SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Pod zničenými hradbami hĺbia garáž

Z rozpadávajúceho sa Esterházyho paláca má vzniknúť hotel. Historický palác je v havarijnom stave. Pamiatkari dúfajú, že výkopy garáže prežije.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Projekt obmedzí dopravu v centre.

STARÉ MESTO. Kto si pri pohľade na robotníkov a obmedzenú dopravu na frekventovanej ceste z Nového mosta do centra myslel, že Bratislava konečne opravuje rozpadávajúce sa mestské hradby, ten sa mýlil.

Pod hradbami, z ktorých sa sype murivo až na Staromestskú ulicu v centre mesta, sa síce pracuje, no dôvodom nie je rekonštrukcia, ale nová cesta a hĺbenie podzemnej garáže. Tá má viesť do rozpadávajúceho sa Esterházyho paláca na Kapitulskej ulici.

Z toho má podľa Krajského pamiatkového úradu vzniknúť hotel. Fungovať by tak mal v susedstve už desať rokov zatvorených hradieb, na obnovu ktorých mesto vraj nemá peniaze.

Kedysi Haydn, dnes hotel

Neskororenesančný Esterházyho palác zo 17. storočia, kde pôsobil aj skladateľ Joseph Haydn, chce na hotel premeniť firma Agoria Projekt. „Projektovú dokumentáciu sme riešili už v roku 2007,“ hovorí Peter Jurkovič, riaditeľ Krajského pamiatkového úradu. „Palác je dnes v havarijnom stave.“

Pre niekoľkoročné chátranie historickej budovy udelili pamiatkari investorovi pokutu. „Chceme zachovať pamiatku,“ vraví Jurkovič.

Palác sa rozpadáva už roky, zdevastovaný je tiež podľa staromestského stavebného úradu. Aj preto nie je isté, či vydrží vŕtanie podzemnej garáže s takmer 120 parkovacími miestami a vytvorenie vjazdu na Staromestskú.

Projekt bude komplikovať aj dopravu na Novom moste.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

most_res.jpg

Zabrzdia most

Dopravný projekt zasahujúci do využívanej cesty pri zjazde z Nového mosta do centra povolilo pred vyše dvomi rokmi ešte bývalé vedenie mesta na čele s vtedajším primátorom Andrejom Ďurkovským (vtedy KDH).

Hovorca magistrátu Michal Stuška teraz hovorí, že dopravnou stavbou sa nezaoberal príslušný stavebný úrad, ale priamo magistrát.

Práve pre stavebné práce obmedzili tento víkend dopravu na Novom moste. Od soboty je uzavretý jeden jazdný pruh pri zjazde z mosta do centra. Pruh majú otvoriť opäť zajtra.

„Hotelový“ palác zmení dopravu v historickom centre aj po dokončení. Poznačiť by mohol aj charakter Kapituskej ulicie. Na túto uličku, jednu z najstarších v meste, podľa hovorcu Starého Mesta Tomáša Halána napoja vjazd do hotela. Do podzemných garáži majú autá vchádzať zo Staromestskej.

Murivo z hradieb sa sype na Staromestskú.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTAtehly_res.jpg

Trikrát Esterházy

V Bratislave sú tri Esterházyho paláce:

  1. barokový z roku 1743 na Panskej, vystavujú tam zbierky Slovenskej národnej galérie;
  2. zo 17. storočia na Kapitulskej ulici – je v havarijnom stave, majú ho prestavať. Pôsobil tam aj Joseph Haydn.
  3. z druhej polovice 19. storočia na Námestí Ľ. Štúra, sídlo SNG.
Zdroj: wikipedia

zatvorene_res.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 816
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 13 706
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 389
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 175
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 299
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 548
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 262
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 544
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 565
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 923
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 727
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 701
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 062
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 972
  7. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 679
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 385
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu