SME
Sobota, 10. apríl, 2021 | Meniny má IgorKrížovkyKrížovky

Z lode za korunu je klub

Ľubo Roman mal z Kriváňa urobiť múzeum, zatiaľ sú tam len párty

Loď nedávno prešla rekonštrukciou, zmenená je na nepoznanieLoď nedávno prešla rekonštrukciou, zmenená je na nepoznanie (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Ľubo Roman mal z lode za korunu urobiť múzeum, zatiaľ je z nej iba priestor na párty

BRATISLAVA. „Tá predná časť by mala zachytávať život lodníkov. Tá stredná časť je vlastne strojovňa, ktorú sme repasovali a ktorá je takým malým technickým zázrakom 50. rokov, je to technická pamiatka, lebo má tri motory,“ ukazoval ešte v roku 2000 Ľubo Roman (na snímke) televízii.

roman-120x90.jpgPred niekoľkými dňami loď, prerobenú na nepoznanie, otvorili. Po múzeu v nej niet ani stopy. „Dovoľujeme si vám predstaviť nový, moderný a hlavne jedinečný eventový priestor v Bratislave: River's Club,“ píše sa na stránke podniku s výhľadom na Bratislavský hrad.

Synovia Ľuba Romana tvrdia, že na múzeu pracujú – rovnako ako na obnovení Divadla West. „Nezabúdame ani na expozíciu Lodného múzea, ktoré prešlo ako každá expozícia rekonštrukciou a v súčasnosti sa pripravuje jeho koncepciu,“ napísali.

Za korunu

Práve vďaka myšlienke múzea získali loď len za korunu. Pôvodne s nápadom prišlo občianske združenie Devínska brána, ktoré o loď požiadalo v roku 1999 po tom, čo ju Slovenská plavba a prístavy vyradila z prevádzky.

„Vtedajšie vedenie to považovalo za zmysluplný čin, nakoľko Bratislava, nielen ako hlavné mesto Slovenska, ale aj ako mesto, ktoré od nepamäti žilo tradíciami plavby na Dunaji, lodné múzeum dovtedy nemalo – a ani v súčasnosti žiaľ nemá,“ povedal hovorca SPaP Juraj Bohunský. Žiadosti Devínskej brány teda vyhoveli.

Roman sa k zámeru pripojil neskôr a loď potom odkúpili spoločne s Devínskou bránou. Zakrátko tam otvorili reštauráciu Kriváň s lodnými rekvizitami.

Koniec remorkéra

Loď nedávno prešla rekonštrukciou, oproti pôvodnej podobe sa výrazne zmenila. Trojvrtuľový remorkér vyrobili v roku 1954 v Komárne, bol najsilnejším plavidlom v česko-slovenskej flotile. krivan_res.jpg

Kriváň bol pýchou česko-slovenskej flotily

FOTO - PLAVBA.net

Dnes je podľa redaktora portálu Plavba.net Emila Schenka možné vidieť iba zvyšok jeho trupu. „Bohužiaľ, Kriváň už ako loď vôbec neexistuje.“

Majitelia majú právo loď meniť ako chcú, za pamiatku ju nevyhlásili. „Neevidujeme takýto podnet,“ povedal Andrej Piško z ministerstva kultúry.

Kriváňom sa už nezaoberá ani pôvodný majiteľ, Slovenská plavba a prístavy, hoci vznik múzea bol podmienkou predaja. Dnes vraj na loď nemajú dosah.

Spor so združením

Otvorenie obnovenej lode odkrylo spor majiteľov lode. Spolumajitelia zo združenia Devínska brána nedali na rekonštrukciu súhlas. „Keď si postavíte rodinný dom a niekto si tam nadstaví poschodie a ani vám to neoznámi, nie je o čom debatovať,“ hovorí Vladimír Tomčík zo združenia. Vec už zveril právnikom.

Synovia Ľuba Romana však tvrdia, že práve združenie Devínska brána sa o loď nestaralo. „Jej účasť na lodi Kriváň sa rovná jednej veľkej nule z finančného aj ľudského hľadiska,“ reagujú. Združenie vraj do múzea neprispelo ani fotografiami. „Asi vedia len to, čo väčšina Slovákov – kritizovať a byť zásadne proti všetkému,“ uzavreli bratia.

Podniky rodiny Romanovcov
Leberfinger
- mal byť priestorom pre kultúru a penziónom pre umelcov v dôchodku;
- v roku 2001 ho mesto prenajalo Romanovi na 35 rokov. Býval tam len Pavol Mikulík.
Reštaurácia Au Café
- ministerstvo hospodárstva na čele so šéfom ANO Pavlom Ruskom udelilo v roku 2003 nenávratný príspevok štyri milióny korún; Roman bol vtedy županom a podpredsedom ANO; peniaze po medializácii
prípadu vrátil.
Divadlo West
- nechalo si javiskovú techniku za trištvrte milióna korún požičanú od divadla Nová scéna,
- Nová scéna vydanie neúspešne žiadala na súde.
(him)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  3. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  4. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  5. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 615
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 775
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 443
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 192
  5. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 13 706
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 511
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 114
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 034
  9. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 443
  10. Platí zákaz cestovania. BUBO pozýva do Ománu 6 015
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.