„Prišiel som s písomným podnetom a povedali mi, že evidenčné číslo mu pridelia až potom, čo starostka poštu pridelí oddeleniam. Takýto postup vzbudzuje podozrenie, že časť sťažností môže jednoducho beztreste skončiť v koši.“ Túto výhradu predniesol poslanec počas zasadnutia miestneho zastupiteľstva vo Vrakuni. Nezostala bez odozvy. Poslanci vzápätí prijali uznesenie, ktorým poverili miestneho kontrolóra, aby prešetril evidenciu sťažností a podnetov a nakladanie s nimi.
Postup vrakunskej starostky sa zdá prinajmenšom nelogický. Tým skôr, že v rovnako veľkých mestských častiach postupujú inak.
Na Miestnom úrade v susedných Podunajských Biskupiciach dostane písomnosť evidenčné číslo v podateľni ihneď po jej prijatí a občanovi jej príjem potvrdia na kópii písomnosti. Ak kópiu nemá, urobia mu ju a potvrdia. Až potom ju starosta pridelí na oddelenie, ktoré ju má vybaviť. Hlavná kontrolórka Ing. Mária Hašková si vedie vlastnú evidenciu aj s údajom, na ktoré oddelenie a komu bola sťažnosť pridelená: „Po prešetrení sťažnosti si občana predvoláme. Naše zastupiteľstvo totiž schválilo zásady o nakladaní so sťažnosťami a podnetmi občanov a podľa nich máme s nimi komunikovať priamo. Ale dostanú aj písomné vyrozumenie.“
Anna Sokolová, hlavná kontrolórka na Miestnom úrade v Rači povedala, že so sťažnosťami a podnetmi občanov nakladajú v súlade so zákonom o sťažnostiach občanov: „To znamená, že do piatich dní od doručenia dostane občan potvrdenie, že sme jeho sťažnosť prijali a do 30 dní ho budeme informovať o výsledku prešetrenia.“
Ak príde so sťažnosťou osobne, prevezmú ju od neho v podateľni, kde ju zaevidujú. Ak má kópiu, potvrdia na nej, že ju prijali. Ak nemá, vystavia mu preberací protokol pre obeh pošty.
„V každom prípade je evidenčné číslo uvedené na písomnom potvrdení o prijatí sťažnosti posielanom poštou. Ak ju prinesie osobne, dozvie sa to ihneď,“ dodala Mária Sokolová. Keďže všetku poštu evidujú elektronicky, v podateľni mu povedia aj ktoré oddelenie bude jeho sťažnosť riešiť. Až potom ide sťažnosť na stôl starostu a potom na útvar kontroly.
Nezdá sa teda, že by nakladanie s poštou vo Vrakuni bolo štandardné. Sťažnosti na miestnych úradoch v rovnakých mestských častiach najprv zaevidujú, až potom idú na stôl starostu. Do akej miery je nariadenie vrakunskej starostky kóšer, ukážu výsledky kontroly.
JANA MARTINKOVÁ