SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Z lode za korunu je klub

Ľubo Roman mal z Kriváňa urobiť múzeum, zatiaľ sú tam len párty

Loď nedávno prešla rekonštrukciou, zmenená je na nepoznanieLoď nedávno prešla rekonštrukciou, zmenená je na nepoznanie (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Ľubo Roman mal z lode za korunu urobiť múzeum, zatiaľ je z nej iba priestor na párty

BRATISLAVA. „Tá predná časť by mala zachytávať život lodníkov. Tá stredná časť je vlastne strojovňa, ktorú sme repasovali a ktorá je takým malým technickým zázrakom 50. rokov, je to technická pamiatka, lebo má tri motory,“ ukazoval ešte v roku 2000 Ľubo Roman (na snímke) televízii.

roman-120x90.jpgPred niekoľkými dňami loď, prerobenú na nepoznanie, otvorili. Po múzeu v nej niet ani stopy. „Dovoľujeme si vám predstaviť nový, moderný a hlavne jedinečný eventový priestor v Bratislave: River's Club,“ píše sa na stránke podniku s výhľadom na Bratislavský hrad.

Synovia Ľuba Romana tvrdia, že na múzeu pracujú – rovnako ako na obnovení Divadla West. „Nezabúdame ani na expozíciu Lodného múzea, ktoré prešlo ako každá expozícia rekonštrukciou a v súčasnosti sa pripravuje jeho koncepciu,“ napísali.

Za korunu

Práve vďaka myšlienke múzea získali loď len za korunu. Pôvodne s nápadom prišlo občianske združenie Devínska brána, ktoré o loď požiadalo v roku 1999 po tom, čo ju Slovenská plavba a prístavy vyradila z prevádzky.

„Vtedajšie vedenie to považovalo za zmysluplný čin, nakoľko Bratislava, nielen ako hlavné mesto Slovenska, ale aj ako mesto, ktoré od nepamäti žilo tradíciami plavby na Dunaji, lodné múzeum dovtedy nemalo – a ani v súčasnosti žiaľ nemá,“ povedal hovorca SPaP Juraj Bohunský. Žiadosti Devínskej brány teda vyhoveli.

Roman sa k zámeru pripojil neskôr a loď potom odkúpili spoločne s Devínskou bránou. Zakrátko tam otvorili reštauráciu Kriváň s lodnými rekvizitami.

Koniec remorkéra

Loď nedávno prešla rekonštrukciou, oproti pôvodnej podobe sa výrazne zmenila. Trojvrtuľový remorkér vyrobili v roku 1954 v Komárne, bol najsilnejším plavidlom v česko-slovenskej flotile. krivan_res.jpg

Kriváň bol pýchou česko-slovenskej flotily

FOTO - PLAVBA.net

Dnes je podľa redaktora portálu Plavba.net Emila Schenka možné vidieť iba zvyšok jeho trupu. „Bohužiaľ, Kriváň už ako loď vôbec neexistuje.“

Majitelia majú právo loď meniť ako chcú, za pamiatku ju nevyhlásili. „Neevidujeme takýto podnet,“ povedal Andrej Piško z ministerstva kultúry.

Kriváňom sa už nezaoberá ani pôvodný majiteľ, Slovenská plavba a prístavy, hoci vznik múzea bol podmienkou predaja. Dnes vraj na loď nemajú dosah.

Spor so združením

Otvorenie obnovenej lode odkrylo spor majiteľov lode. Spolumajitelia zo združenia Devínska brána nedali na rekonštrukciu súhlas. „Keď si postavíte rodinný dom a niekto si tam nadstaví poschodie a ani vám to neoznámi, nie je o čom debatovať,“ hovorí Vladimír Tomčík zo združenia. Vec už zveril právnikom.

Synovia Ľuba Romana však tvrdia, že práve združenie Devínska brána sa o loď nestaralo. „Jej účasť na lodi Kriváň sa rovná jednej veľkej nule z finančného aj ľudského hľadiska,“ reagujú. Združenie vraj do múzea neprispelo ani fotografiami. „Asi vedia len to, čo väčšina Slovákov – kritizovať a byť zásadne proti všetkému,“ uzavreli bratia.

Podniky rodiny Romanovcov
Leberfinger
- mal byť priestorom pre kultúru a penziónom pre umelcov v dôchodku;
- v roku 2001 ho mesto prenajalo Romanovi na 35 rokov. Býval tam len Pavol Mikulík.
Reštaurácia Au Café
- ministerstvo hospodárstva na čele so šéfom ANO Pavlom Ruskom udelilo v roku 2003 nenávratný príspevok štyri milióny korún; Roman bol vtedy županom a podpredsedom ANO; peniaze po medializácii
prípadu vrátil.
Divadlo West
- nechalo si javiskovú techniku za trištvrte milióna korún požičanú od divadla Nová scéna,
- Nová scéna vydanie neúspešne žiadala na súde.
(him)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  7. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 453
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 241
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 051
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 767
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 535
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 206
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 591
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 519
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  5. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 164
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 658
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 465
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 150
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 978
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 944
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 884
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 408
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu