SME
Sobota, 10. apríl, 2021 | Meniny má IgorKrížovkyKrížovky

Bútora: Z MHD utekali peniaze

Posledné štyri roky bol poslancom v Starom Meste, venuje sa udržateľnej doprave a verejným priestorom. Vyštudovaný historik IVAN BÚTORA si za volant trolejbusu sadol, aby si splnil detský sen.

Ivan Bútora má titul historika z Princetonu a vodičský na trolejbus.Ivan Bútora má titul historika z Princetonu a vodičský na trolejbus. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Lístky na MHD opäť zdražejú. Nebude ju tak využívať menej ľudí?

„Nemyslím si, že by výška cestovného bol faktor, ktorý bude prioritne motivovať alebo demotivovať ľudí využiť verejnú dopravu. Je pravda, že sa už dlhšie nezohľadnila inflácia ani zvýšené náklady na prevádzku MHD. Keďže je teraz ekonomická situácia podniku kritická, zvýšenie bude asi nevyhnutné. No zmena tarify sa dá akceptovať iba vtedy, ak šetrenie nepôjde prioritne na úkor cestujúcich a ak tu bude snaha zlepšovať MHD.“

Aké sú rezervy v Dopravnom podniku?

Skryť Vypnúť reklamu

„Dá sa šetriť napríklad zmenou v organizačnej štruktúre. Je prekvapujúce, že vo vrcholovom vedení bolo donedávna až dvanásť pozícií. Pred nástupom bývalého vedenia DPB ich bolo päť. V podniku je tiež priveľa technicko-hospodárskych pracovníkov.“

Dopravný podnik teda rozhadzoval?

„Myslím, že tu utekali veľké peniaze na rôznych zmluvách, na nevýhodných obstarávaniach či tendroch. Hovorí sa o tom v celom podniku. Viaceré tendre, ktoré v uplynulom období vyhlásil Dopravný podnik, boli napadnuté alebo zrušené Úradom pre verejné obstarávanie. Napríklad je tu zmluva o prenájme autobusov od externej firmy, tieto vozy jazdia, pričom vlastné vozidlá DPB stoja v tom čase vo vozovni. Bude potrebné preveriť aj ďaľšie zmluvy.“

Ako lákať ľudí, aby cestovali MHD a menej autami?

Skryť Vypnúť reklamu

„Veľa sa hovorí o nosnom dopravnom systéme a o projekte TEN-T 17. Ale systém integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji sa môže začať robiť už teraz, nie je to závislé od TEN-T. Okolo integrovanej dopravy je však akosi ticho.“

Ako by to malo fungovať?

„Treba urobiť tarifnú integráciu, aby bol v celom kraji jeden spôsob tarify, ako to funguje vo väčšine českých krajov. Zároveň aj dopravnú integráciu – to znamená zavedením pravidelných intervalov u regionálnych liniek vytvoriť nadväznosti medzi vlakovou a autobusovou dopravou, tým zlepšiť obsluhu územia, zvýšiť spoľahlivosť a teda zatraktívniť verejnú dopravu. Ďalším aspektom je zrýchlenie MHD cez preferenciu na svetelných križovatkách, vyhradené jazdné pruhy a iné opatrenia. Pri električkovej doprave by mohlo byť menej liniek, ale častejšie intervaly a lepšie prestupné zastávky. Mesto musí dbať aj na dobré podmienky a atraktívne priestory pre chodcov, aby napríklad človek z autobusu nevystupoval rovno medzi zaparkované autá.“

Skryť Vypnúť reklamu

Ako syn bývalého veľvyslanca ste žili v Amerike. Je tam doprava lepšia?

„Ani nie, väčšina urbánnych regiónov v Amerike je preťažená automobilovou dopravou oveľa viac ako v Bratislave. Dopravné kolapsy, o ktorých sa tu hovorí, sú v USA niekoľkonásobne rozsiahlejšie. Napríklad v New Yorku kostru verejnej dopravy tvorí metro, autobusová doprava je tam pomalá. Nastupuje sa len prednými dverami, platí sa u vodiča, zástavky sú prehustené. Ale už to začínajú meniť. Veľmi inšpiratívne sú v New Yorku zmeny v prospech chodcov a cyklistov.“

Propagujete aj cyklistickú dopravu. Bude niekedy možné v Bratislave chodiť do práce na bicykli po vyhradených cestách?

„Určite áno. No za posledných 20 rokov sa tu uprednostňovala automobilová doprava. Teraz je šanca, že by sa to mohlo zmeniť. Cyklistické trasy sa doteraz plánovali skôr ako turistické či športové trasy. Keď ste za bývalého vedenia mesta na magistráte povedali cyklistická doprava, bolo to na smiech. Nové vedenie mesta, primátor aj poslanci, deklarujú podporu pre cyklistickú dopravu, vytvorila sa cyklistická komisia, to sú pozitívne kroky. Trochu málo sa hovorí o pešom pohybe, ktorý by mal byť v meste základom, nie doplnkom k autám. Tu treba podľa mňa úplne zmeniť paradigmu. No na magistráte stále cítiť staré uvažovanie, neviem o tom, že by sa tu niekto systematicky venoval pešej doprave.“

Celkovo je v doprave zlá nálada. Cestujúci si hneď skočia do vlasov. Ako to vidíte zo šoférskej kabíny?

„Doprava vzbudzuje veľa emócií, človek toho zažije aj počas služby, napríklad agresivitu na cestách. Na druhej strane, ako vodič MHD môžete mať aj pozitívne zážitky. Prioritne sme tu my vodiči na to, aby sme vykonávali službu pre cestujúcich. Tak sa k tomu snažím pristupovať. Nie je to ľahké povolanie, a niekedy sa človek nevyhne ani sporu s cestujúcim.“

Vyštudovali ste prestížnu univerzitu, prečo ste potom šoférom trolejbusu?

„Od malička ma trolejbusy fascinovali. Vedel som, že si to chcem aspoň vyskúšať, povedzme na pár mesiacov, aby som to zažil. Ale celkom to nešlo, musel som sa zaviazať na nejaký čas, tak som si povedal, že do toho pôjdem naplno. Jazdil som takto tri roky, dnes robím na skrátený úväzok. A stále ma to baví.“


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  3. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  4. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 619
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 784
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 485
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 241
  5. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 13 574
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 541
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 150
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 037
  9. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 443
  10. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 6 020
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Téma: Bratislava: MHD

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Bratislava: ROZHOVORY