SME
Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Odťahovka má problém so zákonom

Bratislavské Staré Mesto hrozí súkromnej firme založením vlastnej odťahovej služby. Právnici spochybňujú odťahovanie áut súkromnou firmou a jednotný poplatok, ktorý nezohľadňuje kilometre.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. V bratislavskom Starom Meste niekedy stačí pár minút a zaparkované auto zrazu nestojí na svojom mieste. Len za prvý štvrťrok tohto roku odtiahli v tejto mestskej časti vyše tisíc áut. Viacerí právnici sa zhodujú, že pri tom mestská časť aj odťahová firma porušujú zákony.

Kto smie odtiahnuť zle parkujúce auto?

Odtiahnuť auto môže len "správca komunikácie, alebo právnická osoba ňou na tento účel založená alebo zriadená," hovorí Paulína Ondrášiková z advokátskej kancelárie ULC Čarnogurský. V centre teda na to má nárok mestská časť, alebo jej spoločnosť. Podobný názor má aj Matej Kačaljak, pedagóg z Právnickej fakulty Univerzity Komenského. Opierajú sa aj o rozsudok Najvyššieho súdu z roku 2003.

§ 43, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Správca cesty môže odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka na náklady jeho prevádzkovateľa, ak je
a) na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky,
b) na vyhradenom parkovisku, ak také parkovisko nie je preň určené,
c) bez pripevnenej tabuľky s evidenčným číslom, ...

Mestská časť sa bráni, že toto rozhodnutie padlo v inom prípade a súdy sa vo výklade zákona rozchádzajú.

Autá v bratislavskom Starom Meste odťahuje súkromná firma Car Towing, v ktorej mesto nemá žiaden podiel.

Právnička samospráve vytýka aj to, že "správca nemôže právomoci zmluvne previesť na iný podnikateľský subjekt, a to ani po technickej stránke".

Hovorca Starého Mesta Tomáš Halán odpovedá, že mestská časť svoju právomoc na nikoho nedeleguje. Samotný odťah podľa neho môže robiť aj súkromná firma.

Pokuta pri odtiahnutí môže byť až 60 eur.

Kilometer ako päť

Vodič navyše zaplatí vyšší poplatok za odtiahnutie, ktorý ide súkromnej firme – 93 eur. Jeho výška je rovnaká bez ohľadu na to, ako ďaleko odtiahnuté auto vezú. To je ďalší právny problém.

"Správca komunikácie môže požadovať iba náklady, ktoré boli skutočne, preukázateľne a priamo vynaložené na odstránenie vozidla v konkrétnom prípade," stojí v zákone o cestnej premávke.

Po viacerých otázkach SME Halán povedal, že paušálny poplatok chcú zmeniť a rokujú už o tom aj s odťahovou službou – na základe právnej analýzy a podnetov od občanov. Nová cena má podľa neho už odrážať náklady za odťah.

"V prípade, ak firma nebude ochotná akceptovať požiadavky mestskej časti, bude mestská časť uvažovať o založení vlastnej odťahovej služby," povedal Halán.

Stanovisko odťahovky sa nám ani po týždni nepodarilo získať.

Akciová spoločnosť Car Towing vykonáva nútené odťahy v Bratislave od roku 2010. Vtedy nahradila spoločnosť Aster, ktorá prehrala niekoľko súdnych sporov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad a automatizácia
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  4. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  5. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Prehľad a automatizácia
  2. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  3. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  4. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  7. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  8. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 072
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 514
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 308
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 352
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 705
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 931
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 486
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 887
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  7. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 120 573
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 041
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 910
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 403
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 231
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 027
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťZatvoriť reklamu