BRATISLAVA. Bratislavský župan Pavol Frešo sa včera v Bruseli stretol s podpredsedom Európskej komisie Marošom Šefčovičom a s vedúcimi predstaviteľmi Slovenskej sekcie Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre regionálnu politiku a informoval ich o krokoch, ktoré boli za posledné mesiace vykonané na príprave projektu TEN – T 17 v spolupráci s Hlavným mestom SR Bratislava, Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a železničnými spoločnosťami.
Pavol Frešo pri rokovaní vyzdvihol fakt, že medzi inštitúciami na Slovensku je zhoda v tom, ako v projekte ďalej postupovať, čo pozitívne vníma aj podpredseda EK Maroš Šefčovič, ktorý prisľúbil podporu tomuto projektu na pôde EÚ.
Železničný koridor TEN – T 17 má okrem spojenia Bratislavy s Parížom vtiahnuť železnicu do systému mestskej hromadnej dopravy. „Novými železničnými zástavkami v meste a modernými vlakovými súpravami sa projekt TEN – T stane alternatívou voči individuálnej automobilovej doprave, ktorá zaťažuje Bratislavu zo smerov Senec, Pezinok a Dunajská Lužná,“ doplnil bratislavský župan Pavol Frešo.
Železničný koridor TEN – T 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou 30-tich medzinárodných európskych dopravných koridorov. Cieľom je jeho prestavba na vysokorýchlostnú výkonnú trať v celej dĺžke (asi 1 500 km). Dôležitú úlohu v tomto postupe zohráva činnosť pracovnej skupiny „Iniciatíva Magistrála pre Európu“, ktorá funguje už od roku 1990, t.j. spred doby, keď bol oficiálne zadefinovaný koridor TEN-T 17, a činnosti úradu poverenca Európskej komisie pre tento koridor, prof. Petra Balázsa (od roku 2005).
Iniciatíva Magistrála pre Európu funguje ako záujmové združenie od roku 1990, keď bola založená mestami, regiónmi, obchodnými a priemyselnými komorami (Nancy, Strasbourg, Karlsruhe, Stuttgart, Augsburg, Ulm, Mníchov, Salzburg, Linz, Viedeň, Bratislava, aj SOPK BA, Budapešť, ST. Pölten, Győr.) Na trase železničného koridoru TEN-T 17 dnes združuje 33 miest a regiónov.
Slovenská republika pristúpila k predmetnej Iniciatíve v roku 2006 na zasadnutí v Luxemburgu. Cieľom je rozvoj železničnej dopravy na celej trase koridoru Paríž – Viedeň s napojením na Budapešť, t.j. prestavba magistrály Paríž – Bratislava/Budapešť na vysoko-výkonnú trasu pre osobnú a nákladnú dopravu. V roku 1995 Európska komisia zaregistrovala magistrálu ako projekt TEN-T 17.
Táto informácia je komerčnou informáciou odvysielanou v znení dodanom klientom, bez redakčnej úpravy.