
Ukážkový záchranný let predviedol tím, v ktorom bol vraj najskúsenejší pilot leteckej záchrany na svete Toni Lötscher, dosiaľ nalietal asi 40 000 hodín. FOTO SME – PAVOL MAJER
Dva predchádzajúce roky letecká záchranná služba v Bratislave vôbec nefungovala. Od mája budúceho roku by MI2 mal nahradiť nový vrtuľník švajčiarskej výroby AGUSTA A109K2, ktorý používa švajčiarska záchranná služba Rega. Jej manažér a bývalý šéfpilot Peter Hässig s tímom ho včera predviedli na letisku M. R. Štefánika.
Letová ukážka vrátane záchrannej akcie bola určená kompetentným pracovníkom príslušných ministerstiev, zdravotných poisťovní a záchranárom a súvisela s nutnou obmenou doterajších piatich vrtuľníkov leteckej záchrannej služby na Slovensku pred naším vstupom do únie. Po 1. januári 2004 už nebude možné ani na Slovensku používať vrtuľníky inej výkonnostnej triedy ako A.
„AGUSTA je dvojmotorový vrtuľník, ktorý spĺňa všetky požadované kritériá po technickej i medicínskej stránke. Je vybavený pre päť osôb, má žeriav na vyťahovanie pacientov do vrtuľníka v neprístupnom teréne, špeciálne zariadenie na vyťahovanie v podvese i zariadenie na nočné videnie,“ povedal Peter Hässig.
Bratislave by nový vrtuľník mal pribudnúť v máji budúceho roku, prvé dva koncom februára poputujú do Popradu a Košíc. Celkovo by ich na Slovensko mali dodať päť.
„Je možné, že sa to zmení, záleží na tom, ako sa nám podarí dohodnúť s tými, ktorí túto službu financujú, teda so zdravotnými poisťovňami,“ povedal Ján Kuboši, konateľ spoločnosti Air Transport Europe, ktorá svoje vrtuľníky používa v leteckej záchrannej službe v štyroch z piatich stredísk na Slovensku – v Košiciach, Poprade, Banskej Bystrici a v Bratislave.
Cena jedného nového vrtuľníka sa pohybuje na hranici 4,5 milióna dolárov. Vrtuľníky, ktoré prídu na Slovensko, však budú lacnejšie, nebudú totiž úplne nové, každý má nalietaných 1500 až 2000 hodín.
„Vzhľadom na to, že ich životnosť je okolo 40 000 letových hodín, nie je to veľa,“ ubezpečil Kuboši, ktorý dúfa, že poisťovne prehodnotia svoj doterajší vzťah k leteckej záchrannej službe.
„Letecká záchranná služba stojí ročne zdravotné poisťvne okolo 60 miliónov korún. To je menej ako dlh, ktorý priemerná okresná nemocnica ,vyrobí‘ za 6 až 8 mesiacov.“
JANA MARTINKOVÁ