Letecká záchranná služba bude mať nové vrtuľníky

Bratislavské stredisko leteckej záchrannej služby disponuje jedným vrtuľníkom MI2. Aj ten však lieta len od 15. augusta minulého roku.


Ukážkový záchranný let predviedol tím, v ktorom bol vraj najskúsenejší pilot leteckej záchrany na svete Toni Lötscher, dosiaľ nalietal asi 40 000 hodín. FOTO SME – PAVOL MAJER

Dva predchádzajúce roky letecká záchranná služba v Bratislave vôbec nefungovala. Od mája budúceho roku by MI2 mal nahradiť nový vrtuľník švajčiarskej výroby AGUSTA A109K2, ktorý používa švajčiarska záchranná služba Rega. Jej manažér a bývalý šéfpilot Peter Hässig s tímom ho včera predviedli na letisku M. R. Štefánika.

Letová ukážka vrátane záchrannej akcie bola určená kompetentným pracovníkom príslušných ministerstiev, zdravotných poisťovní a záchranárom a súvisela s nutnou obmenou doterajších piatich vrtuľníkov leteckej záchrannej služby na Slovensku pred naším vstupom do únie. Po 1. januári 2004 už nebude možné ani na Slovensku používať vrtuľníky inej výkonnostnej triedy ako A.

„AGUSTA je dvojmotorový vrtuľník, ktorý spĺňa všetky požadované kritériá po technickej i medicínskej stránke. Je vybavený pre päť osôb, má žeriav na vyťahovanie pacientov do vrtuľníka v neprístupnom teréne, špeciálne zariadenie na vyťahovanie v podvese i zariadenie na nočné videnie,“ povedal Peter Hässig.

Bratislave by nový vrtuľník mal pribudnúť v máji budúceho roku, prvé dva koncom februára poputujú do Popradu a Košíc. Celkovo by ich na Slovensko mali dodať päť.

„Je možné, že sa to zmení, záleží na tom, ako sa nám podarí dohodnúť s tými, ktorí túto službu financujú, teda so zdravotnými poisťovňami,“ povedal Ján Kuboši, konateľ spoločnosti Air Transport Europe, ktorá svoje vrtuľníky používa v leteckej záchrannej službe v štyroch z piatich stredísk na Slovensku – v Košiciach, Poprade, Banskej Bystrici a v Bratislave.

Cena jedného nového vrtuľníka sa pohybuje na hranici 4,5 milióna dolárov. Vrtuľníky, ktoré prídu na Slovensko, však budú lacnejšie, nebudú totiž úplne nové, každý má nalietaných 1500 až 2000 hodín.

„Vzhľadom na to, že ich životnosť je okolo 40 000 letových hodín, nie je to veľa,“ ubezpečil Kuboši, ktorý dúfa, že poisťovne prehodnotia svoj doterajší vzťah k leteckej záchrannej službe.

„Letecká záchranná služba stojí ročne zdravotné poisťvne okolo 60 miliónov korún. To je menej ako dlh, ktorý priemerná okresná nemocnica ,vyrobí‘ za 6 až 8 mesiacov.“

JANA MARTINKOVÁ

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 468
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 185
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 949
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 328
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 167
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 025
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 890
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 671
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 592
  10. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 360