SME
Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Bratislavská MHD zdražie, zrušia sa pásma

Bratislavčania budú v mestskej doprave jazdiť lacnejšie ako ľudia bez trvalého pobytu v meste.

Cestovanie MHD bude drahšie od 1. augusta.Cestovanie MHD bude drahšie od 1. augusta. (Zdroj: FOTO SME – LUCIA TKÁČIKOVÁ)

Bratislavčania budú v mestskej doprave jazdiť lacnejšie ako ľudia bez trvalého pobytu.

BRATISLAVA. Mestská hromadná doprava v Bratislave bude drahšia. Dnes zmenu tarify oznámil bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Rozhodnúť o tom môže sám bez schválenia zastupiteľstvom.

Ľudia za MHD zaplatia viac už od 1. augusta. Priplatia si najmä tí, ktorí jazdia na jednorazové lístky a tí, ktorí v meste cestovali len v rámci jedného pásma. Dve pásma v doprave sa totiž zrušia.

Tí, čo napríklad cestovali len v rámci druhého pásma, tak môžu za hromadnú dopravu ročne zaplatiť navyše aj takmer sto eur. Najpoužívanejšie papierové lístky budú stáť viac o 20 centov.

Zľava len zdanlivá

Zvýhodnení budú Bratislavčania s trvalým pobytom, ktorí na dopravu používajú Bratislavskú mestskú kartu. Mesto chce podľa primátora motivovať ľudí jazdiť na električenku.

„Taký je trend aj dopravných podnikov vo svete. Asi 75 percent cestujúcich dnes používa v Bratislave električenku,“ dodal Ftáčnik.

Hoci cesta na mestskú kartu podľa vedenia Bratislavy nezdražie, je to len zdanlivé. Ľudia s kartou síce za mesačnú električenku zaplatia 22,50 eura, pričom terajšia cena bola 23,90 eura, no Bratislavčania využívajúci kartu mali túto cenu zlacnenú o desať percent už teraz.

Na túto situáciu upozorňoval už vlani Ján Budaj (DÚ). Tvrdil, že desaťpercentná zľava na MHD je pre zadlžené mesto priveľká. Bývalé vedenie mesta na čele s Andrejom Ďurkovským (vtedy KDH) kompenzovanie tejto zľavy neriešilo. Vykrytie dlhu prenechal svojmu nástupcovi.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Zdražovanie bolo i nebolo

Ftáčnik zdražovanie vysvetľuje dlhom dopravného podniku. Vlani skončil dopravca so stratou viac než 6 miliónov eur. Primátor argumentoval aj tým, že ceny v MHD nezvyšovali od 2004.

Cestovné sa však menilo aj pri prechode na euro v roku 2009, keď dopravca zrušil 10 a 30-minútové lístky. Dopravná komisia magistrátu tvrdí, že aj vtedy išlo o zvyšovanie cestovného.

„Náklady dopravného podniku stúpli od roku 2004 o 17,8 percenta, zvýšila sa cena plynu, nafty i cestná daň,“ vraví Ftáčnik. „Ak by sme nezdvihli cenu, dlh dopravného podniku by sa tento rok mohol vyšplhať na 10 miliónov eur.“

Zdražovanie možno ešte nekončí. Cena električeniek by mohla ísť hore každý rok. Primátor hovorí, že uvažujú nad každoročnou valorizáciou cien električeniek o infláciu.

Dopravný podnik zdražovanie avizuje už dlho. Návrh mal na stole už bývalý primátor Ďurkovský, ktorý však nechal rozhodovanie svojmu nástupcovi.

O tom, či okrem lístkov a električeniek budú drahšie aj pokuty, dopravný podnik s Ftáčnikom zatiaľ nerozhodli. Primátor povedal, že ich úprava je však vzhľadom na vyššie ceny cestovného logická.

K šéfovi dopravy sa Smer nepriznáva

Dopravný podnik bude viesť bývalý riaditeľ televízie a mäsokombinátu. Primátor tají, kto ho nominoval.

BRATISLAVA. Dopravnému podniku by mal od 1. júla šéfovať Ľubomír Belfi, oznámil dnes primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Potvrdiť to ešte musí predstavenstvo dopravného podniku. Tak ako ostatné mestské podniky, aj toto predstavenstvo si politické strany rozdelili.

Kaliňák: Nepoznám

Viacerí predstavitelia mesta neoficiálne hovoria, že Belfiho nominoval Smer. Strana sa k tomu nepriznáva. Šéf poslaneckého klubu Smeru Robert Kaliňák tvrdí, že stranícke nominácie robili len do dozorných rád podnikov.

„Netvrdím, že nie je náš. Ale tam nie sú stranícke nominácie,“ hovorí Kaliňák. Belfiho vraj osobne nepozná.
Ani Ftáčnik nechce prezradiť, ktorá strana ho nominovala. „To nie je predmetom našej diskusie,“ povedal.

Na otázku, prečo je to tajné, odpovedal, že to tajné nie je. „Navrhli sme manažérov po vzájomnej dohode, všetky strany sa na tom podieľali a zhodli. Navrhli ich v prvom rade ako manažérov, preto ich nechcem spájať so stranami. Pre mňa nie je podstatné, ktorá strana ho navrhla,“ povedal.

Belfiho Ftáčnik obhajuje, podľa neho sa ukázal ako manažér vo viacerých podnikoch, ktoré boli v zložitej ekonomickej situácii.

Poisťovňa aj televízia

Ľubomír Belfi bol od roku 1997 šéfom marketingu Slovenskej poisťovne. V roku 1999 sa stal šéfom vydavateľstva týždenníka Markíza. V tom čase na jeho auto strieľali na Kolibe neznámi páchatelia zo samopalu, zranili ho.

Tri roky bol potom Belfi generálnym riaditeľom spravodajskej televízie TA3. Počas jeho pôsobenia z nej odišla desiatka redaktorov a zástupca šéfredaktora, ktorí vedenie televízie obviňovali z cenzúry a politických zásahov do spravodajstva. Televízia to vtedy poprela.

Naposledy pôsobil ako riaditeľ mäsokombinátu Tauris v Rimavskej Sobote.

(him, lut)

elektricka_res.jpg

Dopravný podnik skončil vlani so stratou viac než 6 miliónov eur. Niekoľkokrát odložil aj nákup nových električiek.

FOTO - ARCHÍV SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 265
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 550
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 442
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 740
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 853
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 643
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 333
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 174
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 65 880
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 923
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 887
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 802
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 734
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 915
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 660
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 445
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu