SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Ani bicykle nemajú kde parkovať

V lete má v širšom centre Bratislavy pribudnúť stovka cyklostojanov. Prví ich dostanú mestskí poslanci. Policajti nemajú štatistiku krádeží bicyklov, mesto naposledy osádzalo stojany pred desaťročím.

Posledné zo stojanov, ktoré osadila v roku 2000 Bratislavská parkovacia služba.Posledné zo stojanov, ktoré osadila v roku 2000 Bratislavská parkovacia služba. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Bratislava má stále ďaleko k mestu pre cyklistov. Cyklotrás je len pár, aj to niektoré nelogické, požičovne pre turistov takmer neexistujú a ani domáci väčšinou nemajú kam svoj bicykel odstaviť.

Chýbajú stojany. Nie sú pri obchodoch ani na námestiach. Cyklisti improvizujú – zamykajú svoje bicykle o lampy, stĺpy či dopravné značky. Ani magistrát nevie povedať, koľko je dnes stojanov v meste.

Zmeniť to má tlak milovníkov tohto športu. Každý mesiac sa vydávajú na hromadnú cyklotúru mestom, za viac cyklotrás u primátora lobovali aj tri ambasádorky – veľvyslankyne Dánska, Holandska a Nórska prišli v apríli za Milanom Ftáčnikom na bicykloch.

Policajti bicykle neriešia

Koľko ich je

Za dve hodiny pri prvom sčítaní cyklistov v Bratislave napočítali v meste na jedenástich miestach.

1 139 cyklistov

Najviac ich bolo na Rybnom námestí a okolo Prístavného mosta a Mosta Lafranconi.

ilustračné foto - archív SME

Mestská polícia tvrdí, že zamykanie bicyklov o stĺpy či dopravné značky je v poriadku. „Pokiaľ nejakým spôsobom nezakryjú dopravnú značku,“ dodal hovorca mestských policajtov Peter Pleva.

Polícia zásadne nerieši ani krádeže bicyklov – štatistiky o nich nevedú. Pri lacnejšom bicykli nejde o trestný čin, ak jeho hodnota nepresiahne 265 eur, je to len priestupok. „Vedieme iba štatistiky trestných činov,“ povedal hovorca bratislavskej polície František Peczár.

Zo štrnástich ostal jeden

Mesto naposledy stojany organizovane osádzalo cez Bratislavskú parkovaciu službu (BPS) ešte v roku 2000. O údržbu sa nestaral nik, zo štrnástich tak zostal jediný. „Naša spoločnosť neplánuje osádzanie ďalších stojanov, touto činnosťou sa nezaoberáme,“ povedala Milada Šopoňová z BPS.

Nové stojany sú tak na mimovládkach. „Máme pripravený projekt Sto 100janov s návrhmi na ich umiestnenie v širšom centre,“ hovorí Daniel Duriš za združenie Cyklokoalícia.

Platiť bude pravdepodobne mesto, musia to schváliť mestskí poslanci. „Celý projekt je ešte viazaný na schválenie mestským zastupiteľstvom na júnovom rokovaní,“ povedal primátor Ftáčnik.

Cena jedného stojana pre štyri bicykle sa pohybuje okolo 120 eur. Miesta určí cyklokomisia, ktorá je poradným orgánom primátora v oblasti cyklistiky. „Rád prídem na bicykli, ale chcel by som na ňom aj odísť,“ povedal na jednom z nedávnych zasadnutí cyklokomisie starosta Lamača Peter Šramko (SDKÚ, Most-Híd, OKS).

Prvé stojany majú pribudnúť pred Primaciálnym palácom od júna. Vyžiadali si ich tam poslanci.

Stojany káže zákon aj súkromníkom

Zaparkovať je niekedy problém aj pri cykloobchodoch.

BRATISLAVA. Zákony sú pre cyklistov priaznivé, realita je iná. Zákonník práce prikazuje firmám, aby svojim zamestnancom umožnili zaparkovať aj nemotorové vozidlá, ktorými dochádzajú do práce.

„V meste sú často pri obchodných prevádzkach a business centrách nevhodné stojany, ktoré môžu nielen poškodiť bicykel, ale neposkytujú žiadnu ochranu pred krádežou – možné je len uzamknutie kolesa a nie rámu bicykla,“ hovorí Daniel Duriš z Cyklokoalície.

Stojany chýbajú napríklad aj pred cyklopredajňami a servismi. Duriš hovorí, že aj preto, že sa na ich osadení musia dohodnúť s mestom či mestskou časťou, ktoré spravujú chodníky.

„Niektoré cykloobchody plánujú podporiť stojany s tým, že mesto alebo mestská časť poskytne dotknutú časť ulice na užívanie pre parkovanie bicyklov,“ hovorí Duriš.

Väčšie nákupné strediská už, naopak, stojany majú. „V každom z Auparkov vytvárame pre našich návštevníkov možnosti nielen na parkovanie áut, ale aj bicyklov,“ povedala PR manažérka Auparku Mária Jurítková.

(khu)

velvyslankyne_res.jpg

Aj politici jazdia na bicykli. Poukázať na cyklistickú dopravu chceli napríklad veľvyslankyne troch severských krajín, ktoré prišli na rokovanie s primátorom na bicykli.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 431
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 414
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 074
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 764
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 528
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 206
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 595
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 510
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 161
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 655
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 463
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 149
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 977
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 943
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 883
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 407
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu