SME
Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:00

Bratislavská MHD zdražie, zrušia sa pásma

Bratislavčania budú v mestskej doprave jazdiť lacnejšie ako ľudia bez trvalého pobytu v meste.

Cestovanie MHD bude drahšie od 1. augusta.Cestovanie MHD bude drahšie od 1. augusta. (Zdroj: FOTO SME – LUCIA TKÁČIKOVÁ)

Bratislavčania budú v mestskej doprave jazdiť lacnejšie ako ľudia bez trvalého pobytu.

BRATISLAVA. Mestská hromadná doprava v Bratislave bude drahšia. Dnes zmenu tarify oznámil bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Rozhodnúť o tom môže sám bez schválenia zastupiteľstvom.

Ľudia za MHD zaplatia viac už od 1. augusta. Priplatia si najmä tí, ktorí jazdia na jednorazové lístky a tí, ktorí v meste cestovali len v rámci jedného pásma. Dve pásma v doprave sa totiž zrušia.

Tí, čo napríklad cestovali len v rámci druhého pásma, tak môžu za hromadnú dopravu ročne zaplatiť navyše aj takmer sto eur. Najpoužívanejšie papierové lístky budú stáť viac o 20 centov.

Zľava len zdanlivá

Zvýhodnení budú Bratislavčania s trvalým pobytom, ktorí na dopravu používajú Bratislavskú mestskú kartu. Mesto chce podľa primátora motivovať ľudí jazdiť na električenku.

„Taký je trend aj dopravných podnikov vo svete. Asi 75 percent cestujúcich dnes používa v Bratislave električenku,“ dodal Ftáčnik.

Hoci cesta na mestskú kartu podľa vedenia Bratislavy nezdražie, je to len zdanlivé. Ľudia s kartou síce za mesačnú električenku zaplatia 22,50 eura, pričom terajšia cena bola 23,90 eura, no Bratislavčania využívajúci kartu mali túto cenu zlacnenú o desať percent už teraz.

Na túto situáciu upozorňoval už vlani Ján Budaj (DÚ). Tvrdil, že desaťpercentná zľava na MHD je pre zadlžené mesto priveľká. Bývalé vedenie mesta na čele s Andrejom Ďurkovským (vtedy KDH) kompenzovanie tejto zľavy neriešilo. Vykrytie dlhu prenechal svojmu nástupcovi.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Zdražovanie bolo i nebolo

Ftáčnik zdražovanie vysvetľuje dlhom dopravného podniku. Vlani skončil dopravca so stratou viac než 6 miliónov eur. Primátor argumentoval aj tým, že ceny v MHD nezvyšovali od 2004.

Cestovné sa však menilo aj pri prechode na euro v roku 2009, keď dopravca zrušil 10 a 30-minútové lístky. Dopravná komisia magistrátu tvrdí, že aj vtedy išlo o zvyšovanie cestovného.

„Náklady dopravného podniku stúpli od roku 2004 o 17,8 percenta, zvýšila sa cena plynu, nafty i cestná daň,“ vraví Ftáčnik. „Ak by sme nezdvihli cenu, dlh dopravného podniku by sa tento rok mohol vyšplhať na 10 miliónov eur.“

Zdražovanie možno ešte nekončí. Cena električeniek by mohla ísť hore každý rok. Primátor hovorí, že uvažujú nad každoročnou valorizáciou cien električeniek o infláciu.

Dopravný podnik zdražovanie avizuje už dlho. Návrh mal na stole už bývalý primátor Ďurkovský, ktorý však nechal rozhodovanie svojmu nástupcovi.

O tom, či okrem lístkov a električeniek budú drahšie aj pokuty, dopravný podnik s Ftáčnikom zatiaľ nerozhodli. Primátor povedal, že ich úprava je však vzhľadom na vyššie ceny cestovného logická.

K šéfovi dopravy sa Smer nepriznáva

Dopravný podnik bude viesť bývalý riaditeľ televízie a mäsokombinátu. Primátor tají, kto ho nominoval.

BRATISLAVA. Dopravnému podniku by mal od 1. júla šéfovať Ľubomír Belfi, oznámil dnes primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Potvrdiť to ešte musí predstavenstvo dopravného podniku. Tak ako ostatné mestské podniky, aj toto predstavenstvo si politické strany rozdelili.

Kaliňák: Nepoznám

Viacerí predstavitelia mesta neoficiálne hovoria, že Belfiho nominoval Smer. Strana sa k tomu nepriznáva. Šéf poslaneckého klubu Smeru Robert Kaliňák tvrdí, že stranícke nominácie robili len do dozorných rád podnikov.

„Netvrdím, že nie je náš. Ale tam nie sú stranícke nominácie,“ hovorí Kaliňák. Belfiho vraj osobne nepozná.
Ani Ftáčnik nechce prezradiť, ktorá strana ho nominovala. „To nie je predmetom našej diskusie,“ povedal.

Na otázku, prečo je to tajné, odpovedal, že to tajné nie je. „Navrhli sme manažérov po vzájomnej dohode, všetky strany sa na tom podieľali a zhodli. Navrhli ich v prvom rade ako manažérov, preto ich nechcem spájať so stranami. Pre mňa nie je podstatné, ktorá strana ho navrhla,“ povedal.

Belfiho Ftáčnik obhajuje, podľa neho sa ukázal ako manažér vo viacerých podnikoch, ktoré boli v zložitej ekonomickej situácii.

Poisťovňa aj televízia

Ľubomír Belfi bol od roku 1997 šéfom marketingu Slovenskej poisťovne. V roku 1999 sa stal šéfom vydavateľstva týždenníka Markíza. V tom čase na jeho auto strieľali na Kolibe neznámi páchatelia zo samopalu, zranili ho.

Tri roky bol potom Belfi generálnym riaditeľom spravodajskej televízie TA3. Počas jeho pôsobenia z nej odišla desiatka redaktorov a zástupca šéfredaktora, ktorí vedenie televízie obviňovali z cenzúry a politických zásahov do spravodajstva. Televízia to vtedy poprela.

Naposledy pôsobil ako riaditeľ mäsokombinátu Tauris v Rimavskej Sobote.

(him, lut)

elektricka_res.jpg

Dopravný podnik skončil vlani so stratou viac než 6 miliónov eur. Niekoľkokrát odložil aj nákup nových električiek.

FOTO - ARCHÍV SME

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  3. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  5. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  6. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  7. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  8. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  9. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  10. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  1. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  2. Helping people with apps and social networks in Kosice
  3. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  4. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  5. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  6. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  7. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  9. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  10. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 29 387
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 514
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 671
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 496
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 15 330
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 14 844
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 10 717
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 272
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 286
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 489
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Téma: Bratislava: MHD

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Milan Ftáčnik