SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Figeľ brzdí Ftáčnikov plán s električkou, v meste chce vlak

Ministerstvo dopravy zoškrtalo Ftáčnikove plány s električkou. Jej preplatenie v Bruseli zatiaľ žiadať nebude.

Spustnutá stanica dnes slúži len bezdomovcom. Pozrite si <a href="http://bratislava.sme.sk/c/5925726/stanica-filialka.html">viac fotografií z Filiálky</a>.Spustnutá stanica dnes slúži len bezdomovcom. Pozrite si <a href="http://bratislava.sme.sk/c/5925726/stanica-filialka.html">viac fotografií z Filiálky</a>. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Mesiace to vyzeralo tak, že Bratislavou povedie nová električková trať z centra do Petržalky, predtým sa zase uvažovalo o vlakovej trati s napojením na okolité mestá a neskôr i Viedeň.

Minister dopravy, bratislavský župan a bratislavský primátor včera spolu oznámili, že budú oba projekty.
V skutočnosti vyhral vlak, financovanie električky je neisté.

Ministerstvo dopravy v prvom rade požiada Brusel o peniaze na vybudovanie stanice Filiálka pri Trnavskom mýte. Odtiaľ majú smerovať vlaky do Pezinka, Trnavy, Galanty a Senca, neskôr aj do Dunajskej Stredy a Podunajských Biskupíc, čo má riešiť zápchy na výpadovkách.

Nová stanica

Koľko potrebuje Bratislava:
  • 440 miliónov eur na vybudovanie Filiálky
  • 80 miliónov na električku
  • 23 miliónov na rekonštrukciu a vybudovanie staníc

„Prímestské vlaky by mali premávať v čase dopravnej špičky v 15­ až 20­minútových intervaloch,“ sľuboval včera minister dopravy Ján Figeľ z KDH. „Nie je žiadny lepší prestupový uzol,“ myslí si župan Pavol Frešo z SDKÚ.

Primátor Milan Ftáčnik (za Smer) pritom chcel, aby ministerstvo najskôr dohodlo peniaze na električku. Teraz hovorí, že eurofondy bude žiadať až od roku 2014. Dovtedy chce mať prvú časť projektu za sebou – sľubuje opraviť Starý most a položenie koľajníc po Bosákovu ulicu v Petržalke práve do roku 2014.

Ďalší úver?

Bez peňazí z eurofondov musí Bratislava nájsť 85 miliónov eur. Pre dnešné 223­-miliónové dlhy si však požičiavať nemôže. Riešenie Ftáčnik neprezradil.

Petržalský starosta Vladimír Bajan (nezávislý) dohodu vládnych politikov s regionálnymi označil za víťazstvo lobistov a „prehru Petržalčanov a ľudí bývajúcich a pracujúcich za Dunajom“.

Kým električke chýbajú povolenia, aj projekt filiálky odložený pre finančnú nákladnosť má riziká. „Treba vyriešiť ešte sedem percent pozemkov,“ priznal Ftáčnik.

Za peniaze z Bruselu by sa mali vybudovať a zrekonštruovať aj železničné stanice v Devínskej Novej Vsi, Lamači, Patrónke, Mladej Garde, Trnávke, Ružinove, Vrakuni. Ministerstvo z dotácií na dopravu zatiaľ vyčerpalo necelú pätinu. Žiaden z príspevkov nám Brusel nemusí schváliť.

Bajan je sklamaný

Projekt prepojenia Bratislava-Predmestie a Bratislava-Filiálka podľa Bajana hovorí o "zakopaní" 400 miliónov eur do podzemnej trate a do samotnej stanice Filiálka.

PETRŽALKA. Starosta Petržalky Vladimír Bajan vyjadril "veľké sklamanie" nad pondelkovou tlačovou besedou k Integrovanému dopravnému systému Bratislavy, ministra dopravy Jána Figeľa, župana Pavla Freša a primátora Bratislavy Milana Ftáčnika. Bajan nie je spokojný s tým, že riešenie koľajovej dopravy odsunulo problém dopravy z mestských častí Jarovce, Rusovce, Čunovo a Petržalky smerom do mesta a späť.

"Celá bombastická diskusia s občanmi na tému tram train až do Janíkovho Dvora v minulých mesiacoch síce mala peknú mediálnu odozvu, ale prakticky žiaden význam,"vyjadril sa Bajan. Projekt prepojenia Bratislava-Predmestie a Bratislava-Filiálka podľa Bajana hovorí o "zakopaní" 400 miliónov eur do podzemnej trate a do samotnej stanice Filiálka. Ďalšie financie na opravu koľajového zvršku a železničných staníc Devínska Nová Ves, Lamač, Ružinov, Trnávka znamená podľa petržalského starostu víťazstvo lobistov okolo Dopravoprojektu a prehru Petržalčanov a ľudí bývajúcich a pracujúcich za Dunajom.

"Prekvapilo ma, že s týmto riešením bol spokojný aj primátor Bratislavy. Nuž, byť spokojný s tým, že možno uľahčím prístup do Bratislavy niekoľko tisíc ľuďom, ale zásadne tým skomplikujem a neriešim dopravu takmer pol milióna Bratislavčanov, to sa len veľmi ťažko chápe," dodal Bajan. Ako ďalej uviedol, buď ich vedenie mesta zavádzalo od začiatku o tom, že s ministerstvom dopravy pracujú na možnom variante súbežného budovania tram trainu z Janíkovho Dvora do mesta, alebo ide o "totálnu prehru" tejto myšlienky. "V oboch prípadoch je to smutné," uzavrel starosta Bajan.

(sita)

filialka_uprava_res.jpg

Takto by podľa predstáv ministerstva mala vyzerať jedna zo staníc, cez ktorú budú vlaky smerovať na Filiálku

Železničné stanice v Novom Meste a okolí

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 363
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 907
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 117
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 746
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 501
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 622
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 493
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 687
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 635
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 544
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 147
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 961
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 941
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 878
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 436
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu