
Mesto dostalo v minulom roku 99 sťažností, najviac ich bolo k doprave. Obyvatelia Bratislavy však nie sú spokojní ani so spoločnosťou OLO, jej cenovou politikou a s rozmiestňovaním kontajnerov. FOTO SME - PAVOL MAJER
Jedným zo spôsobov, ako môžu občania vyjadriť nesúhlas s dianím v meste, je spísanie petície. Organizujú ich občianske združenia, ktoré vznikajú ako odozva na konkrétny problém v lokalite. Petíciami zväčša protestujú proti investičným činnostiam a často sa stáva, že petície prichádzajú neskoro. Podľa obyvateľov to spôsobuje slabá informovanosť zo strany mesta. Vyhlášky na úradnej tabuli sú nedostatočné.
Jozef Ryban z kancelárie primátora spracúval sťažnosti a petície občanov, ktoré prišli na mesto za rok 2001. „Petície prichádzajú v čase, keď sa už projekt nedá zastaviť. Je odsúhlasený nielen samosprávou, ale aj štátnymi inštitúciami. Niekedy zase ľudia nevedia, či petíciu majú adresovať mestskej časti alebo mestu, podobne je to aj so sťažnosťami. Vtedy agendu posielame mestským častiam,“ dodáva.
Magistrát v minulom roku vybavoval deväť petícií. Týkali sa troch oblastí – zmien v územnom pláne, urbanistických štúdií zón a s nimi spojenej budúcej výstavby – 5, dopravy – 3, medziľudských vzťahov – 1. Problémy sa vyskytli na Kolibe, v Lamači, Dúbravke, Ružinove, Rači, Petržalke a v Jarovciach. V prípade urbanistických štúdií mesto v odpovediach len konštatovalo, že občania zmeškali čas, keď sa mohli vyjadriť, a zámery už odsúhlasili poslanci mesta, konkrétne sa riešili petície k doprave.
Sťažnosti, ktoré magistrát dostal v roku 2001, boli na rozdiel od petícií rôznorodejšie, najviac zavalili oddelenie dopravy, sťažovalo sa na parkovanie, opravu ciest, dopravné značenie. Notorických pisateľov, ktorí pozorne sledujú dianie v meste a upozorňujú na nefunkčné osvetlenie alebo špinu na ulici, má mesto asi troch. Ľudia boli nespokojní s mestskou organizáciou Odvoz a likvidácia odpadu – OLO, najmä s jej cenovou politikou, tiež s rozmiestnením kontajnerov. Občania sú citliví na oblasť uzatvárania nájomných zmlúv, správu domov, ľahostajných ich nenecháva ani výrub stromov. Sťažovali sa aj na zamestnancov mesta alebo jeho organizácií, na agresívneho revízora MHD, na pracovníkov pohrebnej služby Marianum či na mestskú políciu, ktorá neoprávnene nariadila odťah.
Celkovo mesto v roku 2001 zaevidovalo 99 sťažností, na konci roka z nich nevybavilo päť, väčšina z nich sa týka vrátenia majetku.
INGRID DROZDÍKOVÁ