SME

Letecká záchranná služba bude mať nové vrtuľníky

Bratislavské stredisko leteckej záchrannej služby disponuje jedným vrtuľníkom MI2. Aj ten však lieta len od 15. augusta minulého roku.


Ukážkový záchranný let predviedol tím, v ktorom bol vraj najskúsenejší pilot leteckej záchrany na svete Toni Lötscher, dosiaľ nalietal asi 40 000 hodín. FOTO SME – PAVOL MAJER

Dva predchádzajúce roky letecká záchranná služba v Bratislave vôbec nefungovala. Od mája budúceho roku by MI2 mal nahradiť nový vrtuľník švajčiarskej výroby AGUSTA A109K2, ktorý používa švajčiarska záchranná služba Rega. Jej manažér a bývalý šéfpilot Peter Hässig s tímom ho včera predviedli na letisku M. R. Štefánika.

Letová ukážka vrátane záchrannej akcie bola určená kompetentným pracovníkom príslušných ministerstiev, zdravotných poisťovní a záchranárom a súvisela s nutnou obmenou doterajších piatich vrtuľníkov leteckej záchrannej služby na Slovensku pred naším vstupom do únie. Po 1. januári 2004 už nebude možné ani na Slovensku používať vrtuľníky inej výkonnostnej triedy ako A.

„AGUSTA je dvojmotorový vrtuľník, ktorý spĺňa všetky požadované kritériá po technickej i medicínskej stránke. Je vybavený pre päť osôb, má žeriav na vyťahovanie pacientov do vrtuľníka v neprístupnom teréne, špeciálne zariadenie na vyťahovanie v podvese i zariadenie na nočné videnie,“ povedal Peter Hässig.

Bratislave by nový vrtuľník mal pribudnúť v máji budúceho roku, prvé dva koncom februára poputujú do Popradu a Košíc. Celkovo by ich na Slovensko mali dodať päť.

„Je možné, že sa to zmení, záleží na tom, ako sa nám podarí dohodnúť s tými, ktorí túto službu financujú, teda so zdravotnými poisťovňami,“ povedal Ján Kuboši, konateľ spoločnosti Air Transport Europe, ktorá svoje vrtuľníky používa v leteckej záchrannej službe v štyroch z piatich stredísk na Slovensku – v Košiciach, Poprade, Banskej Bystrici a v Bratislave.

Cena jedného nového vrtuľníka sa pohybuje na hranici 4,5 milióna dolárov. Vrtuľníky, ktoré prídu na Slovensko, však budú lacnejšie, nebudú totiž úplne nové, každý má nalietaných 1500 až 2000 hodín.

„Vzhľadom na to, že ich životnosť je okolo 40 000 letových hodín, nie je to veľa,“ ubezpečil Kuboši, ktorý dúfa, že poisťovne prehodnotia svoj doterajší vzťah k leteckej záchrannej službe.

„Letecká záchranná služba stojí ročne zdravotné poisťvne okolo 60 miliónov korún. To je menej ako dlh, ktorý priemerná okresná nemocnica ,vyrobí‘ za 6 až 8 mesiacov.“

JANA MARTINKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 569
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 550
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 042
  4. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 921
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 799
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 584
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 083
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 176
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 081
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 678
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 490
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 659
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 406
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 397
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 690
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 670
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu