SME
Pondelok, 25. september, 2023 | Meniny má Vladislav

Ani bicykle nemajú kde parkovať

V lete má v širšom centre Bratislavy pribudnúť stovka cyklostojanov. Prví ich dostanú mestskí poslanci. Policajti nemajú štatistiku krádeží bicyklov, mesto naposledy osádzalo stojany pred desaťročím.

Posledné zo stojanov, ktoré osadila v roku 2000 Bratislavská parkovacia služba.Posledné zo stojanov, ktoré osadila v roku 2000 Bratislavská parkovacia služba. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Bratislava má stále ďaleko k mestu pre cyklistov. Cyklotrás je len pár, aj to niektoré nelogické, požičovne pre turistov takmer neexistujú a ani domáci väčšinou nemajú kam svoj bicykel odstaviť.

Chýbajú stojany. Nie sú pri obchodoch ani na námestiach. Cyklisti improvizujú – zamykajú svoje bicykle o lampy, stĺpy či dopravné značky. Ani magistrát nevie povedať, koľko je dnes stojanov v meste.

Zmeniť to má tlak milovníkov tohto športu. Každý mesiac sa vydávajú na hromadnú cyklotúru mestom, za viac cyklotrás u primátora lobovali aj tri ambasádorky – veľvyslankyne Dánska, Holandska a Nórska prišli v apríli za Milanom Ftáčnikom na bicykloch.

Policajti bicykle neriešia

Koľko ich je

Za dve hodiny pri prvom sčítaní cyklistov v Bratislave napočítali v meste na jedenástich miestach.

1 139 cyklistov

Najviac ich bolo na Rybnom námestí a okolo Prístavného mosta a Mosta Lafranconi.

ilustračné foto - archív SME

Mestská polícia tvrdí, že zamykanie bicyklov o stĺpy či dopravné značky je v poriadku. „Pokiaľ nejakým spôsobom nezakryjú dopravnú značku,“ dodal hovorca mestských policajtov Peter Pleva.

Polícia zásadne nerieši ani krádeže bicyklov – štatistiky o nich nevedú. Pri lacnejšom bicykli nejde o trestný čin, ak jeho hodnota nepresiahne 265 eur, je to len priestupok. „Vedieme iba štatistiky trestných činov,“ povedal hovorca bratislavskej polície František Peczár.

Zo štrnástich ostal jeden

Mesto naposledy stojany organizovane osádzalo cez Bratislavskú parkovaciu službu (BPS) ešte v roku 2000. O údržbu sa nestaral nik, zo štrnástich tak zostal jediný. „Naša spoločnosť neplánuje osádzanie ďalších stojanov, touto činnosťou sa nezaoberáme,“ povedala Milada Šopoňová z BPS.

Nové stojany sú tak na mimovládkach. „Máme pripravený projekt Sto 100janov s návrhmi na ich umiestnenie v širšom centre,“ hovorí Daniel Duriš za združenie Cyklokoalícia.

Platiť bude pravdepodobne mesto, musia to schváliť mestskí poslanci. „Celý projekt je ešte viazaný na schválenie mestským zastupiteľstvom na júnovom rokovaní,“ povedal primátor Ftáčnik.

Cena jedného stojana pre štyri bicykle sa pohybuje okolo 120 eur. Miesta určí cyklokomisia, ktorá je poradným orgánom primátora v oblasti cyklistiky. „Rád prídem na bicykli, ale chcel by som na ňom aj odísť,“ povedal na jednom z nedávnych zasadnutí cyklokomisie starosta Lamača Peter Šramko (SDKÚ, Most-Híd, OKS).

Prvé stojany majú pribudnúť pred Primaciálnym palácom od júna. Vyžiadali si ich tam poslanci.

Stojany káže zákon aj súkromníkom

Zaparkovať je niekedy problém aj pri cykloobchodoch.

BRATISLAVA. Zákony sú pre cyklistov priaznivé, realita je iná. Zákonník práce prikazuje firmám, aby svojim zamestnancom umožnili zaparkovať aj nemotorové vozidlá, ktorými dochádzajú do práce.

„V meste sú často pri obchodných prevádzkach a business centrách nevhodné stojany, ktoré môžu nielen poškodiť bicykel, ale neposkytujú žiadnu ochranu pred krádežou – možné je len uzamknutie kolesa a nie rámu bicykla,“ hovorí Daniel Duriš z Cyklokoalície.

Stojany chýbajú napríklad aj pred cyklopredajňami a servismi. Duriš hovorí, že aj preto, že sa na ich osadení musia dohodnúť s mestom či mestskou časťou, ktoré spravujú chodníky.

„Niektoré cykloobchody plánujú podporiť stojany s tým, že mesto alebo mestská časť poskytne dotknutú časť ulice na užívanie pre parkovanie bicyklov,“ hovorí Duriš.

Väčšie nákupné strediská už, naopak, stojany majú. „V každom z Auparkov vytvárame pre našich návštevníkov možnosti nielen na parkovanie áut, ale aj bicyklov,“ povedala PR manažérka Auparku Mária Jurítková.

(khu)

velvyslankyne_res.jpg

Aj politici jazdia na bicykli. Poukázať na cyklistickú dopravu chceli napríklad veľvyslankyne troch severských krajín, ktoré prišli na rokovanie s primátorom na bicykli.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme
  2. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  5. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  6. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  7. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  8. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  1. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  2. Príprava do školy nemusí byť nuda, HOME ju premení na zábavu
  3. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  4. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  6. Richard Sulík: Volvo je pre Slovensko absolútna zmena hry
  7. Hladinka smeruje do Košíc!
  8. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 14 885
  2. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 806
  3. Hladinka smeruje do Košíc! 6 658
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 038
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 974
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 085
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 168
  8. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu 1 995
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  2. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  3. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  4. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  6. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  7. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  8. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 235
  2. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 34 987
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 29 756
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 679
  5. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 24 659
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 11 219
  7. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 9 671
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 410
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu