BRATISLAVA. Mesiace to vyzeralo tak, že Bratislavou povedie nová električková trať z centra do Petržalky, predtým sa zase uvažovalo o vlakovej trati s napojením na okolité mestá a neskôr i Viedeň.
Minister dopravy, bratislavský župan a bratislavský primátor včera spolu oznámili, že budú oba projekty.
V skutočnosti vyhral vlak, financovanie električky je neisté.
Ministerstvo dopravy v prvom rade požiada Brusel o peniaze na vybudovanie stanice Filiálka pri Trnavskom mýte. Odtiaľ majú smerovať vlaky do Pezinka, Trnavy, Galanty a Senca, neskôr aj do Dunajskej Stredy a Podunajských Biskupíc, čo má riešiť zápchy na výpadovkách.
Nová stanica Koľko potrebuje Bratislava: 440 miliónov eur na vybudovanie Filiálky 80 miliónov na električku 23 miliónov na rekonštrukciu a vybudovanie staníc
„Prímestské vlaky by mali premávať v čase dopravnej špičky v 15 až 20minútových intervaloch,“ sľuboval včera minister dopravy Ján Figeľ z KDH. „Nie je žiadny lepší prestupový uzol,“ myslí si župan Pavol Frešo z SDKÚ.
Primátor Milan Ftáčnik (za Smer) pritom chcel, aby ministerstvo najskôr dohodlo peniaze na električku. Teraz hovorí, že eurofondy bude žiadať až od roku 2014. Dovtedy chce mať prvú časť projektu za sebou – sľubuje opraviť Starý most a položenie koľajníc po Bosákovu ulicu v Petržalke práve do roku 2014.
Ďalší úver? Bez peňazí z eurofondov musí Bratislava nájsť 85 miliónov eur. Pre dnešné 223-miliónové dlhy si však požičiavať nemôže. Riešenie Ftáčnik neprezradil.
Petržalský starosta Vladimír Bajan (nezávislý) dohodu vládnych politikov s regionálnymi označil za víťazstvo lobistov a „prehru Petržalčanov a ľudí bývajúcich a pracujúcich za Dunajom“.
Kým električke chýbajú povolenia, aj projekt filiálky odložený pre finančnú nákladnosť má riziká. „Treba vyriešiť ešte sedem percent pozemkov,“ priznal Ftáčnik.
Za peniaze z Bruselu by sa mali vybudovať a zrekonštruovať aj železničné stanice v Devínskej Novej Vsi, Lamači, Patrónke, Mladej Garde, Trnávke, Ružinove, Vrakuni. Ministerstvo z dotácií na dopravu zatiaľ vyčerpalo necelú pätinu. Žiaden z príspevkov nám Brusel nemusí schváliť.
Bajan je sklamaný
Projekt prepojenia Bratislava-Predmestie a Bratislava-Filiálka podľa Bajana hovorí o "zakopaní" 400 miliónov eur do podzemnej trate a do samotnej stanice Filiálka.
PETRŽALKA. Starosta Petržalky Vladimír Bajan vyjadril "veľké sklamanie" nad pondelkovou tlačovou besedou k Integrovanému dopravnému systému Bratislavy, ministra dopravy Jána Figeľa, župana Pavla Freša a primátora Bratislavy Milana Ftáčnika. Bajan nie je spokojný s tým, že riešenie koľajovej dopravy odsunulo problém dopravy z mestských častí Jarovce, Rusovce, Čunovo a Petržalky smerom do mesta a späť.
"Celá bombastická diskusia s občanmi na tému tram train až do Janíkovho Dvora v minulých mesiacoch síce mala peknú mediálnu odozvu, ale prakticky žiaden význam,"vyjadril sa Bajan. Projekt prepojenia Bratislava-Predmestie a Bratislava-Filiálka podľa Bajana hovorí o "zakopaní" 400 miliónov eur do podzemnej trate a do samotnej stanice Filiálka. Ďalšie financie na opravu koľajového zvršku a železničných staníc Devínska Nová Ves, Lamač, Ružinov, Trnávka znamená podľa petržalského starostu víťazstvo lobistov okolo Dopravoprojektu a prehru Petržalčanov a ľudí bývajúcich a pracujúcich za Dunajom.
"Prekvapilo ma, že s týmto riešením bol spokojný aj primátor Bratislavy. Nuž, byť spokojný s tým, že možno uľahčím prístup do Bratislavy niekoľko tisíc ľuďom, ale zásadne tým skomplikujem a neriešim dopravu takmer pol milióna Bratislavčanov, to sa len veľmi ťažko chápe," dodal Bajan. Ako ďalej uviedol, buď ich vedenie mesta zavádzalo od začiatku o tom, že s ministerstvom dopravy pracujú na možnom variante súbežného budovania tram trainu z Janíkovho Dvora do mesta, alebo ide o "totálnu prehru" tejto myšlienky. "V oboch prípadoch je to smutné," uzavrel starosta Bajan.
(sita)
Takto by podľa predstáv ministerstva mala vyzerať jedna zo staníc, cez ktorú budú vlaky smerovať na Filiálku
Železničné stanice v Novom Meste a okolí
Verejna kolajova doprava v Bratislavskom samosprávnom kraji View more presentations from Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR