SME
Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Cyklistov v Lamači nechcú

Lamačania sa postavili proti svojim poslancom, ktorí schválili zmluvu o hale Na barine.

(Zdroj: ilustračné - TASR)

Olympijský šampión Anton Tkáč verí v kompromis, jeho nástupca na čele zväzu však už hľadá iné možnosti.

BRATISLAVA. Starý bratislavský velodróm pred rokom zbúrali a nový je v nedohľadne. Mal byť súčasťou multifunkčnej haly v Lamači, ale jej výstavba narazila na odpor verejnosti.

V lamačskom kine v utorok večer neostala voľná ani stolička. Keď po troch búrlivých hodinách nechal bratislavský primátor Milan Ftáčnik hlasovať, kto je za halu, nezdvihla sa ani ruka. A len zo traja si trúfli zdržať sa.

SkryťVypnúť reklamu

Ľahšie sa búra než stavia

Jediný regulárny ovál na Slovensku s názvom Národný cyklistický štadión Vlastimila Ružičku premenili pred rokom bagre na ruiny. Dnes je splanírovanou jamou, ktorá počas hokejového svetového šampionátu slúžila ako parkovisko.

Budúcnosť chýrneho športoviska je nejasná. Uvažuje sa vraj o multifunkčných ihriskách, pod ktorými by boli garáže, ale mesto ešte nevyhlásilo ani súťaž na projekt využitia plochy.

Isté je len to, že na nej nepostavia nový velodróm. Ten mal v podobe krytej haly vyrásť na okraji Bratislavy v lamačskej časti Na barine.

Slovenský zväz cyklistiky na ňu získal základný kapitál v novembri 2006, keď pôvodný štadión predal firme Strabag, ktorá ho neskôr s mestom vymenila za iný pozemok. Zväz zaň dostal asi 250 miliónov Sk (8,3 mil. eur). Z tejto sumy však treba odrátať 45 miliónov plus DPH (1,5 mil. eur), za čo ho dva mesiace predtým zväz kúpil od Slovenského združenia telesnej kultúry.

SkryťVypnúť reklamu

V dôsledku toho sa dostala do hry „eseročka“ WYNN, ktorej konateľom je Peter Malíček, bývalý šéf dráhovej cyklistiky. Tá v lamačskom projekte figuruje ako investor.

Vhupli do bariny

Pôvodný projekt sa niekoľkokrát menil, a tým aj odhady nákladov (medzi 200 a 350 miliónmi Sk). Posledný hovorí o multifunkčnej hale s 200-metrovým oválom, ktorej súčasťou má byť budova sekretariátu zväzu, ubytovaním, fitnes a wellness centrom.

Zámer schválili lamačskí poslanci ešte pred Vianocami 2007 a vo februári 2009 mestská časť po zapracovaní výhrad z petície občanov a získaní benefitov pre Lamač podpísala s investorom nájomnú zmluvu do roku 2065.

Odpor Lamačanov obávajúcich sa najmä devastácie prostredia však nezoslabol, ale naopak zosilnel. „Zbaľte sa a odíďte,“ vyzvali v utorok investorov.

SkryťVypnúť reklamu

„Také jednoduché to zasa nie je,“ pripomenul bratislavský primátor Milan Ftáčnik. Aj on má pocit, že „do malého priestoru sa tlačí relatívne veľký objekt“, ale uvedomuje si, že nájsť inú vhodnú lokalitu nie je jednoduché.

Priznal, že na stole má stanovisko urbanistickej komisie, podľa ktorej súčasný projekt nie je v súlade s územným plánom (jedna pätina presahuje do zakázanej zóny). Dodal však, že ak ho investor upraví, napríklad „halu pootočí“, situácia sa pre magistrát v zmysle stavebného zákona zmení.

Zvyšok dovysvetľovala lamačská exstarostka Oľga Keltošová. Zjednodušene: dnešní poslanci mestskej časti môžu vo štvrtok zrušiť rozhodnutie svojich predchodcov, ale musia niesť zodpovednosť za dôsledky krokov, ktoré investor vzhľadom na vynaložené peniaze a platnú zmluvu má právo urobiť. Následky sa môžu pohybovať v desiatkach tisíc eur.

Privara hľadá iné možnosti

„Nevzdávame sa, budeme bojovať,“ vyhlásil konateľ investorskej firmy.

„Projekt sa upraví tak, aby zodpovedal predpisom,“ predpokladá Anton Tkáč, olympijský šampión a trojnásobný majster sveta. „Akurát že stratíme ďalší rok.“

Nový velodróm mal podľa jeho prvotných sľubov fungovať už skoro tri roky. Oneskorenie stálo Tkáča post šéfa zväzu. Napriek tomu sa oň stále zaujíma.

Pred 100 dňami ho vymenil Peter Privara, ktorý pripomína: „Firma WYNN nám sľúbila postaviť nový štadión, ale stále sa to naťahuje a čas hrá v neprospech slovenskej cyklistiky. Starí dožívajú a mladí nemajú kde vyrastať. V Bratislave zostali už len zvyšky klubov.“

Nový výkonný výbor zväzu, podľa Privaru, žiada od firmy dodatok k zmluve, ktorý by konkretizoval jeho užívateľské práva v budúcej hale a do dokončenia výstavby príspevok na réžiu zväzu.

„Kým sme mali štadión, náš sekretariát sídlil na ňom, teraz sme v Dome športu a musíme za to platiť,“ pripomína Privara. „Navyše z areálu štadióna sme mali aj zisky, o ktoré sme prišli. Benefity pán Malíček v našom rozhovore odmietol a k návrhu dodatku sa vraj vyjadrí po jeho preštudovaní.“

Nový cyklistický šéf sa obzerá po inej než lamačskej lokalite.

„Jednou z možností je postaviť krytú dráhu pri vodáckom kanáli v Čunove, kde už je vybudované zázemie vrátane hotela,“ tvrdí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad a automatizácia
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Prehľad a automatizácia
  2. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  3. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  4. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  7. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  8. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 394
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 9 985
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 685
  4. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 4 179
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 257
  6. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 2 937
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 1 781
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo 1 668
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  2. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 126 792
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 203
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 276
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 717
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 156
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 3 908
  7. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 3 822
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 548
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu