravnú integráciu – to znamená zavedením pravidelných intervalov u regionálnych liniek vytvoriť nadväznosti medzi vlakovou a autobusovou dopravou, tým zlepšiť obsluhu územia, zvýšiť spoľahlivosť a teda zatraktívniť verejnú dopravu. Ďalším aspektom je zrýchlenie MHD cez preferenciu na svetelných križovatkách, vyhradené jazdné pruhy a iné opatrenia. Pri električkovej doprave by mohlo byť menej liniek, ale častejšie intervaly a lepšie prestupné zastávky. Mesto musí dbať aj na dobré podmienky a atraktívne priestory pre chodcov, aby napríklad človek z autobusu nevystupoval rovno medzi zaparkované autá.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako syn bývalého veľvyslanca ste žili v Amerike. Je tam doprava lepšia?

„Ani nie, väčšina urbánnych regiónov v Amerike je preťažená automobilovou dopravou oveľa viac ako v Bratislave. Dopravné kolapsy, o ktorých sa tu hovorí, sú v USA niekoľkonásobne rozsiahlejšie. Napríklad v New Yorku kostru verejnej dopravy tvorí metro, autobusová doprava je tam pomalá. Nastupuje sa len prednými dverami, platí sa u vodiča, zástavky sú prehustené. Ale už to začínajú meniť. Veľmi inšpiratívne sú v New Yorku zmeny v prospech chodcov a cyklistov.“

Propagujete aj cyklistickú dopravu. Bude niekedy možné v Bratislave chodiť do práce na bicykli po vyhradených cestách?

„Určite áno. No za posledných 20 rokov sa tu uprednostňovala automobilová doprava. Teraz je šanca, že by sa to mohlo zmeniť. Cyklistické trasy sa doteraz plánovali skôr ako turistické či športové trasy. Keď ste za bývalého vedenia mesta na magistráte povedali cyklistická doprava, bolo to na smiech. Nové vedenie mesta, primátor aj poslanci, deklarujú podporu pre cyklistickú dopravu, vytvorila sa cyklistická komisia, to sú pozitívne kroky. Trochu málo sa hovorí o pešom pohybe, ktorý by mal byť v meste základom, nie doplnkom k autám. Tu treba podľa mňa úplne zmeniť paradigmu. No na magistráte stále cítiť staré uvažovanie, neviem o tom, že by sa tu niekto systematicky venoval pešej doprave.“

Celkovo je v doprave zlá nálada. Cestujúci si hneď skočia do vlasov. Ako to vidíte zo šoférskej kabíny?

„Doprava vzbudzuje veľa emócií, človek toho zažije aj počas služby, napríklad agresivitu na cestách. Na druhej strane, ako vodič MHD môžete mať aj pozitívne zážitky. Prioritne sme tu my vodiči na to, aby sme vykonávali službu pre cestujúcich. Tak sa k tomu snažím pristupovať. Nie je to ľahké povolanie, a niekedy sa človek nevyhne ani sporu s cestujúcim.“

Vyštudovali ste prestížnu univerzitu, prečo ste potom šoférom trolejbusu?

„Od malička ma trolejbusy fascinovali. Vedel som, že si to chcem aspoň vyskúšať, povedzme na pár mesiacov, aby som to zažil. Ale celkom to nešlo, musel som sa zaviazať na nejaký čas, tak som si povedal, že do toho pôjdem naplno. Jazdil som takto tri roky, dnes robím na skrátený úväzok. A stále ma to baví.“


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 740
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 069
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 902
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 617
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 675
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 104
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 099
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 272
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 685
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 013
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 430
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 447
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 266
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu