
Nie, nemýľte sa. Člen činohry SND Peter Bzdúch v piatok večer na nádvorí VŠMU nevystupoval. Náš fotograf ho zachytil počas prípravy na predstavenie, pretože v rámci cyklu Excelentné rôznosti sa on sám predstavil nie ako herec, ale ako režisér. Presnejšie, ako režisér dvoch hier absolventského ročníka Katedry bábkarskej tvorby VŠMU, a to Canevovej tragédie Johanka z Arcu a jej druhá smrť a Krležovej Salomé. FOTO SME – PAVOL MAJER
Slovenská národná galéria Vodné kasárne predstavuje výber z kolekcie európskeho barokového maliarstva a grafiky 17. a 18. storočia zo zbierok ostravskej Galérie výtvarného umenia. V expozícii môžete vidieť diela svetového významu, dokonca aj dve grafiky od Rembrandta van Rijn.
Umenie 17. a 18. storočia odrážalo spoločenské, politické a náboženské dianie vtedajšej barokovej Európy. Maliarstvo prešlo premenou vďaka tridentskému koncilu. Priniesol potrebu hlbšieho zážitku Božej existencie, ale aj novú podobu vzťahu človeka a sveta, človeka a cirkvi. Sakrálna maľba katolíckej Európy sa vyvíjala pod plyvom talianskeho maliarstva. Túto skutočnosť dokumentujú aj vystavené diela.
Caravaggio a nasledovníci (N. Regnier: Sv. Mária Magdaléna) používali výrazný kolorizmus, ostrým osvetlením dosahovali intenzívny spirituálny zážitok diváka. Veľkú obľubu si získala koncepcia bolonských Carracciovcov – oživujúca antické príklady vyrovnanej kompozície a pokojnej farebnosti (G. B. Caracciolo: Zuzana a starci, v 18. storočí G. M. Crespi: Panna Mária s dieťaťom).
V širokej škále talianskej maľby mali významné postavenie aj mytologické námety. V 17. storočí mali v spojení s kresťanskou symbolikou alegorický význam. Charakteristickým príkladom je dielo D. Fettiho Adonis, ktoré vzniklo pravdepodobne po roku 1613 v dvorskom prostredí mantovských Gonzagovcov. Práce týchto námetov na výstave zastupujú i ďalšie talianske maliarske školy, napríklad neapolsko-benátsku či florentskú.
Vplyv talianskeho prostredia sa prejavil tiež v žánrovej maľbe, najmä v krajinomaľbe a maľbe zátišia. Na tomto poli získal v baroku významné postavenie i flámsko-holandský okruh s charakteristickými námetmi zo života prostého človeka (D. Teniers ml. – V krčme).
Expozíciu v SNG Vodné kasárne dopĺňajú diela stredoeurópskeho maliarstva, napríklad dielo Ch. A. Coypela Skaza Armidinho chrámu, ktorý predstavuje kvalitný príklad ranej tvorby významného reprezentanta a riaditeľa parížskej Akadémie krásnych umení. Obraz s rovnakým námetom sa nachádza v zbierkach Louvru.
Na výstave sú zastúpené aj príklady malieb pochádzajúcich najmä z nemeckej oblasti a zastupujú predstaviteľov pastorálneho a animalistického žánru (J. H. Roos) či významného viedenského portrétistu polovice 18. storočia (M. van der Meytens).
Výstava potrvá do 29. septembra. (mi)