SME

Odťahovka má problém so zákonom

Bratislavské Staré Mesto hrozí súkromnej firme založením vlastnej odťahovej služby. Právnici spochybňujú odťahovanie áut súkromnou firmou a jednotný poplatok, ktorý nezohľadňuje kilometre.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. V bratislavskom Starom Meste niekedy stačí pár minút a zaparkované auto zrazu nestojí na svojom mieste. Len za prvý štvrťrok tohto roku odtiahli v tejto mestskej časti vyše tisíc áut. Viacerí právnici sa zhodujú, že pri tom mestská časť aj odťahová firma porušujú zákony.

Kto smie odtiahnuť zle parkujúce auto?

Odtiahnuť auto môže len "správca komunikácie, alebo právnická osoba ňou na tento účel založená alebo zriadená," hovorí Paulína Ondrášiková z advokátskej kancelárie ULC Čarnogurský. V centre teda na to má nárok mestská časť, alebo jej spoločnosť. Podobný názor má aj Matej Kačaljak, pedagóg z Právnickej fakulty Univerzity Komenského. Opierajú sa aj o rozsudok Najvyššieho súdu z roku 2003.

SkryťVypnúť reklamu

§ 43, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Správca cesty môže odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka na náklady jeho prevádzkovateľa, ak je
a) na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky,
b) na vyhradenom parkovisku, ak také parkovisko nie je preň určené,
c) bez pripevnenej tabuľky s evidenčným číslom, ...

Mestská časť sa bráni, že toto rozhodnutie padlo v inom prípade a súdy sa vo výklade zákona rozchádzajú.

Autá v bratislavskom Starom Meste odťahuje súkromná firma Car Towing, v ktorej mesto nemá žiaden podiel.

Právnička samospráve vytýka aj to, že "správca nemôže právomoci zmluvne previesť na iný podnikateľský subjekt, a to ani po technickej stránke".

Hovorca Starého Mesta Tomáš Halán odpovedá, že mestská časť svoju právomoc na nikoho nedeleguje. Samotný odťah podľa neho môže robiť aj súkromná firma.

SkryťVypnúť reklamu

Pokuta pri odtiahnutí môže byť až 60 eur.

Kilometer ako päť

Vodič navyše zaplatí vyšší poplatok za odtiahnutie, ktorý ide súkromnej firme – 93 eur. Jeho výška je rovnaká bez ohľadu na to, ako ďaleko odtiahnuté auto vezú. To je ďalší právny problém.

"Správca komunikácie môže požadovať iba náklady, ktoré boli skutočne, preukázateľne a priamo vynaložené na odstránenie vozidla v konkrétnom prípade," stojí v zákone o cestnej premávke.

Po viacerých otázkach SME Halán povedal, že paušálny poplatok chcú zmeniť a rokujú už o tom aj s odťahovou službou – na základe právnej analýzy a podnetov od občanov. Nová cena má podľa neho už odrážať náklady za odťah.

"V prípade, ak firma nebude ochotná akceptovať požiadavky mestskej časti, bude mestská časť uvažovať o založení vlastnej odťahovej služby," povedal Halán.

SkryťVypnúť reklamu

Stanovisko odťahovky sa nám ani po týždni nepodarilo získať.

Akciová spoločnosť Car Towing vykonáva nútené odťahy v Bratislave od roku 2010. Vtedy nahradila spoločnosť Aster, ktorá prehrala niekoľko súdnych sporov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 15 249
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 944
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 481
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 338
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 236
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 860
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 737
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 262
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 633
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 262
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 624
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 166
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 617
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 976
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 713
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 711
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu