SME

Odťahovka má problém so zákonom

Bratislavské Staré Mesto hrozí súkromnej firme založením vlastnej odťahovej služby. Právnici spochybňujú odťahovanie áut súkromnou firmou a jednotný poplatok, ktorý nezohľadňuje kilometre.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. V bratislavskom Starom Meste niekedy stačí pár minút a zaparkované auto zrazu nestojí na svojom mieste. Len za prvý štvrťrok tohto roku odtiahli v tejto mestskej časti vyše tisíc áut. Viacerí právnici sa zhodujú, že pri tom mestská časť aj odťahová firma porušujú zákony.

Kto smie odtiahnuť zle parkujúce auto?

Odtiahnuť auto môže len "správca komunikácie, alebo právnická osoba ňou na tento účel založená alebo zriadená," hovorí Paulína Ondrášiková z advokátskej kancelárie ULC Čarnogurský. V centre teda na to má nárok mestská časť, alebo jej spoločnosť. Podobný názor má aj Matej Kačaljak, pedagóg z Právnickej fakulty Univerzity Komenského. Opierajú sa aj o rozsudok Najvyššieho súdu z roku 2003.

SkryťVypnúť reklamu

§ 43, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Správca cesty môže odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka na náklady jeho prevádzkovateľa, ak je
a) na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky,
b) na vyhradenom parkovisku, ak také parkovisko nie je preň určené,
c) bez pripevnenej tabuľky s evidenčným číslom, ...

Mestská časť sa bráni, že toto rozhodnutie padlo v inom prípade a súdy sa vo výklade zákona rozchádzajú.

Autá v bratislavskom Starom Meste odťahuje súkromná firma Car Towing, v ktorej mesto nemá žiaden podiel.

Právnička samospráve vytýka aj to, že "správca nemôže právomoci zmluvne previesť na iný podnikateľský subjekt, a to ani po technickej stránke".

Hovorca Starého Mesta Tomáš Halán odpovedá, že mestská časť svoju právomoc na nikoho nedeleguje. Samotný odťah podľa neho môže robiť aj súkromná firma.

SkryťVypnúť reklamu

Pokuta pri odtiahnutí môže byť až 60 eur.

Kilometer ako päť

Vodič navyše zaplatí vyšší poplatok za odtiahnutie, ktorý ide súkromnej firme – 93 eur. Jeho výška je rovnaká bez ohľadu na to, ako ďaleko odtiahnuté auto vezú. To je ďalší právny problém.

"Správca komunikácie môže požadovať iba náklady, ktoré boli skutočne, preukázateľne a priamo vynaložené na odstránenie vozidla v konkrétnom prípade," stojí v zákone o cestnej premávke.

Po viacerých otázkach SME Halán povedal, že paušálny poplatok chcú zmeniť a rokujú už o tom aj s odťahovou službou – na základe právnej analýzy a podnetov od občanov. Nová cena má podľa neho už odrážať náklady za odťah.

"V prípade, ak firma nebude ochotná akceptovať požiadavky mestskej časti, bude mestská časť uvažovať o založení vlastnej odťahovej služby," povedal Halán.

SkryťVypnúť reklamu

Stanovisko odťahovky sa nám ani po týždni nepodarilo získať.

Akciová spoločnosť Car Towing vykonáva nútené odťahy v Bratislave od roku 2010. Vtedy nahradila spoločnosť Aster, ktorá prehrala niekoľko súdnych sporov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Kam smerujú peniaze bohatých?
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 125
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 721
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 100
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 820
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 295
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 588
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 379
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 225
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 258
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 334
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 994
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 926
  5. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 237
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 237
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 055
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 654
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu