SME
Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Grafitti umelci pomaľujú vlaky

V rámci Street art festivalu túto nedeľu legálne posprejujú vlaky a každý sa bude môcť pozrieť.

(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Organizátori Bratislava Street Art Festivalu presvedčili slovenské železnice, aby dovolili pomaľovať vozne troch vlakov, ktoré budú ďalej prevážať cestujúcich. Stane sa tak túto nedeľu v bratislavskom Múzeu dopravy a vy môžete byť pri tom.

Na festivalovej jam session Colore the Wagon sa zúčastnia slovenskí a aj zahraniční umelci z Číny, Maďarska, Južnej Afriky a Francúzska. Železničná spoločnosť Slovensko im poskytne na pomaľovanie tri vlakové vagóny, ktoré budú naďalej prevážať pasažierov. Sprievodný program doplní žonglérske zoskupenie Let Them Fly, ktoré po zotmení predvedie ohňovú šou. Program potrvá od 15:00 do 22:00.

Častým problémom železníc je práve nelegálne pokreslenie vlakového vagóna najmä na miestach, ktoré musia byť viditeľné a nemôžu byť prekryté najmä z bezpečnostných dôvodov. Odstraňovanie farieb z vagónov je finančne nákladné a zdĺhavé.

Poskytnutie legálneho priestoru na pomaľovanie s dodržaním pravidla nemaľovať na priestory, ktoré musia zostať neprekryté, nemá slúžiť ako návod na nelegálne maľovanie vlakov, ale ako kompromis medzi dvoma stranami. Železnice nevylučujú, že podobné akcie sa budú konať aj v ďalších mestách.

Vlaky sú obľúbenou plochou pre grafitti umelcov, lebo ich výtvory na vlakoch putujú po krajine. Maľba cez celý vozeň sa nazýva jednoducho whole vagon, pri pokrytí aspoň troch vagónov sa používa termín whole train. Počiatky grafitti umenia siahajú do New Yorku v 60. rokoch 20. storočia, aj keď niektorí vtipne dopĺňajú, že prvými grafitti boli nástenné maľby z praveku.

Prečítajte si viac o Bratislava Street Art Festivale, ktorý začína už tento piatok.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad a automatizácia
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Prehľad a automatizácia
  2. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  3. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  4. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  7. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  8. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 105
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 702
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 338
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 5 892
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 388
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 951
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 347
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 867
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  2. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  3. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 122 015
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 064
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 956
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 548
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 234
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 3 996
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Jiří Ščobák: Prinesú nám inovácie v bankovníctve niečo dobré? Nie sú základné poplatky v slovenských bankách prehnané?
SkryťZatvoriť reklamu