BRATISLAVA. Bratislava má stále ďaleko k mestu pre cyklistov. Cyklotrás je len pár, aj to niektoré nelogické, požičovne pre turistov takmer neexistujú a ani domáci väčšinou nemajú kam svoj bicykel odstaviť.
Chýbajú stojany. Nie sú pri obchodoch ani na námestiach. Cyklisti improvizujú – zamykajú svoje bicykle o lampy, stĺpy či dopravné značky. Ani magistrát nevie povedať, koľko je dnes stojanov v meste.
Zmeniť to má tlak milovníkov tohto športu. Každý mesiac sa vydávajú na hromadnú cyklotúru mestom, za viac cyklotrás u primátora lobovali aj tri ambasádorky – veľvyslankyne Dánska, Holandska a Nórska prišli v apríli za Milanom Ftáčnikom na bicykloch.
Policajti bicykle neriešia Koľko ich je Za dve hodiny pri prvom sčítaní cyklistov v Bratislave napočítali v meste na jedenástich miestach.
1 139 cyklistov Najviac ich bolo na Rybnom námestí a okolo Prístavného mosta a Mosta Lafranconi.
Mestská polícia tvrdí, že zamykanie bicyklov o stĺpy či dopravné značky je v poriadku. „Pokiaľ nejakým spôsobom nezakryjú dopravnú značku,“ dodal hovorca mestských policajtov Peter Pleva.
Polícia zásadne nerieši ani krádeže bicyklov – štatistiky o nich nevedú. Pri lacnejšom bicykli nejde o trestný čin, ak jeho hodnota nepresiahne 265 eur, je to len priestupok. „Vedieme iba štatistiky trestných činov,“ povedal hovorca bratislavskej polície František Peczár.
Zo štrnástich ostal jeden Mesto naposledy stojany organizovane osádzalo cez Bratislavskú parkovaciu službu (BPS) ešte v roku 2000. O údržbu sa nestaral nik, zo štrnástich tak zostal jediný. „Naša spoločnosť neplánuje osádzanie ďalších stojanov, touto činnosťou sa nezaoberáme,“ povedala Milada Šopoňová z BPS.
Nové stojany sú tak na mimovládkach. „Máme pripravený projekt Sto 100janov s návrhmi na ich umiestnenie v širšom centre,“ hovorí Daniel Duriš za združenie Cyklokoalícia.
Platiť bude pravdepodobne mesto, musia to schváliť mestskí poslanci. „Celý projekt je ešte viazaný na schválenie mestským zastupiteľstvom na júnovom rokovaní,“ povedal primátor Ftáčnik.
Cena jedného stojana pre štyri bicykle sa pohybuje okolo 120 eur. Miesta určí cyklokomisia, ktorá je poradným orgánom primátora v oblasti cyklistiky. „Rád prídem na bicykli, ale chcel by som na ňom aj odísť,“ povedal na jednom z nedávnych zasadnutí cyklokomisie starosta Lamača Peter Šramko (SDKÚ, Most-Híd, OKS).
Prvé stojany majú pribudnúť pred Primaciálnym palácom od júna. Vyžiadali si ich tam poslanci.
Stojany káže zákon aj súkromníkom
Zaparkovať je niekedy problém aj pri cykloobchodoch.
BRATISLAVA. Zákony sú pre cyklistov priaznivé, realita je iná. Zákonník práce prikazuje firmám, aby svojim zamestnancom umožnili zaparkovať aj nemotorové vozidlá, ktorými dochádzajú do práce.
„V meste sú často pri obchodných prevádzkach a business centrách nevhodné stojany, ktoré môžu nielen poškodiť bicykel, ale neposkytujú žiadnu ochranu pred krádežou – možné je len uzamknutie kolesa a nie rámu bicykla,“ hovorí Daniel Duriš z Cyklokoalície.
Stojany chýbajú napríklad aj pred cyklopredajňami a servismi. Duriš hovorí, že aj preto, že sa na ich osadení musia dohodnúť s mestom či mestskou časťou, ktoré spravujú chodníky.
„Niektoré cykloobchody plánujú podporiť stojany s tým, že mesto alebo mestská časť poskytne dotknutú časť ulice na užívanie pre parkovanie bicyklov,“ hovorí Duriš.
Väčšie nákupné strediská už, naopak, stojany majú. „V každom z Auparkov vytvárame pre našich návštevníkov možnosti nielen na parkovanie áut, ale aj bicyklov,“ povedala PR manažérka Auparku Mária Jurítková.
(khu)
Aj politici jazdia na bicykli. Poukázať na cyklistickú dopravu chceli napríklad veľvyslankyne troch severských krajín, ktoré prišli na rokovanie s primátorom na bicykli.
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA