BRATISLAVA. V bratislavskom Starom Meste niekedy stačí pár minút a zaparkované auto zrazu nestojí na svojom mieste. Len za prvý štvrťrok tohto roku odtiahli v tejto mestskej časti vyše tisíc áut. Viacerí právnici sa zhodujú, že pri tom mestská časť aj odťahová firma porušujú zákony.
Kto smie odtiahnuť zle parkujúce auto?
Odtiahnuť auto môže len "správca komunikácie, alebo právnická osoba ňou na tento účel založená alebo zriadená," hovorí Paulína Ondrášiková z advokátskej kancelárie ULC Čarnogurský. V centre teda na to má nárok mestská časť, alebo jej spoločnosť. Podobný názor má aj Matej Kačaljak, pedagóg z Právnickej fakulty Univerzity Komenského. Opierajú sa aj o rozsudok Najvyššieho súdu z roku 2003.
§ 43, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(4) Správca cesty môže odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka na náklady jeho prevádzkovateľa, ak je
a) na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky,
b) na vyhradenom parkovisku, ak také parkovisko nie je preň určené,
c) bez pripevnenej tabuľky s evidenčným číslom, ...
Mestská časť sa bráni, že toto rozhodnutie padlo v inom prípade a súdy sa vo výklade zákona rozchádzajú.
Autá v bratislavskom Starom Meste odťahuje súkromná firma Car Towing, v ktorej mesto nemá žiaden podiel.
Právnička samospráve vytýka aj to, že "správca nemôže právomoci zmluvne previesť na iný podnikateľský subjekt, a to ani po technickej stránke".
Hovorca Starého Mesta Tomáš Halán odpovedá, že mestská časť svoju právomoc na nikoho nedeleguje. Samotný odťah podľa neho môže robiť aj súkromná firma.
Pokuta pri odtiahnutí môže byť až 60 eur.
Kilometer ako päť
Vodič navyše zaplatí vyšší poplatok za odtiahnutie, ktorý ide súkromnej firme – 93 eur. Jeho výška je rovnaká bez ohľadu na to, ako ďaleko odtiahnuté auto vezú. To je ďalší právny problém.
"Správca komunikácie môže požadovať iba náklady, ktoré boli skutočne, preukázateľne a priamo vynaložené na odstránenie vozidla v konkrétnom prípade," stojí v zákone o cestnej premávke.
Po viacerých otázkach SME Halán povedal, že paušálny poplatok chcú zmeniť a rokujú už o tom aj s odťahovou službou – na základe právnej analýzy a podnetov od občanov. Nová cena má podľa neho už odrážať náklady za odťah.
"V prípade, ak firma nebude ochotná akceptovať požiadavky mestskej časti, bude mestská časť uvažovať o založení vlastnej odťahovej služby," povedal Halán.
Stanovisko odťahovky sa nám ani po týždni nepodarilo získať.
Akciová spoločnosť Car Towing vykonáva nútené odťahy v Bratislave od roku 2010. Vtedy nahradila spoločnosť Aster, ktorá prehrala niekoľko súdnych sporov.